Spotkanie z Tomaszem Karamonem - autorem książki „Co widziała Matka B. Opowieści z Barda”. fot.: em24.pl
Dużym zainteresowaniem wśród lokalnej społeczności cieszyło się dzisiejsze spotkanie z Tomaszem Karamonem - autorem książki pt. „Co widziała Matka B. Opowieści z Barda”.
25 maja w Parku za Nysą przez blisko dwie godziny autor książki opowiadał o kulisach jej powstania i odpowiadał na pytania prowadzącej spotkanie Joanny Tofel, a następnie przybyłych gości. Fragmenty książki, które były niejako wprowadzeniem do zadawanych przez prowadzącą pytań, czytał Remigiusz Piojda.
- Zależało mi żeby była to książka dla Was, dla obecnych mieszkańców i taki cel mi przyświecał podczas jej tworzenia. Aby bardzianie zobaczyli w jak fantastycznym miejscu żyją, tak żeby mogli je docenić - mówił Tomasz Karamon. - Jest to książka dla ludzi, ale też nie powstałaby gdyby nie ludzie. Nawet jak nie zajmuję się historią i nie mam na to czasu ze względu na obowiązki zawodowe, to ta historia zawsze do mnie trafia, przez relacje, czy wspomnienia dawnych mieszkańców. Ja to nazywam okruchami, albo puzlami, które sobie gromadzę, segreguję. Czasem dostanę jakiś jeden puzel, który nie pasuje do żadnej układanki, a czasami dostanę puzel, który idealnie wpasowuje mi się w opowieść. Moja rola polega właśnie na łączeniu nieskończenie wielkiej układanki, gdzie nagle odkrywają się jakieś większe obrazy. Te większe obrazy, to jest właśnie to, co znalazło się w książce. Ja sam nie byłbym w stanie nic zrobić bez pomocy ludzi. To są wszystkie te osoby, które przez ostatnie 25 lat mi pomagały, podsyłały różne materiały, jak np. Bartek Grygorcewicz z Archiwum Państwowego w Kamieńcu Ząbkowickim, czy młody historyk Janek Ciapka, który jest zafascynowany tym, co działo się na naszym terenie po 1945 roku [...] - podkreślał autor.
Joanna Tofel zwróciła uwagę na styl książki oraz mnóstwo gatunków pisarstwa w niej użytych. W pozycji znajdują się zarówno legendy, jak i artykuły publicystyczne, jest przesłuchanie, opowiadanie i powieść wręcz detektywistyczna. Karamon odpowiedział, że to zabieg ustalony wspólnie z tzw. tutorem (osoba wskazana przez wydawnictwo, która pomaga debiutantowi napisać książkę). Przy okazji opowiedział też o szczegółach związanych z pisaniem książki, która trwała od 2019 roku, czyli przez pięć lat.
- [...] Następna książka będzie na pewno pisana krócej, to mogę obiecać. Nie wiem czy to będzie reportaz, bo fascynuje mnie powieść historyczna. Zobaczymy, co czas przyniesie [...] - odpowiadał autor na pytanie jednego z gości, który pytał o długość realizacji Co widziała Matka B. Opowieści z Barda.
Skąd pomysł na taki tytuł? - Tak jak dawni mieszkańcy Barda też mam wizerunek Matki B. w domu (…). Jak staniemy przed nią, popatrzymy i zdamy sobie sprawę, że ona jest tutaj od 1000 lat, jeśli sobie uświadomimy, ile tu było katastrof, różnych plag, chorób i wojen, a ona nadal tu jest, to jest niesamowite – odpowiada Tomasz Karamon i dodaje, że podczas spokań z dawniej mieszkającymi na tych ziemiach ludźmi, a dziś będącymi już mnóstwo kilometrów stąd, każdy z nich mówi o Matce Bożej i ma obrazek z nią związany. To pokazuje, że Matka Boża jest symbolem Barda i w historii miasta zawsze była traktowana wyjątkowo.
Pytania autorowi zadawali zarówno mieszkańcy, jak i pasjonaci lokalnej historii, którzy na spotkanie do Barda przybyli z różnych zakątków województwa dolnośląskiego. Padło m.in. pytanie o relacje polsko-niemieckie po II wojnie światowej na naszym terenie, czy ewentualną drugą część książki, ale już poświęconą nie tyle miasteczku, co okolicznym wsiom.
