Przejęcie i uruchomienie kolejnych tras będzie miało ogromne znaczenie dla rozwoju turystyki w regionie fot.: Biuro Prasowe UMWD
Samorząd Województwa Dolnośląskiego przejął sześć następnych linii kolejowych od PKP w celu ich rewitalizacji i przywrócenia ruchu pasażerskiego.
Dzięki temu kolejowa mapa Dolnego Śląska docelowo zostanie rozszerzona o ponad 20 nowych tras o łącznej długości około 340 km. Systematyczne przejmowanie nieużywanych linii kolejowych to element umowy koalicyjnej zawartej rok temu między Bezpartyjnymi Samorządowcami a Prawem i Sprawiedliwością.
Projekt rozpoczął się w ubiegłym roku. W październiku 2018 zarząd województwa podjął uchwałę w sprawie wyrażenia woli przejęcia odcinków linii kolejowych od PKP PLK SA. Podjęcie tych działań uzasadnione było postępującą degradacją niektórych linii oraz potrzebą zabezpieczenia korytarzy komunikacyjnych istotnych dla sieci transportowej województwa dolnośląskiego. Pierwsza linia Bielawa – Dzierżoniów – przejęta pod koniec 2018 r. została szybko i sprawnie zrewitalizowana przez samorząd i już w grudniu tego roku, w nowym rozkładzie jazdy, zostanie udostępniona pasażerom. Będzie to historyczny moment dla mieszkańców Bielawy, bo po prawie 40 latach znów będą mogli bezpośrednio dojechać koleją do stolicy Dolnego Śląska.
− To pierwsza linia, którą przywróciliśmy do życia, dzięki umowie koalicyjnej pomiędzy Bezpartyjnymi Samorządowcami oraz Prawem i Sprawiedliwością. W ciągu tego roku łącznie przejęliśmy już 6 odcinków i obecnie trwają przygotowania do ich inwentaryzacji. Docelowo rozszerzymy ofertę kolejową Dolnego Śląska. Takie są oczekiwania mieszkańców i my je spełnimy – zaznacza Cezary Przybylski - marszałek.
Przejęcie i uruchomienie kolejnych tras będzie miało ogromne znaczenie dla rozwoju turystyki w regionie. Dzięki przejęciu tak wielu linii, połączenia kolejowe zyskają m.in. dolnośląskie uzdrowiska (Świeradów Zdrój, Lądek Zdrój, Szczawno Zdrój), Karkonoski Park Narodowy oraz Park Narodowy Gór Stołowych. Łatwiejszy będzie również dojazd do niezwykłych zabytków jakimi są pałace wpisane na listę pomników historii, czyli do 9 obiektów z Doliny Pałaców i Ogrodów Kotliny Jeleniogórskiej. Takie zmiany z pewnością jeszcze bardziej zachęcą turystów do przyjazdu na Dolny Śląsk.
− W sumie będzie to około 340 km dróg kolejowych, które mogą wpisać się w system komunikacji na Dolnym Śląsku. Mieszkańcy zyskają nowe połączenia do pracy, szkoły czy do miejsc wypoczynku, a turyści łatwiejszy dojazd do wielu turystycznych atrakcji w naszym regionie – zaznacza Grzegorz Macko -wicemarszałek.
Nowo przejęte linie będą uzupełnieniem dla obecnie funkcjonującej sieci w ruchu regionalnym. Są to linie o charakterze lokalnym służące obsłudze wielu dolnośląskich miast, dziś zupełnie pozbawionych kolei. Korzystać z nich będą mogli przewoźnicy towarowi zwłaszcza producenci kruszyw, ale również turyści. Ponad 225 tysięcy Dolnoślązaków zamieszkujących 4 powiaty: kamiennogórski, lwówecki, górowski i złotoryjski zyska łatwiejsze skomunikowanie ze stolicą Dolnego Śląska.
