Podczas spotkania radnych, wójta i urzędników z mieszkańcami w Przedborowej z sali słychać było sporo głosów sprzeciwu w temacie reorganizacji oświaty. Radni podczas sesji zadecydowali jednak wbrew części mieszkańców, a z korzyścią dla gminnych finansów fot.: em24.pl
Radni gminy Stoszowice zdecydowali o przeprowadzeniu reorganizacji oświaty na terenie stoszowickiej gminy. Od września 2016 roku przestanie istnieć szkoła w Przedborowej.
22 stycznia na nadzwyczajnej sesji rady gminy Stoszowice, która odbyła się w sali konferencyjnej stoszowickiego urzędu gminy, radni opowiedzieli się za połączeniem szkół podstawowych w Grodziszczu oraz Przedborowej i podjęli stosowne uchwały w tym temacie. 10 radnych było za pomysłem reorganizacji, pięciu przeciw. Oznacza to, że dzieci dotychczas uczęszczające do placówki w Przedborowej od września będą dojeżdżały do Grodziszcza, bądź ewentualnie innej szkoły, jeżeli rodzice nie wyrażą chęci na posłanie swoich pociech do Grodziszcza.
Połączenie placówek w Przedborowej i Grodziszczu niesie też za sobą inne konsekwencje. Pracę straci najprawdopodobniej 17 nauczycieli i siedmiu innych pracowników, którzy dotychczas zatrudnieni byli w szkole w Grodziszczu, od 14 lat prowadzonej przez Stowarzyszenie Rozwoju Wsi Grodziszcze i Rudnica. Od września 2016 roku szkoła w Grodziszczu będzie już gminną placówką oświatową i będzie w niej uczyć kadra nauczycieli przeniesiona ze szkoły w Przedborowej. Gmina wypowie stowarzyszeniu umowę dzierżawy i przejmie prowadzenie obiektu. Gimnazjaliści, którzy dotychczas uczęszczali do Grodziszcza będą dojeżdżali do placówki gimnazjalnej w Budzowie jeśli zdecydują się na kontynuację edukacji w gminie Stoszowice.
Przedszkole w Przedborowej zostaje
Radni zdecydowali też o tym, aby nie likwidować przedszkola w Przedborowej, o co apelowało większość młodych matek podczas ubiegłotygodniowego spotkania w świetlicy wiejskiej w Przedborowej. Utrzymane zostanie także przedszkole w Grodziszczu, które według wstępnych planów ma być filią placówki w Przedborowej. Jedyną zmianą będzie fakt, iż przedszkole w Grodziszczu będzie prowadzone przez gminę, a opiekunowie w nim pracujący będą zatrudnieni przez samorząd, a nie jak obecnie przez Stowarzyszenie Rozwoju Wsi Grodziszcze i Rudnica.
Trudna decyzja
Temat reorganizacji oświaty w ostatnich tygodniach wzbudzał wiele emocji w stoszowickiej gminie. Pomysł radnych, urzędników i wójta nie podobał się sporej liczbie mieszkańców, którzy wyrażali swój przeciw na spotkaniach organizowanych przez włodarza gminy. Wójt Paweł Gancarz zapowiadał jednak, że reorganizacja oświaty jest konieczna, gdyż dotychczas pieniądze, jakie gmina wydaje na cele edukacyjne jest znacznie większa aniżeli gminie Bardo czy Złoty Stok – samorządach o podobnych parametrach terytorialnych i osób w nich zamieszkałych. W bardzkiej gminie istnieje jedno przedszkole, jedna podstawówka i jedno gimnazjum. W złotostockiej dwa przedszkola, jedna podstawówka i jedno gimnazjum. W stoszowickiej dla porównania obecnie działają aż cztery przedszkola, trzy podstawówki i dwa gimnazja. Tak duża ilość placówek w niewielkiej gminie była znacznie nieopłacalna i generowała ogromne koszty, które dzięki reorganizacji uda się zredukować.