Po ponad półtorogodzinnej rozmowie w przyjemnych okolicznościach przyrody przyszedł czas na zdjęcia i podpisy książek z dedykacją. Przez ponad godzinę autor podpisywał egzemplarze książek, które przynieśli ze sobą uczestnicy spotkania. Był też catering, a oczekującym w kolejce na podpis, czas umilał duet uzdolnionych uczennic Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia z Bystrzycy Kłodzkiej - Małgorzaty Łapińskiej i Lili Wyjadłowskiej, które kształcą się muzycznie pod okiem Witolda Kozakiewicza.
Podczas spotkania nie zabrakło również wzmianki o dzisiejszym odkryciu skalnej piwnicy zlokalizowanej przy ul. Krakowskiej 1 w Bardzie. To tam w godzinach porannych rozpoczęto odkopywanie piwnicy i po kilku godzinach żmudnych prac udało się do niej dotrzeć. - Fesenkeller, czyli schron przeciwlotniczy w czasie II wojny światowej, a wcześniej magazyn, gdzie trzymano beczki z piwem obłożone trocinami i lodem. Jeszcze wcześniej być może była to po prostu lodownia. Być może cystersi trzymali tam lód. Podobno po wielkim pożarze miasta w XVIII wieku trzymano tam figurę Matki Bożej Bardzkiej. Podobno odbywały się tam msze niczym w czasach pierwszych chrześcijan. O tym obiekcie zawsze krążyły jakieś legendy, pogłoski. Niektórzy mieszkańcy Barda byli w środku, bawili się tam w chowanego, bądź po prostu chodzili w dzieciństwie. Dziś, dzięki zaangażowaniu Stowarzyszenia Eksploracyjno-Historycznego Frankenstein z Ząbkowic Śląskich udało nam się ten obiekt odkopać i wejść do środka. Jest to korytarz długi na 35 metrów z załamaniami, szeroki i wysoki na tyle, że spokojnie samochód osobowy mógłby zmieścić się w środku. Obiekt jest aktualnie zabezpieczony - wyjaśniał.
Kiążkę pt. „Co widziała Matka B. Opowieści z Barda.” można kupić w księgarniach internetowych, ale również stacjonarnie w kwiaciarni Camelia przy ul. Głównej w Bardzie.
em24.pl
„Chcę, by bardzianie docenili w jak fantastycznym miejscu żyją. ” Spotkanie z Tomaszem Karamonem
2024-05-26 09:36:16
gość: ~HK
Też to zauważyliście? Więcej uśmiechniętych twarzy w naszym mieście?
Lubię to!
2024-05-26 10:00:49
gość: ~BB
@~HK
Jakoś nieszczególnie.
2024-05-26 09:53:27
gość: ~dociekliwy
Dlaczego Gnina Bardo pod rządami Marty Ptasińskiej organizuje happening prywatnemu przedsiębiorcy, który na dodatek nie płaci podatków w Gminie Bardo? Ano dlatego, że Pan Tomasz Karamon otwarcie wspierał i popierał obecną burmistrz. To ciekawe bo tyle rzeczy miało być robionych dla dobra mieszkańców a tu dalej tylko wspieranie turystyki i wybrańców. Już zaczyna mnie mdlć.
2024-05-26 09:54:55
gość: ~xyz
@~dociekliwy dokładnie zarobił tylko na tym on, a Gmina Bardo poniosła koszty. Żadnych korzyści prócz promocji turystyki.
2024-05-26 19:59:31
gość: ~Ola
@~xyz a czy w ogóle orientowałeś/aś się ile kasy zgarniają tacy autorzy książek? ;)
2024-05-26 10:54:17
gość: ~takitam
@~dociekliwy
Natknąłem się na streszczenie (z obszernymi fragmentami) i recenzję tej książki.
Moim zdaniem, ta książka dlatego jest tak wszędzie promowana, bo .... UWAGA ... jest to miękka próba ocieplania wizerunku Niemiec i Niemców.
/// Helmut z pana książki mówi, że dla niego Bardo to łąka babci i wyprawy na czereśnie. ///
To tylko fragmencik wywiadu w Gazeta.pl
Jest tam mnóstwo innych nawiązań do niemieckości Barda i fragmentów opisujących sielskość miasteczka gdy były to jeszcze Niemcy.
Łąka, babcia, Bardo, wyprawy na czereśnie i ... Helmut pośród tej sielanki.
