Justyna Kaczorowska nie jest już dyrektorem Ząbkowickiego Ośrodka Kultury. Została odwołana z pełnionej przez nią funkcji przez Burmistrza Ząbkowic Śląskich Marcina Orzeszka.
Decyzja burmistrza została wydana na wniosek Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Turystyki i Promocji Gminy, która zobowiązała go do rozwiązania kwestii problemów personalnych oraz obsady dyrektora ZOK. Nie obyło się także bez konsultacji i opinii stowarzyszeń twórców działających w ZOK.
Dzisiaj na stronie BIP Ząbkowic Śląskich zostało zamieszczone ogłoszenie o konkursie na dyrektora ZOK. Kandydaci powinni dostarczyć podania wraz z niezbędnymi załącznikami do siedziby Urzędu Miasta przy ul. 1 Maja 15 w terminie do 29 lipca 2011 r.
Powodem odwołania byłej już dyrektorki ZOK jest usprawnienie funkcjonowania jednostki organizacyjnej gminy spowodowana długookresową nieobecnością dyrektorki w placówce (urlop macierzyński). Obecnie obowiązki dyrektora pełni Maria Pater.
Niedawno w ZOK-u zmiana nastąpiła również na stanowisku głównego księgowego. Beatę Bizub zastąpiła w obowiązkach Magdalena Kuczera.
Zmiany wiec są kluczowe, czy wyjdą na dobre kulturze w Gminie Ząbkowice Śląskie przekonamy się niebawem.
Express-Miejski.pl
Zmiany personalne w ZOK-u
2011-06-27 14:00:44
Express-Miejski.pl
Justyna Kaczorowska nie jest już dyrektorem Ząbkowickiego Ośrodka Kultury. Została odwołana z pełnionej przez nią funkcji przez Burmistrza Ząbkowic Śląskich Marcina Orzeszka.
2011-06-27 16:42:47
gość: ~piotrek
szczerze mowiac nie wyobrazam sobie nikogo, kto moglby cos zdzialac w ZOK. Chyba ze jakis cudotworca, ktory zerowy budzet obroci w fortune....
2011-06-27 18:49:38
gość: ~agusia
Była taka Pani w kapelusikach Dyrektorem ZOK-u co zmniejszyła jego zadłużenie - myślę, że warto Ją odszukać- mądra babka
2011-06-27 19:15:40
gość: ~anja
Informacja powinna raczej brzmieć: w związku z tym, że Orzeszek dogadał się w końcu z Figzałami w sprawie obsady stanowiska dyrektora ZOK, a było to kością niezgody która mogła zachwiać koalicją a już dłużej nie można było tego ciągnąć, swoją drogą jestem ciekawa kto wymiękł, została odwołana dyrektor ZOK.
Chyba nikt nie wierzy po konkursie w ZGK, że konkursy są w tym mieście bezstronne jeśli nieustannie wygrywają je wyborczy kandydaci orzeszkowej platformy lub jego wyborczy pomocnicy. Czyżby tym razem Figzały postawiły na swoim czy może jeszcze tym razem zgniły kompromis?
2011-06-27 20:03:28
gość: ~xxxx
najlepszym dyrektorem zoku jak do tej pory był krzysiek kubański. Tylko dzięki niemu w ząbkowicach coś się działo. Ale on nie wróci. po co ma sie pchać w bagno
2011-07-14 19:58:48
gość: ~PM
"najlepszym dyrektorem zoku jak do tej pory był krzysiek kubański. Tylko dzięki niemu w ząbkowicach coś się działo. Ale on nie wróci. po co ma sie pchać w bagno"
Popieram....
