Nadal nie jest znany rekomendowany przez projektanta przebieg korytarza drogi ekspresowej S8 na odcinku Wrocław (Magnice) - Kłodzko.
W najnowszym opracowaniu biura projektowego Halcrow Group Sp. z o. o. Oddział w Polsce (JACOBS) wyeliminowano jednak kilka wcześniejszych propozycji przebiegu trasy.
Podczas konsultacji z mieszkańcami, które były organizowane w połowie ubiegłego roku, pojawiały się głosy, że ostateczny przebieg trasy ekspresowej S8 od Wrocławia do Kłodzka będzie znany do końca 2019 roku. Ten termin deklarował również minister Michał Dworczyk podczas spotkania w Świdnicy. Ostatecznie okazało się, że posiedzenie Komisji Ocen Projektów Inwestycyjnych, na którym ma zostać zarekomendowany wariant do realizacji ma odbyć się w pierwszym kwartale 2020 roku, czyli najpóźniej do końca marca.
W najnowszym opracowaniu przygotowanym pod koniec stycznia 2020 roku, a opublikowanym końcem lutego, dokonano aktualizacji rozwiązań projektowych. Wyeliminowano tym samym kilka wariantów, które proponowano mieszkańcom w ubiegłym roku. Jedną z kluczowych decyzji jest odrzucenie dwóch wariantów w pierwszym odcinku decyzyjnym (odcinek A-B), tj. od Kłodzka w kierunku Barda do skrzyżowania aktualnej drogi krajowej nr 8 z drogą powiatową prowadzącą w kierunku Potworowa.
(fot: cztery propozycje przebiegu drogi ekspresowej S8 na odcinku decyzyjnym A-B we wstępnej fazie analizy rozwiązań projektowych)
W najnowszej publikacji nie ma już wariantu A1, który miałby prowadzić w okolicach Obrywu Skalnego i byłby najbardziej zbliżony do aktualnego przebiegu drogi krajowej nr 8, a także wariantu A3, który podobnie jak wariant nr 1 niszczyłby krajobraz, z tym że po przeciwnej stronie Barda (Miejsce Hrabiowskie, Ekoosada i okolice). Jego przebieg planowano od Kłodzka, przez Wojbórz i następnie w kierunku gminy Bardo i co warto podkreślić, spotkał się z największą rekomendacją wśród mieszkańców gminy Bardo, którzy wypełnili swoje ankiety podczas konsultacji obywających się w czerwcu ubiegłego roku. Opcje A6 i A7, które proponowało Stowarzyszenie Integracji Społecznej „Bardzka pozytywka” nie zostały wzięte pod uwagę.
Obecnie do wyboru pozostały zatem dwa warianty:
Wariant A2: Prowadzi od ul. Zajęczej w Kłodzku, przebiega estakadą w kierunku Boguszyna, a dalej w kierunku Wojciechowic i Jaszkówki, gdzie planuje się utworzenie węzła i „wpięcie” obecnej drogi krajowej nr 46 do drogi ekspresowej. Następnie w kierunku Złotego Stoku trasa ekspresowa miałaby prowadzić niemal tym samym korytarzem, którym aktualnie przebiega droga krajowa nr 46. Przed Złotym Stokiem planowane jest utworzenie kolejnego węzła, a za nim korytarz drogi ekspresowej S8 ma stopniowo biec w kierunku gminy Bardo w niedalekim sąsiedztwie Janowca, Laskówki, Dzbanowa i Przyłęku aż do okolic skrzyżowania krajowej ósemki z Potworowem. Tam miałby zostać utworzony węzeł i zamknięcie pierwszego odcinka decyzyjnego. W tym wariancie Miejsce Obsługi Podróżnych miałoby zostać zlokalizowane w Podzamku.
Wariant A4: Prowadzi estakadą z Kłodzka do Boguszyna, w okolicach którego miałoby być zlokalizowane Miejsce Obsługi Podróżnych, a następnie coraz bardziej odbiega od obecnego korytarza krajowej ósemki, w kierunku Laskówki (gm. Bardo). Droga miałaby przebiegać przez obszar niezabudowany, ale atrakcyjny krajobrazowo (Natura 2000). Między Laskówką a Dzbanowem wariant A4 pokrywa się z wariantem A2 i tą samą trasą (około 4 km) prowadzi do okolic skrzyżowania krajowej ósemki z Potworowem. Jest to propozycja o około 5 km krótsza niż wariant A2 bez dodatkowych węzłów na odcinku między Boguszynem a Bardem.