Generalnie, moim zdaniem .... ta książka NIE RÓŻNI SIĘ NICZYM od innych książek napisanych o Bardzie, ale .... promowana jest wszędzie WŁAŚNIE DLATEGO, że idealnie pasuje do niemieckiego postrzegania historii, czyli ... mało o okropnościach wojny i jaki naród jest za nie odpowiedzialny, za to sporo tym, że Niemcy to w zasadzie wiecie .. tacy sami ludzie jak my, tak samo żyli, tak samo się zachowywali, generalnie ... fajny naród ... Bardo to niemieckie miasteczko, a wojna to ... taki śmieszny epizod w zasadzie nic nie znaczący.
Unia Europejska się sypie (czytaj Niemcy) więc Niemcy robią ABSOLUTNIE WSZYSTKO żeby wyrugować z pamięci to za co są odpowiedzialni i ocieplić swój wizerunek.
2024-05-26 12:13:19
gość: ~i tak i nie
@~takitam
Moja ocena komentarza : i tak i nie. Tak ponieważ zgadzam się ,że być może nieświadomie autor książki ociepla wizerunek Niemców , nie on pierwszy, przypomnę w wielu publikacjach wygumkowano hitlerowskich Niemców zastępując ich mitycznymi nazistami. A "nie' ponieważ co byśmy nie powiedzieli i nie napisali nie możemy historycznej prawdy zagłuszyć ,ze prze3z stulecia Bardo było domem Niemców, byli tu gospodarzami. Nie zgadazm sie z tymi ,którzy potępiaja w czambuł i negują inicjatywę Pani Burmistrz , moim zdaniem potrzebna i ciekawa impreza.
2024-05-26 13:01:21
gość: ~takitam
@~i tak i nie
Przede wszystkim, dziękuję za rzeczowy komentarz, odnoszący się do artykułu i jego treści, a to rzadkość tutaj.
Oczywiście ... fakty są faktami, czyli przed 2 światową CAŁY Dolny Śląsk należał do Niemiec.
Nie o to mi chodziło żeby negować oczywiste fakty.
Natomiast co do inicjatywy pani burmistrz .... hmmmm ... czy to była ciekawa impreza ?
Moim zdaniem tak, ale ... DLA NAPRAWDĘ WĄSKIEGO grona.
Czy potrzebna ?
Moim zdaniem niezbyt, a niezbyt dlatego, że mam przekonanie graniczące z pewnością, że mieszkańcy Barda mają o wiele większe problemy niż .... rozmowa z autorem jakiejkolwiek książki.
Takie spotkanie ... owszem ... mogłoby się odbyć, ale NA PEWNO nie jako jedna z pierwszych inicjatyw nowego burmistrza.
Inaczej pisząc, pierwsze inicjatywy powinny traktować PRZEDE WSZYSTKIM o chlebie, a dopiero jak ten ogólnie pojęty chleb byłby zapewniony tudzież rozpoczęto by jego zapewnianie, to kolejną inicjatywą mogłyby być igrzyska, czyli np. takie właśnie spotkania.
==================
Piszesz, czyt:
/// przypomnę w wielu publikacjach wygumkowano hitlerowskich Niemców zastępując ich mitycznymi nazistami ///
DOKŁADNIE TAK.
W portalu o grach (Gry-online) kiedyś jakiś tzw. redaktor popełnił artykuł o drugowojennej strzelance.
Wymienione tam były chyba wszystkie nacje (Polacy, Rosjanie, Anglicy, Amerykanie, Francuzi .... itd) biorące udział w 2 światowej i .... naziści, czyli ANI RAZU nie padło słowo Niemcy.
Napisałem komentarz do tego artykułu.
Mój komentarz wywołał furię u rzeczonego "redaktora", po czym nie mogąc zaprzeczyć faktom (że to Niemcy , a nie żadni naziści) po prostu usunął mój komentarz, a następnie zlikwidował konto.
Z nowo założonego konta napisałem wtedy, kto jest właścicielem (głównym udziałowcem) owego portalu o grach, a był nim jakiś ... Niemiec właśnie, a informacja o tym była ogólnie dostępna na tym portalu.
Po tym jak o tym napisałem, moje nowe konto również zostało usunięte, a informacja o strukturze własnościowej w/w portalu została z niego usunięta.
Po co o tym napisałem ?
Po prostu, od około 10 lat, zauważam teoretycznie niewidoczne, ale jednak "ubieranie" historii i co gorsza .. teraźniejszości w zupełnie inne "piórka" niż to naprawdę było.