- Podczas dzisiejszej sesji sejmiku planujemy zagwarantować środki finansowe na przygotowanie dokumentacji dla linii, o których dzisiaj mówimy – mówi Patryk Wild, radny województwa dolnośląskiego.
Według planów wszystkie trasy zostaną przekazane samorządowi województwa przez PKP do połowy 2020 roku. Pod zarządem Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei we Wrocławiu (jednostki podległej samorządowi województwa) konsekwentnie będą rewitalizowane i uruchamiane. Stanowią bowiem istotny element sieci transportowej województwa dolnośląskiego zarówno w zakresie przewozów pasażerskich, jak i towarowych.
- Zgodnie z założeniami rządowego programu Kolej Plus poprzez przekazywanie samorządowi województwa odcinków linii kolejowych przeciwdziałamy wykluczeniu komunikacyjnemu wielu miejscowości. Na Dolnym Śląsku, dzięki współpracy z samorządem województwa udało się nam przekazać już około 93 km linii kolejowych, a w planach jest przekazanie kolejnych. Nasze wspólne działania idą w kierunku przywrócenia podróżnym kolei w wielu dolnośląskich miejscowościach, co z pewnością przyczyni się do rozwoju całego województwa - mówi Krzysztof Golubiewski, członek zarządu PKP S.A.
- To strategiczne dla regionu szlaki komunikacyjne. Dzięki konsekwentnej pracy ograniczymy degradację linii i wykluczenie komunikacyjne, także na terenie szczególnie bliskiego mi okręgu wałbrzyskiego – podsumowuje Michał Dworczyk, szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
emagda / em24.pl na podst. inf. UMWD
Dolny Śląsk przejmuje następne linie kolejowe od PKP
2019-11-28 19:03:13
gość: ~ja
A czy jest jeszcze uzdrowisko Przyrzeczyń Zdrój?
2019-11-28 19:19:31
gość: ~do
@~ja
Nie
2019-11-28 20:09:06
gość: ~student
Czas najwyższy stworzyć Ząbkowicom połączenie do stolicy województwa bo obecne połączenia autobusowe to jedna wielka porażka zwłaszcza dla tych, którzy pracują lub studiują do późna przez co powrót do miasta jest niemożliwy. Radni województwa i nad tą kwestią powinni się pochylić.
2019-11-28 21:05:48
gość: ~Senior
@~student święta racja fajnie by bylo dojechać do Wrocka pociągiem z wnukami i pokazać Wrocław i tą samą trasą wrócić panie pośle Marcinie prosimy zainteresować się tym tematem dziękuję.
2019-11-29 00:51:35
gość: ~Olo
@~student
Powiaty Dzierżoniów i Świdnica zadbały już dużo wcześniej o połączenie z Wrocławiem. Tylko do burmistrza Ząbkowic i tzw. włodarzy powiatu należy mieć pretensje, że Ząbkowice i część powiatu zabkowickiego są daleko w... d*upie.
2019-11-28 22:03:18
gość: ~Sril
po co są tory aby w niedługim czasie wydobywać surowce
https://www.youtube.com/watch?v=_5CjpkNwpHw&fbclid=IwAR0ZbHN8g61o8mFsLX92FBf7hzPd1TZMxCO_xELjsOsU98nl_UKon6nLsTM
2019-11-29 10:46:08
gość: ~jkjkj
a co z liwidacją stacji SUSZKA i wycięciu stacji BARDO-PRZYŁĘK dla wracjących z Ziębic i Strzelina o 17.12 ?
2019-11-29 20:53:41
gość: ~Ząbkowiczanin
Szok, że miasto powiatowe nie ma połączenia kolejowego ze stolicą województwa. Nie jesteśmy przecież miastem odciętym od torów. Fakt, Ząbkowice nie leżą na żadnej z głównych tras kolejowych, ale to chyba nie jest problem. Podróż przez Jaworzynę Śląską trwałaby zapewne z dwie godziny, ale przez Kamieniec - niecałe 1,5 godziny, czyli porównywalnie do busów.