(fot: dwie propozycje przebiegu drogi ekspresowej S8 na odcinku decyzyjnym A-B w najnowszej fazie analizy rozwiązań projektowych)
Jeśli chodzi o drugi odcinek decyzyjny (B-C) przebiegający głównie przez gminę Ząbkowice Śląskie warianty są dwa - „zachodni” (B2) prowadzący przez obręb Braszowic, Tarnowa, osiedla Pallotyńskiego, okolic Olbrachcic Wielkich, Zwróconej i Bobolic oraz „wschodni” (B1 lub B4), przebiegający przez obręb Braszowic, Pawłowic, Grochowisk oraz okolic ul. Kamienieckiej i Ziębickiej w Ząbkowicach Śląskich aż do Jaworka, a następnie w kierunku Bobolic. Węzły w zależności od wybranego wariantu będą ulokowane na wysokości Olbrachcic Wielkich i Zwróconej (choć w mapach węzeł nosi nazwę Bobolice, wariant „zachodni”) lub na wysokości Jaworka i Bobolic (wariant „wschodni”). W tym przypadku GDDKiA rekomenduje wariant B1.
(fot: propozycje przebiegu drogi ekspresowej S8 na odcinku decyzyjnym B-C w najnowszej fazie analizy rozwiązań projektowych)
Rekomendacja GDDKiA odbyła się na podstawie analizy wielokryterialnej, gdzie pod uwagę brano kryteria: funkcjonalno-społeczne, ekonomiczne, społeczne oraz przyrodniczo-środowiskowe. Jeśli chodzi o warunki techniczno-budowlane poszczególnych korytarzy, będą one szczegółowo znane dopiero po wyborze ostatecznego wariantu.
Najnowsza analiza rozwiązań projektowych wraz ze szczegółowymi mapkami dostępna jest na stronie DK8.pl [KLIK].
(fot: propozycje przebiegu drogi ekspresowej S8 w najnowszej fazie analizy rozwiązań projektowych, kliknij na obrazek aby powiększyć [.pdf])
em24.pl
Którędy poprowadzi droga ekspresowa z Wrocławia do Kłodzka? Odrzucono kilka wariantów
2020-03-26 08:50:09
gość: ~pyta
najlepszy był odrzucony wariant A3.
2021-03-29 16:57:51
gość: ~ A4
ostatnio dodany post
POD KAŻDYM WZGLĘDEM WARIANT A-4 JEST NAJLEPSZY i NA MIARĘ XXI WIEKU.
2020-03-26 09:18:34
gość: ~JaObywatel
Najlepszy chyba dla Ciebie, bo na pewno nie dla kierowców. Zresztą, po co spekulować o wariantach jak oboje wiemy, że tej drogi nie będzie szybciej niż za 20 lat i koncepcje i plany rządowe mogą zmienić się jeszcze trzydzieści dziewięć razy, średnio co pół roku. Śmiać mi się chce z tych mieszkańców, co przychodzili na konsultacje i wielce wyrażali swoje zdanie i opinie. Niektórzy brali wolne w pracy, urywali się i po co? Wszystko i tak już było z góry ustalone :) Szkoda, że na zebraniach nie mówili, że kryteria mieszkańców to jedne z kilku kryteriów, którego waga i tak była najmniejsza :)
2020-03-26 11:34:21
gość: ~pyta
@~JaObywatel
wyjaśnij dlaczego nie dla kierowców?
2020-03-26 09:53:17
gość: ~Mapa
Najlepszy wariant, palcem po mapie. Tak zostanie.
2020-03-26 10:08:51
gość: ~Jolka
Ludzie kasy na nic nie ma po co takie inwestycje jak można taniej i szybciej bez szkody dla mieszkańców i krajobrazu poszerzyć E8 tam gdzie się da do dwóch pasów a tam gdzie nie można to niech będzie jeden i już niechce S8 koło mojego domu a te pieniądze które pochłonie ta inwestycja można poprawić wiele innych dróg lokalnych
2020-03-26 10:43:05
gość: ~Ząbkwicznin89
@~Jolka------------ chyba Magda nie Jolka
2020-03-26 11:25:08
gość: ~Miś
A4 najlepszy!
2020-03-26 13:52:21
gość: ~Xyz
Oszukują i kręcą lody... geodeci jeździli i sprawdzali poziom wód w studniach. W prywatnej rozmowie powiedzieli, że kilka wioch przy obecnych wariantach, zostamie bez wody... ciekawe jak to rozwiążą.
2020-03-27 10:25:11
gość: ~aaa
@~Xyz
Geolodzy....
2020-03-28 08:01:17
gość: ~Piotrek
Jo, Jooo, Jooooola
Tak na imię ma aa
Od dziś miłość ma
2020-04-07 16:14:51
gość: ~ano
Z POZOSTAWIONYCH do WYBORU WARIANTÓW : WARIANT A-4 JEST NAJLEPSZY !!!
2020-04-07 16:18:49
gość: ~ano
WARIANT A-4 jest NAJLEPSZY
2021-03-29 16:54:21
gość: ~Wariant A4
WARIANT A-4 jest najlepszy , NA MIARĘ XXI WIEKU. TAK dla wariantu A-4 !!!!!
REKLAMA
REKLAMA