2024-05-26 15:45:23
gość: ~Taa
@~takitam
Co za bzdury
2024-05-26 17:21:45
gość: ~Kajak
@~Taa
Sama prawda
2024-05-26 12:25:54
gość: ~Mikolaj
@~dociekliwy
Poważnie? Nawet przy takiej okazji potrafisz popatrzeć tylko przez taki pryzmat? Wyluzuj! Mamy chłopaka zafascynowanego historia naszego regionu, który chce nam ją przekazać.
2024-05-26 17:18:55
gość: ~takitam
@~Mikolaj
OK, nie zafascynowany chłopak przekazuje co chce i komu chce, ale ... ZA SWOJE PIENIĄDZE, czyli ... niech sam sobie wynajmie lokal (za swoje prywatne pieniądze) , wydrukuje bannery tudzież plakaty czy obwieszczenia o tym "wydarzeniu" i .... PROSZĘ BARDZO ... niech zainteresowani się zgłaszają.
2024-05-26 15:14:30
gość: ~Ola
@~dociekliwy
Przecież np. w Ząbkowicach też są organizowane promocje książek, spotkań z pisarzami m.in. w bibliotece, centru kultury.
2024-05-26 16:22:55
gość: ~dociekliwy
@~Ola nie neguje organizacji takiego wydarzenia.
Ale takie wydarzenie powinien organizować sam autor albo wydawnictwo. Pisarstwo to tez biznes. Dlaczego gmina nie organizuje spotkań z księgowymi, budowlańcami albo kierowcami tirów? Im też by się przydała promocja za którą nie muszą płacić.
2024-05-26 17:15:40
gość: ~takitam
@~dociekliwy
DOKŁADNIE TAK.
Po co zatem ogólnie pojęta władza organizuje takie spotkania z ... pisarzami i artystami, a nie z kominiarzami czy hodowcami kur ?
Po pierwsze, spotkanie z hodowcą kur tudzież np. panią pracująca na taśmie w LG, NIE BRZMI i NIE WYGLĄDA tak dobrze jak spotkanie z .... pisarzem, bo to wicie ... kultura wyższa, a przecież taki burmistrz czy inny radny, to on przeca kulturalny jest niezwykle :) i nie będzie się spotykał z "byle kim"
Po drugie, zwróć uwagę co napisałem w poprzednim moim wpisie.
Otóż promocja dotyczy nawet nie pisarza, bo ma drugorzędne znaczenie, a ... PRZEDE WSZYSTKIM treści, czyli ma być proniemiecko i .. JEST.
Mimo to, MASZ RACJĘ .... pisarstwo to biznes jak każdy inny i zupełnie nie rozumiem, dlaczego za publiczne pieniądze promuje się czyjś (prywatny przecież) biznes.
Uważam że gdyby jednak gmina organizowała spotkania właśnie z budowlańcami czy księgowymi, to frekwencja byłaby DUŻO WIĘKSZA, a to dlatego, że to co mają do powiedzenia w/w jest ZDECYDOWANIE BARDZIEJ PRZYDATNE niż pogadanka na temat książki o mieście które kiedyś należało do Niemiec.
Co więcej ... nie miałbym nic przeciwko temu, żeby finansowane to było z publicznych pieniędzy, bo też tematy poruszane na takich spotkaniach po prostu przydają się w codziennym życiu WSZYSTKIM, a przynajmniej ZDECYDOWANEJ WIĘKSZOŚCI i jest to coś, co REALNIE wpływa na życie mieszkańców, a co za tym idzie, na pomyślność gminy.
Natomiast książka, choćby najlepsza ... nie wpływa na nic.
2024-05-26 16:51:42
gość: ~mieszkaniec
@~dociekliwy
skoro jesteś taki dociekliwy to zaczerpnij informacji ile kosztowała PROMOCJA Barda poprzez organizacje Bike Maratonu u nas :) jaskulki cwierkaja ze w tym roku tez ma sie odbyc ta PRPMOCJA za bardzo ladna kwote :)
2024-05-26 17:15:30
gość: ~Ornitolog
@~mieszkaniec
Co to są "jaskulki"?
2024-05-26 20:11:01
gość: ~Ola
@~dociekliwy
Happening? Przecież to kulturalna inicjatywa wspierająca właśnie promocję i książki i Gminy Bardo. Przecież to przyszłość i historia. Nic o nas, bez nas. Nie trzeba rozliczać podatków w Gminie aby móc tworzyć w niej eventy, które ją promują, czyż nie?