2011-06-27 20:45:57
gość: ~dsdsd
w konkursie może wystartować każdy. Ale widać zgodnie z polską mentalnością konkurs ledwo ogłoszony, a już komentarze. Proponuje zachować je do zakończenia konkursu i złożyć swoją kandydaturę, a nie biadolić
2011-06-27 22:52:24
gość: ~piotrek
a ja sie pytam dlaczego w wymaganiach jest zapis, ze dyrektorem, a zatem osoba na kierowniczym stanowisku moze zostac osoba z wyksztalceniem srednim? Przepraszam, ale jesli mamy sie czepiac to chyba cos jest tu nie halo? Oczywiscie sa osoby, ktore nie maja wyksztalcenia wyzszego a bija innych na glowe ale powierzyc zarzadzanie taka jednostka osoba ktora nie ma pojecia o finansach publicznych, o prowadzeniu jednostek budzetowych, o zarzadzaniu i o kulturze swiadczy o braku wyobrazni. Nie zdziwie sie jesli nowym dyrektorem zostanie jakis "idiot" ktory nie bedzie wiedzial co z czym sie je. a za rok urzednicy obudza sie z reka w nocniku ze zok jest zadluzony lub znooooowu nic sie nie dzieje.... No chyba ze to wymogi pod konkretna osobe. jesli tak, to przepraszam.... ale wlasnie urzad miejski wydal wyrok skazujacy na ZOK, tylko patrzec jak umrze smiercia naturalna.
2011-06-27 23:17:04
gość: ~kilof
Piotruś - polecam na noc wypić melisę.
To że czegoś nie rozumiesz lub nie wiesz nie oznacza że jest złe.
2011-06-28 00:33:46
gość: ~Mari
popieram
2011-06-28 13:48:34
gość: ~54
Nie podniecajcie się i tak już wszystko jest ustalone tak jak dotychczas. Jest to domena tej władzy i dyrektorem będzie ten , który już dawno jest wybrany. Pozdrawiam Pana Burmistrza i życzę aby tak dalej .
2011-07-02 23:30:57
gość: ~nikoś
DLATEGO JEST NAPISANE Z WYKSZTAŁCENIEM ŚREDNIM, BO JEST TO NAPISANE POD KONKRETNĄ OSOBĘ, KTÓRE TAKOWE WYKSZTAŁCENIE POSIADA :)
2011-06-28 14:29:53
gość: ~ela z Ząbkowic
Może by Pani w kapelusiku zgodziła się poprowadzić ZOK
- myślę że byłby to strzał w dziesiątkę
może wreszcie trochę kultury w naszym mieście ...
marzenia ?
2011-06-28 15:09:46
gość: ~do eli z Zabkowic
Marzenia, bo ta pani w kapelusiku z tego co wiem już dawno nie wyraziła zgody, by zostać dyrektorem ZOK. I wcale mnie to nie dziwi, że nie chce być uwikłana w gierki EF i MP (chodzą wszędzie razem jak papużki nierozłączki :))) ). Poza tym obie czarujące panie (EF i MP) boją się konkurencji jak ognia, bo pani DT nie ulega stadnej pogoni za przeciętnością.
2011-06-28 15:16:49
gość: ~do eli z Ząbkowic
aha, moi znajomi mówią, że pani DT jedna wystarczyła by w urzędzie miejskim zamiast obu papużek nierozłączek EF i MP :)))) Może MO to na serio przemyśli. I szkoły i kultura miałaby sie lepiej
2011-06-28 16:02:06
gość: ~ona
no niestety myślę, że wielu z nas zaufało M O i miało nadzieję na lepsze jutro w nasdzej gminie, ale jak już zauważyłam niestety to zaufanie było na wyrost jest gorzej niż było, a stanowisko dyrektora na pewno jest już obsadzone z tym, że konkurs tzn ogłoszenie o konkursie musiało się ukazac i już, Pan Burmistrz wszystko ma dobrze zorganizowane, problemy z pieniążkami, brak staży, brak stanowisk pracy ale dla swoich np. D.M. jak potrzeba to nawet da radę stworzyć nowe stanowisko pracy...a ty szary człowieku martw się sam o siebie bo na pomoc władzy nie możesz liczyć.... brak protekcji... żal patrzeć
2011-06-28 16:02:34
gość: ~Janek
a któż to ta MP ?
to podajcie jakis typ na szefa ZOKu , zobaczymy czy się sprawdzi .