Połączenie z Wrocławiem zyskali mieszkańcy Bielawy. Mówi się o Srebrnej Górze, a nawet i Piławie Górnej. Rozwiązania te wiążą się z remontami linii kolejowych, czego w przypadku Ząbkowic nie potrzeba do stworzenia połączenia z Wrocławiem.
Proponuję rządzącym, by brali pod uwagę tą kwestię. Ząbkowice to miasto wyludniające się i ma to swoje konkretne powody. Znalezienie pracy w tym mieście jest trudne, więc ludzie poszukują pracy we Wrocławiu. Beskid 5:45, busik pełny ludzi. Dojazd autem za drogi. Dojeżdżają tylko ci, którzy muszą zostać w tym mieście. Jeżeli ktoś może to przeprowadza się do Wrocławia, bo nawet jakby chciał tu mieszkać to nie ma jak dojeżdżać do pracy.
Przypominam, że podatek dochodowy wpada do budżetu tego miasta w którym się rozliczamy i mieszkamy, a nie pracujemy. Nie jest wstydem, że władze miasta powalczą o połączenie umożliwiające mieszkańcom pracę w innym mieście. Wstydem będzie jak połączenie kolejowe z Wrocławiem zyskają "wszystkie" wiochy i miejscowości z powiatu (nawet te nie będące na głównym szlaku kolejowym), a tylko Ząbkowice będą samotną wyspą.
Jeżeli nie bezpośrednie połączenie to chociaż podłączenie o dodatkowe połączenia pośrednie. Między 15 a 17 z Wrocławia do Kamieńca jadą cztery pociągi, tylko co dalej skoro z Kamieńca do Ząbkowic najbliższy pociąg (w stosunku do wszystkich czterech w/w połączeń) jedzie przed 20 ...
#KolejNaZąbkowice
2019-11-30 11:10:52
gość: ~Mieszkaniec
Podziękujcie Burmistrzowi Orzeszkowi za samotną wyspę jaką jest Ząbkowice,droga którą mają budować z Wrocławia do Kłodzka też pewno ominie nasze miasto tak że nie będzie się opłacało nam z niej korzystać bo my musimy pracować w Legrandzie albo w Miku albo jeszcze lepiej w Zumecie za psie pieniądze.Chyba komuś to na rękę aby nie przyciągać tu inwestycji bo te zakłady muszą trwać i mieć tanią siłę roboczą:(
2019-11-30 12:08:17
gość: ~z ipanemy
@~Mieszkaniec
Ale o co chodzi? Włodarze Ząbkowic mają priorytety w postaci szaletu w parku (ponoć zamkniętego) oraz nadal nieukończonego basenu. Fakt, że komunikacja w powiecie leży i kwiczy, nikogo nie rusza.
2019-12-01 14:53:36
gość: ~olo
I po ta dyskusja, wystarczy poczytać: nettg.pl/news/161231/modernizacja-linii-katowice-legnica-usprawni-wywoz-kruszywa-z-sudeckich-kopaln
2019-12-01 20:08:29
gość: ~pio pio
ostatnio dodany post
A może Pan Orzeszek chce się przejechać busem do Wrocławia i zobaczyć jak tą się fajnie jedzie w tłumie ludżi może ruszy go sumienie i zrobi coś w tym kierunku żeby ludzie mieli kontakt kolejowy z Wrocławiem.Ja wiem Panie Burmistrzu że Pan i szanownę koleżanki i koledzy z Urzędu Miasta nie mają tego problemu bo mają prace na miejscu.Tylko myślicie o sobie mieszkańcy są na drugim planie albo nawet na trzecim planie jaki Burmistrz takie miasto.Jak się okaże że Srebna Góra będzie miała kontakt kolejowy z Wrocławiem a Ząbkowice dalej nie to już będzie porażka i kompromitacja na całej lini
REKLAMA
REKLAMA