2024-05-27 02:40:40
gość: ~BezPodpisu
(this post was banned by administrator)
2024-05-27 06:16:17
gość: ~Do bez podpisu
@~BezPodpisu
To dlaczego nie zgłosisz tego do prokuratury? Śmiało... Łatwo oczerniać anonimowo ludzi.
2024-05-27 11:01:21
gość: ~BezPodpisu
@~Do bez podpisu, a myślisz, że te wszystkie sprawy nie były zgłaszane?
2024-05-27 14:22:07
gość: ~Do bez podpisu
@~BezPodpisu
I co? Prokuratura nic nie znalazła?
2024-05-27 06:43:32
gość: ~Krzysztof
@~BezPodpisu
Jeszcze dzisiaj to odszczekasz!
2024-05-27 11:49:40
gość: ~takitam
@~BezPodpisu
/// Wczorajsze spotkanie to było jedno z najważniejszych wydarzeń w powojennej historii Barda!! ///
No to .... BARDZO biedne musi być to miasto, skoro takie ... spotkanie urasta do rangi najważniejszego od niemal 80 lat.
Zechcesz wyjaśnić, dlaczego spotkanie na którym było około 200 osób, było ważne tylko dla tych 200 osób właśnie ?
Inaczej pisząc .... ogólna liczba mieszkańców gminy Bardo = 5014 osób.
Tylko 200 osób było zainteresowane tym "wydarzeniem" ... .a co z resztą ?
Nie zauważyli, że to ... jedno z najważniejszych wydarzeń w powojennej historii Barda ?
2024-05-27 02:50:43
gość: ~Justyna
@~dociekliwy może dlatego, że może?
2024-05-27 06:35:28
gość: ~Bardzianka
@~dociekliwy
Z tego co pamiętam, nawet spotkania z noblistką, Olgą Tokarczuk, były organizowane dużo skromniej. Stolik, krzesła w sali na Kolejowej wystarczyły tak wielkiej pisarce a tutaj nie wystarczyło by? Oczywiście cieszę się, że Pan Tomasz napisał książkę o Bardzie ale ten namiot i reszta to przesada
2024-05-27 10:58:26
gość: ~Bohater
@~dociekliwy
Bohater w necie- NIKT w prawdziwym świecie! :-D
2024-05-26 10:05:14
gość: ~mieszkaniec
Książka bardzo ciekawa i gratuluję panu Tomaszowi. Ale faktycznie niesmacznie wygląda to skakanie pani Marty w okół niego i dodatkowo obciążanie finansów gminy…
2024-05-26 15:21:50
gość: ~Mansa Musa
Impreza ciekawa dla wąskiego grona odbiorców, ale czy budżet Gminy Bardo jest z gumy?
2024-05-26 17:31:32
gość: ~Markus
@~Mansa Musa
Ile kosztowało gminę wynajem: Hali namiotowej, stołów, ławek,obrusów, cateringu, druk plakatów, reklama w mediach, konferansjer, prezent, kwiaty...? Rozumiem, że to wszystko w ramach spłacenia długu poparcia w wyborach?
2024-05-26 17:36:37
gość: ~Markus
@~Markus
Jeszcze zapomniałbym: akcja strażaków, którzy uczestniczyli w wykopaniu kawałka przejścia, które nic dla promocji Barda nie wniesie, a podnieta tej burmistrz jest tak ogromna,
jakby dokopali się do Złotego pociągu
2024-05-26 18:59:24
gość: ~Jaja
Kilka osób najwyraźniej związanych z jedną rodziną próbuje zdyskredytować wszystko i wszystkich tylko dlatego, że pan Tomek w całej książce o nich nie wspomniał.
Jakie to typowe. Jedna i ta sama osoba pisze komentarze.
Anonimowo oczywiście bo jak to mówią. Bohater w necie a nikt w prawdziwym świecie. Dobrze że internet nie jest anonimowy. A dzięki nowoczesnej technologii... I teraz będzie wstyd. Ale to za chwilę.
2024-05-26 19:10:30
gość: ~Mieszkaniec
@~Jaja
Nie strasz, nie strasz bo się ze...
2024-05-27 08:58:13
gość: ~ojojojo
@~Mieszkaniec
Zabolało co? A teraz zabawne. Koleżanka cię sprzedała. Wiem kto stoi za komentarzami.