2011-06-28 17:09:14
melon
Szanownej pani w kapelusiku podziękowali w różnych miastach za super kompetencje, pomysły i menadżerskie podejście do sprawy.
Myślę że starczy.
A temat dyrektora ZOK to faktycznie nie łatwa sprawa.
2011-06-28 17:44:23
gość: ~melon
Możesz sobie melon ulżyć jeszcze nie raz insynuacjami, ja wiem, że szanowna pani w kapelusiku jest de best. Popieram swoich znajomych za celny pomysł, że pani Tkaczonek powinna zajmować miejsce w urzędzie zamiast razem wzięte panie Figzał i Pater . Byłyby z tego same korzyści, a finansowe olbrzymie.
Takie osoby jak ona denerwują swoją kreatywną niezależnością, no nie :))))
2011-06-28 19:42:29
gość: ~no_nie;)
Pkt. 5 warunków konkursu : " poisada co najmniej średnie wykształcenie" :))))))))))
A dlaczego nie : co najmniej podstawowe? KPINAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA !!!!!!!!!!
Dzisiaj ? Średnie wykształecenie ???? GRANDAAAAAAAAAAA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ta ekipa się codziennie KOMPROMITUJE !
2011-06-28 20:22:00
gość: ~XL
Była ekipa magistrów już dawno dała ciała nie mówiąc o kompromitacji. Na wyliczanki szkoda czasu. Wolę gościa po 8 klasach z mózgiem pełnym pomysłów i inicjatyw , jak mgr lub inż ćmę nieudacznika. Mówiąc KPINA tutifruti uwypuklasz światopogląd byłego PRLu stawiając na tutuły a nie na ludzi . Masz okazję , wykształcona a pisząca od rana do późnej nocy na forum. Wskocz na stołek a zobaczymy jaka będzie granda :))) Udawać bystrego a nim być to dwie różne sprawy.
2011-06-28 23:16:10
gość: ~kilof
XL - święte słowa - przykładam się do tego obiema rękoma , nogami i pośladkami.
Znam w Ząbkowicach milionerów którzy doszli do swoich pieniędzy kończąc zawodówkę !
Mało tego - jak mają ochotę to potrafią nauczać.
2011-06-29 00:01:21
gość: ~kilof2
Cwaniactwo nie ma końca, a uklady i ukladziki zrobią z zokiem swoje.
2011-07-03 00:54:41
gość: ~KROŚ
Ja też znam w Ząbkowicach milionerów którzy doszli do swoich pieniędzy kończąc zawodówkę. I choć mają pieniądze to pozostali niewykształconymi ch amami bez szacunku do drugiego człowieka. I faktycznie mało tego - jak mają ochotę to potrafią nauczać, jak zrobić przekręt, jak kogoś oszukać, jak zbluzgać i upodlić pracownika by za dużo pieniędzy nie żądał aby im więcej na majorki i bmw x5 lub x6 lub jeszcze inne duże szpanerskie auta zostało.
2011-06-29 11:28:13
gość: ~Edward
Ostatnio kręci się przy ZOK-u pewien pan Zbigniew, były dyrektor innego ośrodka kultury w okolicy? Przypadek? Jeden z wymogów na pewno spełnia, bo ma średnie. Obstawiam jego
2011-06-29 15:00:15
gość: ~xxxx
USTAWA
z dnia 22 marca 1990 r.
o pracownikach samorządowych.
Art. 6.
1. Pracownikiem samorządowym może być osoba, która:
1) jest obywatelem polskim, z zastrzeżeniem art. 11 ust. 2 i 3;
2) ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych;
3) posiada kwalifikacje zawodowe wymagane do wykonywania pracy na określonym
stanowisku.
2. Pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie wyboru lub powołania
może być osoba, która spełnia wymagania określone w ust. 1 oraz nie była
skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z
oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe.
3. Pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie umowy o pracę na
stanowisku urzędniczym może być osoba, która spełnia wymagania określone w
ust. 1 oraz dodatkowo:
1) posiada co najmniej wykształcenie średnie;
2) nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo
ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe;
3) cieszy się nieposzlakowaną opinią.