- Według mnie, według części radnych, przedstawione rozwiązanie jest najbardziej optymalne z możliwych, a że zrobić coś musimy pokazują m.in. słupki finansowe. W innych gminach wydatki spadają, a u nas rosną i to diametralnie, co roku o kilkaset tysięcy złotych. W ubiegłym roku pewne oszczędności udało nam się wypracować i na tyle, na ile mogliśmy poprawić model organizacyjny oświaty to zrobiliśmy, ale na tym nasze możliwości się kończą. Jeśli chcemy być gminą, która chce się rozwijać, to nie możemy stać z założonymi rękami i obserwując to, co dzieje się na zewnątrz, odbiegać w drugą stronę – argumentował pomysł reorganizacji Paweł Gancarz podczas spotkania z mieszkańcami w Przedborowej.
Mieszkańcy kontrargumentowali wówczas wypowiedzi wójta i zarzucali mu brak konsekwencji. Przypominali także przedwyborcze obietnice Gancarza, który wg mieszkańców, na spotkaniach przedwyborczych mówił, iż nie dopuści do zamknięcia przedborowskiej szkoły podstawowej.
Decyzja w sprawie reorganizacji oświaty to chyba najtrudniejsza decyzja radnych obecnej kadencji w gminie Stoszowice. Mimo głosów sprzeciwu sporej ilości mieszkańców, radni zdecydowali się zagłosować z korzyścią dla gminnych finansów. Jak ich decyzja zostanie odebrana w społeczeństwie? Do tematu będziemy jeszcze wracać.
em24.pl
Radni zadecydowali: Będzie reorganizacja oświaty w stoszowickiej gminie
2016-01-22 20:33:15
em24.pl
Radni gminy Stoszowice zdecydowali o przeprowadzeniu reorganizacji oświaty na terenie stoszowickiej gminy. Od września 2016 roku przestanie istnieć szkoła w Przedborowej.
2016-01-22 21:21:45
gość: ~Budzów
Bardzo dobra decyzja, brawo radni, którzy głosowali za reorganizacją!
2016-01-22 21:47:16
gość: ~Mieszkaniec
Pan Wójt dużo obiecywał, obiecywał, obiecywał ..... i nawet część obietnic zrealizował ... tylko trzeba zadać sobie pytanie czy taka realizacja obietnic ma sens ???
np.
- Basen w Srebrnej Górze - super udało się otworzyć - ale czy o to chodziło ? Patrząc jak basen działał w 2015 roku, cała to przedsięwzięcie wydaje się bezsensowne. Basen był nie pilnowany brudny a wręcz zaniedbany i zamiast przyciągać ludzi to raczej odstraszał...
W sumie w takiej polityce można znaleźć sens... pewnie każdy zadaje sobie pytanie jaki sens? Hmm... a mianowicie jak nie było zainteresowania to w 2016 roku będzie można stwierdzić że nie ma sensu otwierać basenu i pewnie tak się stanie... PEWNIE W 2016 ROKU BASENU NIE BĘDZIE ... a można było zrobić to z głową Panie Wójcie.... i zrobić z tego atrakcję w gminie w okresie letnim a może także zimowym.... (na szczęście kadencja trwa i w następnych latach będzie mógł się Pan poprawić ...)
- Budowa chodników w zimie w Budzowie.... super w końcu ktoś to zrobił i będzie można bezpiecznie chodzić na spacery... tylko rodzi się kolejne pytanie czy w zimie należy prowadzić i realizować takie inwestycje, czy nie odbiją się to czkawką i za kilka miesięcy trzeba będzie je poprawiać ?
A spokojnie pewnie wykonawca dał "gwarancję" więc zrobi to bezpłatnie...hmm a na ile jest gwarancja... 2 lata ? a co później.... później niestety gmina będzie naprawiać z własnego budżetu...
Pewnie znajdą się osoby, które powiedzą że zostały środki i tak trzeba było żeby nie przepadły itp... środki można przenieść i nie przepadają .... tylko wszystko wymaga trochę pracy ... i chyba wiedzy.... a tak na "marginesie" firma która to wykonywała to chyba nie jest zbyt profesjonalna ponieważ nawet nie potrafiła należycie zabezpieczyć - oznakować robót - co w nocy stwarzało dość duże niebezpieczeństwo - ale to taki szczegół...