I będzie cudowna reklama. Nawet najbliżsi z tobą sie nie zgadzają. Jad zalewa oczy hahahaha
2024-05-27 02:51:57
gość: ~Dziękuję
@~Jaja bohater w necie a NIKT w prawdziwym świecie! W punkt!
2024-05-26 19:31:00
gość: ~Ktosik
Jakoś do tej pory nikomu nie przeszkadzaly różna spotkania, koncerty i inne dziwne wydarzenia. Nagle po zamianie władzy zaczyna przeszkadzać:) Oczywiście jest to czysty przypadek :)
Bardo- Miasto Cudów
2024-05-26 20:21:52
gość: ~no wlasnie
@~Ktosik
Dlaczego wczesniej nikt nie dociekał, dlaczego za gminne pieniądze,bardzo niemałe goscil sie np. zespol Śląsk, nie promował co prawda książki o historii Barda, ale ładnie śpiwoł, a potem promował sie w nielicznymfronie przy talerzach. No tak, ale zespol Slask propaguje iście polskie tradycje, od Niemcow z daleka. Boże drogi, Ty widzisz,czytasz i nie grzmisz. Komentarze jak zawsze, byle dosolić.Wszyscy,ktorzy uczestnicxyli w tym spotkaniu, a bylo sporo osob z Barda, nie tylko przyjezdni,jak to bywa na koncertach organowych, wyszli bardzo zadowoleni. Dla jedbych spotkanie z Karamonem, dla innych diskopolo, i na to teży pewno przyjdzie czas. Tez bedziecie pytać dlaczego z gminnej kasy? No I broń panie żeby w takim zespole nie bylo przypadkiem Niemca. "Rynce opadajom."A jeszcze wspomnę usilna promocję w poprzednich kadencjach z gminnej kasy jednego bardzkiego przedsiebiorstwa, ktore nota bene rozwinelo skrzydla dzieki odkrywczej pracy Tomka Karamona, ot taki kaprys bylego burmistrza, tylko vhyba fosc kosztowby.
2024-05-26 21:17:40
gość: ~sn
@~Ktosik Bo miało być inaczej, a jest tak samo. Kolesiostwo i towarzystwo wzajemnej adoracji.
2024-05-27 03:16:15
gość: ~Jest inaczej
@~sn
Nie czujesz tego?
2024-05-27 03:15:16
gość: ~Janek
@~Ktosik, dokładnie! Jak to ktoś słusznie zauważył... komuś d***pę ściska żal... więc wylewa morze zła... gminne koryto karmić przestało, więc nagle o wszystko robi halo! Bratowej spływać przestała kasa, uruchomiła się więc więc podła masa! Wiemy kim jesteś człowieczku mały, skończyły się w Bardzie na kasę przewały
2024-05-27 02:48:00
gość: ~bardzianka
Napiszę krótko i dopadnie! SZKODA MI WAS BIEDNI LUDZIE!!
Tomek Karamon napisał fantastyczną książkę, a wy skupiacie się na tym dlaczego gmina angażuje się w jej promocję?
No cóż urwało się wielu... więc du***pska zazdrość ściska!
Pani Burmistrz, Tomku DZIĘKUJĘ w imieniu swoich i tych 200 osób, które wczoraj były na spotkaniu! Cudowne doświadczenie!
Prowadząca fantastyczna, czytający fragmenty Remigiusz lepszy niż Maria Peszek! Muzyka cudowna ... i do tego wszystkiego pyszne jedzonko! Czekam na kolejny raz!!!
2024-05-27 07:46:13
gość: ~Iwet
(this post was banned by administrator)
2024-05-27 10:01:20
gość: ~ech
@~Iwet
ty sie zacznij o siebie martwic, troche edukacji z ortografii i poprawnosci jezykowej tez by sie przydalo. Ana miejscu osob,ktorych tykasz, zglosilabym gdzie trzeba przekroczenie granic nietykalnosci. Kto wie moze I tak zrobia, tak dla przykladu, odechvialoby sie innym bezprawnie wylewac pomyjenakogokolwiek. Rakiw rzeczy regulate polskie prawo I sa wyciagane iopowiednie konsekwencje.
