Jak wyjaśnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, decyzja została podjęta ze względu na planowaną budowę obwodnicy Złotego Stoku.
W trakcie opracowania jest Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe dla rozbudowy ekspresowej „ósemki” od Wrocławia do Kłodzka wraz z budową obwodnic miejscowości.
- Dla dwóch odcinków trasy Wrocław - Kłodzko w II połowie 2020 roku złożyliśmy wnioski o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W I połowie 2021 roku planujemy złożyć wniosek na fragment S8 od Barda do Ząbkowic Śląskich - informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Postęp prac nad dokumentacją
4 września 2020 roku GDDKiA złożyła wniosek do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) we Wrocławiu o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla odcinka Łagiewniki - Wrocław (Magnice). 20 października taki sam wniosek został złożony dla odcinka Ząbkowice Śląskie - Łagiewniki.
Dla obu w/w odcinków drogi S8 Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wszczęła postępowanie w sprawie wydania decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych. Trwają prace nad złożeniem wyjaśnień do raportów o oddziaływaniu na środowisko dla tych odcinków. - Spodziewamy się, że w I kwartale 2021 roku RDOŚ wystąpi o wymagane opinie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie i Dolnośląskiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego we Wrocławiu. To pozwoli rozpocząć konsultacje społeczne i wysłuchać głosu obywateli - przekazuje GDDKiA.
Ostatni odcinek, tj. Kłodzko - Ząbkowice Śląskie, z uwagi na planowaną obwodnicę Złotego Stoku, zostanie podzielony na dwa mniejsze fragmenty: Kłodzko - Bardo oraz Bardo - Ząbkowice Śląskie. Złożenie wniosku o DŚU dla odcinka Bardo - Ząbkowice Śląskie planowane jest jeszcze w I połowie 2021 roku.
Dlaczego potrzebna jest decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach?
DŚU jest niezbędna do uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), wydawanej na podstawie ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 roku o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych.
Do wniosków o wydanie DŚU został dołączony raport o oddziaływaniu przedmiotowej inwestycji na środowisko. To jeden z elementów procedury oceny oddziaływania na środowisko, którą przeprowadził RDOŚ we Wrocławiu, jeszcze przed wydaniem DŚU.
W raporcie dokonano szczegółowych prognoz oddziaływania budowy drogi ekspresowej S8 w zakresie hałasu, powietrza, jakości wód oraz na inne komponenty środowiska (rośliny, zwierzęta, klimat, krajobraz, zdrowie i życie ludzkie). Na podstawie wymienionych wyżej analiz wskazane zostały działania minimalizujące i kompensujące wpływ inwestycji na środowisko. Określona została m.in. lokalizacja i parametry przejść dla zwierząt, zabezpieczeń akustycznych, urządzeń ochrony wód, zakres nadzoru przyrodniczego itp. Każda osoba zainteresowana tą kwestią będzie miała możliwość zapoznania się z ww. raportem na etapie procedury z udziałem społeczeństwa, która zostanie przeprowadzona przez RDOŚ we Wrocławiu w trakcie postępowanie w sprawie wydawania DŚU.
RDOŚ, na podstawie zgromadzonych materiałów i analiz, w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wskaże wariant drogi S8 przeznaczony do dalszych prac w ramach Koncepcji programowej i ostatecznie do realizacji oraz określi dla niego środowiskowe uwarunkowania, co oznacza m.in. lokalizację przejścia dla zwierząt czy ekranów akustycznych.
Nowelizacja PBDK i dodatkowe środki na rozbudowę S8
We wrześniu 2019 roku Rada Ministrów przyjęła uchwałę nowelizującą Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Nakłady na inwestycje na sieci dróg krajowych, realizowane ze środków Krajowego Funduszu Drogowego, zostały zwiększone o 7 mld zł. Dzięki przyjętym zmianom dodatkowe środki zostały przeznaczone na realizację m.in. dolnośląskiego odcinka drogi ekspresowej S8 od Kłodzka do Wrocławia (Magnice) oraz drogi ekspresowej S5 Bolków-Sobótka.
em24.pl
Budowa odcinka drogi ekspresowej S8 Kłodzko - Ząbkowice Śląskie podzielona na dwa fragmenty
2021-01-26 16:53:55
gość: ~Karol
Największa głupoto rujnować wszystko żeby zrobić nową drogę zamiast poszerzyć ta gdzie można do dwóch pasów i taniej szybciej i bez rujnowania przyrody i szycia ludzia
2021-01-26 17:38:45
gość: ~ccc
@~Karol
jestes madry jak dwoch glupich
2021-01-27 01:24:24
gość: ~Kaliks
@~ccc on przebił tych dwóch głupich, bo to tuskomatoł od (p)oseł Wielichowskiej, która zamiast ekspresówki do Kłodzka chciała poszerzać obecną drogę śmierci.
2021-01-26 22:00:56
gość: ~KZ98
@~Karol myślę że nawet taniej wyszłoby zrobić na całym odcinku starej 8 dwa pasy tylko że tu chodzi też o obwodnice i aktywizacje gospodarczą
2021-01-26 22:00:31
gość: ~mnm
Trwają uzgodnienia środowiskowe , wybierane były warianty przebiegu drogi, przeprowadzano konsultacje społeczne , itd, itd. wiele pracy . Każda instytucja ważna . I pytanie . Jeżeli którakolwiek instytucja powie nie , złoży protest, nie da pozytywnej decyzji , to S8 zostanie wybudowana czy nie zostanie wybudowana? Moim zdaniem śpieszmy się, bo jak po wyborach zmieni władza i odrzuci to co zrobiono do tej pory to do Wrocławia z Kłodzka będziemy jeździć trzy godziny w smrodzie spalin i wtedy będziemy dopiero dbać o środowisko i własny stres.
2021-01-26 22:04:30
gość: ~Iii
@~mnm nic dziwnego że budowę zaplanowano na rok wyborów na wolnym rynku mielibyśmy taką drogę 20 lat temu
2021-01-26 22:21:12
gość: ~mnm
@~Iii
Masz rację , budowali już na Euro , polscy podwykonawcy nie dostali kasy, Chińczycy już dawno się wynieśli . Fachowiec od budowy dróg w Polsce i na Ukrainie ogląda świat za metalowych firanek.
2021-01-27 01:27:14
gość: ~Oli
@~mnm jak tego tuskomatoła nazywasz ekspertem to współczuję
2021-01-27 09:45:18
gość: ~xxxx
@~Oli
Jakieś 5 letnie osiągnięcia pisu w budowie infrastruktury?
2021-01-27 08:58:34
gość: ~kierowca
Protesty w Kłodzku przyniosły efekt..................
2021-01-27 21:00:46
gość: ~Kamenz
ostatnio dodany post
Oby nam życia starczyło aby pojechać tą całą nową drogą
REKLAMA
REKLAMA