- nowa nawierzchnia drogi Stoszowice - Ząbkowice - Pan Wójt chwalił się na fb (facebook) że wyremontują drogę.... i wyremontowali - jeździ się jak po tarce.... (5 letnim autem klasy średniej), wiem że Ci co jeżdżą Mercedesami to im nie przeszkadza...
Hmm a przepraszam droga nie należy do gminy i niestety wójt nie miał wpływu na jej remont... hmmm bezpośrednio nie... ale jako dobry gospodarz powinien interweniować u zarządcy drogi i nie dopuścić do odbioru tak wykonanej drogi.... współczuje osobom które muszą tą drogą poruszać się każdego dnia....
Jakie kolejne inwestycje .... hmmm może wyciąg... tak jest ! To niezbędą inwestycja która poprawi życie wszystkich mieszkańców ... a szczególności dzieci z miejscowości gdzie nie ma szkół...
Szanowny Panie Wójcie może warto zająć się sprawami zwykłych mieszkańców i zabrać się do pracy... bo praca nie polega na ciągłym "lansowaniu" się na portalach społecznościowych i realizowaniu inwestycji "na pokaz" - jakim jestem dobrym gospodarzem....
Kredyt zaufania mieszkańców dość szybko wygasa.... a tu już tylko się tli...
2016-01-22 22:09:08
gość: ~ja
kredytu zaufania już brak !!
2016-01-22 22:56:13
gość: ~aaa
Chyba trzeba być debilem, żeby nie widzieć jak nasza gmina zmienia się na lepsze!
2016-01-22 23:56:46
gość: ~bbb
aaa podaj co się zmieniło na lepsze? bo nie za bardzo dostrzegam ?
- i nie jestem debilem - tylko konkrety
2016-01-23 11:20:41
gość: ~mieszkanaka
Jezeli nie ma sie wiedzy na tematy zwiazane z chodnikiem i droga to prosze nie pisac. I tak wieszość wiadomosci pochodzi od nauczycieli i ich rodzin z Grodziszcza i to jest najlepsze rodzinna atmosfera. Tak reka reke myje w Grodziszczu. Super Gratuluje RADNYM I PANU WÓJTOWI pomysł trafiony a teraz realizacja.
Gmina jest nasza wspólna i pieniadze również wiec nalezy myslec o wszystkich mieszkancach a nie wybranych wsiach ktore zostaly rozpieszczone za poprzedniego wójta
2016-01-23 21:35:15
gość: ~bbb
to bardzo pragnę żeby Pani Mieszkanka mnie oświeciła na temat chodnika i drogi,która jest wojewódzka i jedno co należało zrobić to nie dopuścić do jej odbioru w takim stanie, a niestety nasz włodarz tego nie dopilnował.
Proszę pisać konkretami a nie ogólnikami...
2016-01-22 22:09:45
gość: ~Ja
Traci wójt, oj traci. Słaby wizerunek,
4AFPTL
2016-01-22 22:48:22
gość: ~asia
Świetna decyzja radnych! Stoszowice muszą być gminą nowoczesną a nie zaściankiem, gdzie do szkoły bez uczniów dopłaca się 1,5 mln rocznie z budżetu na poziomie 8 mln. BRAWO! Adwersarze zawsze będą szczekać, a każdy normalny mieszkaniec widzi ile dobrego dzieje się w gminie odkąd wójtem został Pan Gancarz! BRAWO!
2016-01-22 23:23:42
gość: ~Mieszkaniec
hmmm ciekawe podejście, a może zamiast dopłacać należy zatrzymać - przyciągnąć uczniów do szkół w gminie a nie oddawać do gmin sąsiednich. Za każdym uczniem idzie subwencja im więcej uczniów tym więcej pieniędzy w kasie gminy = mniejsza dopłata z budżetu gminy. Subwencja jest przekazywana z budżetu państwa.