2024-05-27 07:49:03
gość: ~też bardzianka
@~bardzianka
Cieszę się, że się za gminne nażarłaś
2024-05-27 10:49:51
gość: ~Mieszkaniec
@~też bardzianka
Ty pewnie "żarłaś" za poprzedniej władzy, skoro tak cię to boli :-D
2024-05-27 10:58:42
gość: ~takitam
@~bardzianka
Wypisz wymaluj .... "uśmiechnięta Polska" :)
2024-05-27 13:56:40
gość: ~Obecny
@~bardzianka
Byłem w tych 200 osobach i proszę dziękować w swoim imieniu.
2024-05-27 08:49:12
gość: ~Mieszkaniec Ząbkowic
Jako mieszkaniec Ząbkowic, który przeprowadził się na te tereny z Warszawy coś Wam napiszę.
Byłem na tym spotkaniu. Wokół uśmiechnięci ludzie. Czytam artykuł. Oglądam zdjęcia. Potem przechodzę do sekcji komentarzy i...
Jad, frustracja plucie. Czyli wszystko to, przed czym uciekłem z zakompleksionej Warszawy.
Ciekawe czy któryś z komentujących negatywnie ma na tyle odwagi by publicznie podpisać się z imienia i nazwiska pod tym wszystkim? Nie wiem czym jest to spowodowane. Analizując jednak treści wszystko wyszło spod ręki jednej góra dwóch osób. Zakompleksionej kobiety w wieku +- 50 lat i jakiegoś chłopca z syndromem porzucenia.
Smutne to.
Panie Tomku! Proszę się nie przejmować. Jak to mówi mój wnuk - psy szczekają karawana jedzie dalej. Książka jest naprawdę świetna. Żałuję, że wcześniej nie "wpadłem" na Pana. Zamieszkał bym wówczas w Bardzie. A może to i lepiej? Bo po komentarzach widać, że niestety mieszkają w tym mieście obłudni ludzie.
2024-05-27 10:52:37
gość: ~Mieszkaniec
@~Mieszkaniec Ząbkowic, oczywiście, że nie mają! Bo przecież odwagi starcza im tylko na tyle, na ile chroni ich anonimowość!
2024-05-27 10:57:07
gość: ~takitam
@~Mieszkaniec
Jak widzę, zaświeciłeś przykładem w temacie .... odwagi i przedstawiłeś się z imienia i nazwiska.
Brawo Ty :)
2024-05-27 10:55:05
gość: ~takitam
@~Mieszkaniec Ząbkowic
gość: ~Mieszkaniec Ząbkowic napisał/a:
/// Ciekawe czy któryś z komentujących negatywnie ma na tyle odwagi by publicznie podpisać się z imienia i nazwiska ///
Jak rozumiem, Twoje imię to Mieszkaniec, a nazwisko Ząbkowic .... mylę się ?
gość: ~Mieszkaniec Ząbkowic napisał/a:
/// Byłem na tym spotkaniu. Wokół uśmiechnięci ludzie. ///
.... ale przecież ... teraz cała Polska jest uśmiechnięta, bo .... Tusk przy korycie.
Wszyscy sikają ze szczęścia, wokół wesoło, a będzie przecież jeszcze weselej :)
gość: ~Mieszkaniec Ząbkowic napisał/a:
/// Potem przechodzę do sekcji komentarzy i... Jad, frustracja plucie. ///
Miły mieszkańcu Ząbkowic, otóż PO TO SĄ KOMENTARZE, żeby każdy mógł wyrazić swoje zdanie na poruszany pod artykułem temat.
Rozumiem że niektóre z komentarzy mogą Ci się nie spodobać, ale to nie znaczy, że powinny być same pozytywne, bo ..... uciekłeś z Warszawy i chcesz się dobrze poczuć.
Inaczej pisząc ... komentujący nie uwzględnili Twojej "martyrologii" .
gość: ~Mieszkaniec Ząbkowic napisał/a:
/// Analizując jednak treści wszystko wyszło spod ręki jednej góra dwóch osób. Zakompleksionej kobiety w wieku +- 50 lat i jakiegoś chłopca z syndromem porzucenia. ///
Nooo ... nareszcie ktoś "zdemaskował" to całe towarzystwo i od teraz będzie tylko lepiej :)
2024-05-27 13:41:37
gość: ~ciasto
@~takitam
Ty lepiej ciasta pilnuj bo ci zakalec wyjdzie serducho ty moje
2024-05-27 17:54:12
gość: ~takitam
@~ciasto
Nooo ... i jaki wspaniały komentarz ... merytoryczny, odnoszący się do tematu, kulturalny, szeroko opisujący zagadnienie .... taki prosto z uśmiechniętej Polski.