A oświat jest jednym z głównych zadań samorządu (fundamentalnym) więc należy się zastanowić czy gmina w której liczbę szkół ogranicza się o połowę ma szansę na rozwój - bardzo wątpliwa sprawa.
A jak wiadomo budowę każdego solidnego domu zaczyna się od dobrych fundamentów - które w przypadku gminy stoszowice są sukcesywnie niszczone...
2016-01-22 23:28:30
gość: ~oli
już widzę te tłumy uczniów dojeżdżających z Ząbkowic Śl., Dzierżoniowa czy Bielawy do szkoły w Przedborowej... matka wie że "ćpiesz"? Obudź się człowieku bo chyba żyjesz w innym świecie! Uświadom sobie, że taka decyzja była koniecznością... i bardzo dobrze że radni się nie wystraszyli!
2016-01-22 23:35:43
gość: ~Mieszkaniec
a może trzeba popatrzeć na to w drugą stronę ile dzieci wyjeżdża z gminy stoszowice do szkół w sąsiednich gminach i dlaczego... i czy wszystkich mieszkańców na to stać...
przykre jest, że nie każdy potrafi czytać ze zrozumieniem
a tak istotne decyzje powinny być poparte silnymi argumentami a nie podejmowane ad hoc...
2016-01-22 22:53:21
gość: ~ajak
Dobra robota. Cieszę się, że wójt i radni nie ugięli się naciskom mieszkańców jednej miejscowości kosztem pozostałych. Super :)
2016-01-22 23:26:32
gość: ~Budzowek
Wójcie świetna decyzja , ale myślę że szkoła pasywna dalej będzie pierwszą szkołą a nie Filią !
2016-01-23 02:15:14
gość: ~kasia
O ile dzieci nie będą musiały uczyć się zmianowo, gdyż jak wiadomo klas jest o wiele za mało
2016-01-22 23:34:57
gość: ~jarro
nareszcie koniec z przywilejami dla prezesa i marnotrawienia publicznych pieniędzy!
2016-01-23 02:13:02
gość: ~kasia
Kolejny raz udowadnia się ,że oświata jest kulą u nogi samorządu.Błąd moi drodzy oj błąd. Inwestycja w człowieka, w jego wychowanie jest jedną z najlepszych jakie można podjąć. Oj Pan Wójt taki wykształcony, a prostych rzeczy nie wie...
2016-01-23 09:16:33
gość: ~obiektywny
Mnie tylko ciekawi ilu rodziców pośle dzieciaków do szkoły w Bielawie, Ząbk. itp. Tak hucznie zapowiadali, że nie oddadzą swoich dzieciaków do Grodziszcza, no i zobaczymy czy były to słowa rzucone na wiatr czy też będą konsekwentnie trzymać się wypowiedzianego słowa =))) Ja już edukację skończyłem dawno. Nawet jeśli jednak byłbym uczniem czy rodzicem to potrafiłbym zrozumieć, że ta zmiana niesie za sobą same korzyści. Jak widać nie wszyscy to potrafią pojąć.
2016-01-23 09:16:49
gość: ~obiektywny
Mnie tylko ciekawi ilu rodziców pośle dzieciaków do szkoły w Bielawie, Ząbk. itp. Tak hucznie zapowiadali, że nie oddadzą swoich dzieciaków do Grodziszcza, no i zobaczymy czy były to słowa rzucone na wiatr czy też będą konsekwentnie trzymać się wypowiedzianego słowa =))) Ja już edukację skończyłem dawno. Nawet jeśli jednak byłbym uczniem czy rodzicem to potrafiłbym zrozumieć, że ta zmiana niesie za sobą same korzyści. Jak widać nie wszyscy to potrafią pojąć.
2016-01-23 09:21:10
gość: ~popieram
Dokładnie rodzice zachowują się jak mały Jasiu - na złość mamie odmrożę sobie uszy :) Zmiana była konieczne jeżeli chcemy mieć w gminie lepsze drogi, więcej chodników, przystanków, 1 mln rocznie to ogromne pieniądze a przy dotacjach z UE można je pomnożyć kilkukrotnie!
2016-01-23 15:10:20
gość: ~Srebrna
w wiekszych gminach rodzice płacą wysokie czesne za "rodzinną atmosfere" bo o nią tu chodzi. w naszej gminie za indywidualne nauczanie dzieci z lepszego sortu składali się wszyscy mieszkańcy. A szkoły z budzowa źle wychowuja? Dobrze ze wójt nie schował głowy w piasek i nie bał się co będzie w nastepnych wyborach. Radnym dziękuję za odwage i odpowiedzialność za całą gminę
2016-01-23 09:25:59
gość: ~ala
Nareszcie ktoś dostrzega problem. Szkoda dzieci. Radni mają rację, że gmina powinna zadbać o wszystkie nasze dzieci jednakowo. To chyba nie jest głupi pomysł. Ale prezes ogłupia rodziców. Pomyślcie zanim zaczniecie wojować...
2016-01-23 10:51:52
gość: ~Irena
Masz rację.
2016-01-23 11:12:48
gość: ~Nauczyciel
Szkoda tylko, że nie popatrzycie na nas, nauczycieli z Grodziszcza jak nagle z dnia na dzień Wam odbierają pracę. Nie ma sensu z Wami dyskutować, bo i tak wszystko wiecie najlepiej.
2016-01-23 12:12:23
gość: ~gość
skoro nauczyciele z grodziszcza są tak wyuczeni i wystudiowani to pracy nowej nie znajdą ??? he he
2016-01-23 12:11:37
gość: ~mama
Sprawdza się to przed czym 4 lata temu mądrzy ludzie przestrzegali.
1. Że budowa nowej niepotrzebnej (jak się okazuje fatalnie zbudowanej i niefunkcjonalnej) szkoły będzie odbijać się czkawką. Mamy przecież nadmiar budynków szkolnych w gminie. 2. Że likwidacja Przedborowej to kwestia czasu bo taka reforma to żadne oszczędności tylko w tamtym czasie LANS byłego wójta!
3. Że trzeba będzie spłacać kredyt na budowę szkoły (obecnie to około 4 milionów)
Ale wtedy radni (bez żadnych twardych danych) podjęli decyzję o likwidacji szkół w Stoszowicach i Srebrnej Górze. Przykro, że teraz musi to przechodzić Przedborowa. Wtedy nikogo z Przedborowej i innych miejscowości, nie objętych "cięciami", nie interesowały rzeczowe argumenty i dane finansowe. Wójt kazał i tak głosowali.
Grodziszcze - obecne fatalne wyniki edukacyjne w tej szkole to fakt.
Wieś nic nie traci bo szkoły tam wójt nie likwiduje przecież.
2016-01-23 12:17:32
gość: ~jarek
Popieram, ja kompletnie nie rozumiem o co chodzi ludziom z grodziszcza, którzy tylko zyskują na tej reorganizacji. Koniec przywilejów dla prezesa i jego przydupasów. A w Przedborowej radni zostawiają przedszkole, także kompromis został wypracowany. Nauczycieli z grodziszcza szkoda, ale takie są realia i my mieszkańcy gminy Stoszowice nie będziemy składać się co miesiąc na ich wypłaty skoro nas na to nie stać!
2016-01-23 12:59:40
gość: ~on
Gmina Stoszowice powoli zaczyna nadrabiac dystans do współczesnych czasów.
2016-01-23 13:36:29
gość: ~ELa
Brawo Panie Pawle za dobre posunięcie, likwidacja placówki w Przedborwie powinno się odbyć już wtedy gdy zamykali szkoły w Stoszowicach i Srebrnej Górze. Musimy dążyć do jednej placówki w gminę co pozwoli na większe oszczędności w wydatkach na oświatę.