2024-05-27 13:23:55
gość: ~LIDL
W Bardzie jak w Lidlu, co tydzień nowe igrzyskaXDDD
2024-05-27 16:07:08
gość: ~Fun
@~LIDL
Polacy są tak agresywni a to dlatego że nie ma słońca. Nieomal przez 7 miesięcy w roku a lato bywa nie gorące tylko zimno i pada i zimno i pada na to miejsce w środku Europy gdzie ciągle samochody są kradzione a waluta to polski złoty.
Juz mowilem miasteczko piękne tylko ludzie k......y:)
2024-06-03 12:22:22
gość: ~mój głos
Jako osoba, która zdecydowanie nie popiera pani Ptasińskiej, a i dla samej osoby pana Karamona nie mam dużo sympatii, wciąż się jednak nie mogę nadziwić, że ludzie tak się bulwersują.
Ludzie, będzie inaczej, ale będzie ok. Człowiek pochodzący z Barda, nawet nie płacąc w tym Bardzie podatków (nie mieszka tutaj) napisał książkę o tym mieście, więc miasto zorganizowało spotkanie z nim, na które bardzo chętnie przyszło wielu mieszkańców. Nikt nie wydał na to milionów.
Pani Ptasińska zaciągnęła społeczny i polityczny dług u wielu niewłaściwych osób i na pewno przyjdzie jej go spłacić, ale Tomasz Karamon świetnie promuje Bardo, a spotkanie z nim było udanym wydarzeniem kulturalnym dla mieszkańców.
2024-06-03 19:59:54
gość: ~takitam
@~mój głos
/// napisał książkę o tym mieście, więc miasto zorganizowało spotkanie z nim, na które bardzo chętnie przyszło wielu mieszkańców. Nikt nie wydał na to milionów. ///
Mimo wszystko ... KTOŚ (czyli miasto) MUSIAŁ zapłacić z organizację tego spotkania, czyli środki były publiczne.
Zupełnie nie rozumiem, dlaczego pan Tomasz Karamon nie zorganizował sobie tego spotkania sam .... płacąc za wszystko z własnych środków ?
/// Tomasz Karamon świetnie promuje Bardo ///
Wśród ... kogo ?
Pytam, bo promocja Barda wśród mieszkańców Barda jest cokolwiek śmieszna.
Natomiast śmiem twierdzić, że pozycja pod tytułem __ Co widziała Matka B. Opowieści z Barda __ nie będzie schodzić jak świeże bułeczki w księgarniach, bo po prostu (spróbuj uwierzyć na słowo) MAŁO KOGO obchodzi jakieś miasteczko na dolnym śląsku, a i tak pod warunkiem, że ktoś kto spojrzy na tytuł książki, skojarzy słowo Bardo z miejscowością.
2024-06-03 20:12:48
gość: ~Fun
Jakimi trzeba być ludźmi żeby nie oburzać się jak Zeganski bawil się na wyjazdach służbowych za gminne pieniądze co zresztą sam stwierdził w przypływie szczerości i skruchy. Jak można milczeć przy takiej skali kolesiostwa układu a doj....c się do człowieka który coś robi z pasji z zaangażowaniem z pożytkiem dla tej małej ojczyzny. Te parę groszy tak was boli a konkretnych pieniędzy które ciekły między palcami gminie przez tuczenie swoich wyprzedaż majatku gminy itd juz nie. Zygac mi się chce jak to się czyta. A teraz możecie mnie minusowac :) i ci od Krzysia i ci od Ptasińskiej.
2024-06-03 21:20:31
gość: ~takitam
@~Fun
/// a doj....c się do człowieka który coś robi z pasji z zaangażowaniem z pożytkiem dla tej małej ojczyzny ///
Otóż ten człowiek jako ktoś powyżej napisał .. nie mieszka w Bardzie.
Po drugie ... jaki pożytek jest dla Barda z tego że napisał książkę o Bardzie ?
Pytam poważnie.
2024-06-05 15:17:06
gość: ~Fun
ostatnio dodany post
@~takitam
To znaczy ze sie tam nie wychował nie mieszkał ? A jaki pożytek jest z zegaru na rynku i mógłbym tak wymieniać długo. Zwyczajnie jak pisałem wyżej miasteczko piękne tylko ludzie k..y.
REKLAMA
REKLAMA