2016-01-23 13:31:54
gość: ~Aa
Świetna decyzja. Moim skromnym zdaniem jest to słuszna decyzja. Ludzie czy wy nie rozumiecie, ze coroczne dokładanie do oświaty to idzie z waszych podatków? Zastanówcie się czy chcecie swoje pieniądze przeznaczać w większej części na szkoły. 1/3 budżetu właśnie jest przeznaczona na oświatę. Wszystko widac na "słupkach", które tak krytykujecie, a na nich widac realia.
2016-01-23 13:36:24
gość: ~darek
Do Aa - a ile pieniędzy poszło na forty, z których my jako mieszkańcy tak naprawdę wielkie G mamy! Wolę żeby moje pieniądze szły na oświatę, a dzieci mogły uczyć się w rodzinnej miejscowości, niż żeby zaoszczedzić na szkole i wpierdzielać pieniądze w srebrnogórskie forty czy inne!!!!
2016-01-23 13:44:56
gość: ~Aa
Dzieki tym fortom do naszej gminy przyjezdzaja turysci i zostawiaja u naszych przedsiebiorcow swoje pieniadze. Znaczna czesc na remont, adaptacje Twierdzy poszlo ze srodkow zewnetrznych.
2016-01-23 16:54:58
gość: ~Mieszkaniec
Widzę, że pojawia się dużo nieobiektywnych opinii. Przed pisaniem komentarzy na temat budżetu proponuje zapoznać się z treścią uchwały budżetowej - link do uchwały budżetowej: http://stoszowice.probip.pl/menu,podmiotowe/2016.html
W tym całym zamieszaniu najważniejszy jest sposób w jaki podejmowane są tak kluczowe decyzje, w tym dotyczące oświaty (na dzień dzisiejszy osobiście nie oceniam decyzji o likwidacji placówki - czy jest dobra czy zła) a także wszystkie inne dotyczące przyszłości gminy.
Nie powinno się w kilka tygodni organizować pseudo konsultacji i podejmować strategicznych decyzji ważnych dla mieszkańców. Taki proces powinien być przemyślany i należycie przeprowadzony, powinny zostać przedstawione rzetelne informacje, liczby itp. (których brakowało).
Należy zadać sobie pytanie czy obecna władza potrafi w taki sposób działać?
Jeśli chodzi o turystykę to jak najbardziej należy ten kierunek rozwijać, ale też trzeba na ten cel pozyskiwać jak najwięcej środków zewnętrznych z różnych programów, które są dostępne. A ten aspekt w gminie chyba też obecnie kuleje...
2016-01-23 18:01:05
gość: ~bezdzietny
a radny Semczuk jak głosował ?
2016-01-25 08:34:46
gość: ~aaaaaaa
z tego co słyszałem to za zmianami
2016-01-25 20:50:06
gość: ~gsgjem
jest mniej dzieci to jakieś konsekwencje muszą być , a szkoła w Grodziszczu to ma być placówka w której będzie się czegoś uczyć, a z autopsji wiem że tam to dwójkowi uczniowie z Budzowa jak poszli do Grodziszcza to nagle czwóreczki mieli jak ta lala:) a nauczyciele z Grodziszcza muszą się bać bo z 4 osób do nauki nagle zrobi im się 20 parę więc więcej pracy a nie hajlabajla.
2016-01-25 20:50:32
gość: ~gsgjem
jest mniej dzieci to jakieś konsekwencje muszą być , a szkoła w Grodziszczu to ma być placówka w której będzie się czegoś uczyć, a z autopsji wiem że tam to dwójkowi uczniowie z Budzowa jak poszli do Grodziszcza to nagle czwóreczki mieli jak ta lala:) a nauczyciele z Grodziszcza muszą się bać bo z 4 osób do nauki nagle zrobi im się 20 parę więc więcej pracy a nie hajlabajla.
2016-01-26 09:04:00
gość: ~zorientowana
ostatnio dodany post
@gsgjem - a czego to nauczyciele z Grodziszcza mają się bać, jak tam będą przecież uczyć nauczyciele, którzy uczyli w Przedborowej? Twój komentarz jest jakiś bezsensowny.
REKLAMA
REKLAMA