4. Pracownikiem samorządowym zatrudnionym na podstawie umowy o pracę na
kierowniczym stanowisku urzędniczym może być osoba, która spełnia wymagania
określone w ust. 1 i ust. 3 pkt 2 i 3 oraz dodatkowo:
1) posiada co najmniej trzyletni staż pracy lub wykonywała przez co najmniej
3 lata działalność gospodarczą o charakterze zgodnym z wymaganiami na
danym stanowisku;
2) posiada wykształcenie wyższe pierwszego lub drugiego stopnia w rozumieniu
przepisów o szkolnictwie wyższym.
2011-06-29 15:01:51
gość: ~xxxx
Przepraszam poprawiam datę
USTAWA
z dnia 21 listopada 2008 r.
o pracownikach samorządowych
2011-06-29 15:31:03
gość: ~yyyy
dyrektor Zoku nie jest pracownikiem samorządowym - ta ustawa nie ma tu zastosowania :)
2011-06-29 19:15:57
gość: ~popieram
Stanowisko dyrektora ZOK nie jest stanowiskiem objetym ustawą o pracownikach samorządowych. Co prawda Burmistrz jest organem załozycielskim ZOK ale dyrektor ZOK nie jest pracownikiem samorzadowym w rozumieniu ustawy o pracownikach samorządu.
2011-06-29 19:19:13
gość: ~ona
Co za analfabeta pisał ten artykuł?? Pani Bizub a nie Bizup!
2011-06-29 21:49:40
gość: ~XL
Dla inteligentnego człowieka przekręcenie imienia czy nazwiaska przez drugą osobę to mały pikuś .Lecz używanie pewnych słów , których się nie rozumie , to jest rozpacz i degradacja własnego ego . Wielkie ja staje sie zwykłą rolka papieru do WC.
2011-06-29 22:15:15
gość: ~butno
Ło, zawrzało... pozostaje mi powiedzieć NARESZCIE! Może ludzie się wreszcie opamiętają i zobaczą kogo wybrali na włodarza miasta. Z całym szacunkiem dla orzeszków, fistaszków i innej miary mierników, ale wygląda na to, że dzięki władzy można zfigzałowac, ups błąd, sfiksowac ;). Nigdy wiecej nie zagłosuje na Pana Panie Orzeszek, dla mnie i mojego otoczenia to Pana ostatnia kadencja. Pozdrawiam
2011-06-29 22:26:57
gość: ~XL
Twoje oświadczenia stały się nudne , a zmiany nicków znane są na Kamczatce .
To , że nie będziesz głosowała na tego czy tamtego wszystkim to lata 60 po krajowej 8.
Gaśniesz jak jak parowiec napędzany goryczą . Brak pomysłu na siebie jest o wiele gorsze jak regionalna polityka :)))))
2011-06-30 09:03:29
gość: ~xxxx
Jak prawidłowo zatrudnić dyrektora w instytucji kultury
Magdalena Kasprzak
Samorzad.infor.pl
2008-09-16
Obsadzanie stanowisk kierowniczych w instytucjach kultury wiąże się odrębnym trybem nawiązywania stosunków pracy. Od właściwego przeprowadzenia procedury konkursowej zależy szybkie wyłonienie kandydata, który sprawnie pokieruje ośrodkiem kultury. Jak uniknąć błędów, zatrudniając dyrektora w instytucji kultury?
Dyrektorzy i kierownicy są zazwyczaj powoływani na swoje stanowiska. Przepisy ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (dalej: k.p.) nie stanowią jedynej i samodzielnej podstawy do zatrudniania pracowników w ramach aktu powołania. Podstawą do nawiązania takiego właśnie stosunku pracy są także przepisy szczególne, dotyczące przedsiębiorstw państwowych, pracowników samorządowych oraz pracowników urzędów państwowych.
Aktem powołania nawiązuje się stosunek pracy m.in. z:
• dyrektorem przedsiębiorstwa państwowego, którego powołują rady pracownicze lub organy założycielskie,
• zastępcą dyrektora przedsiębiorstwa państwowego oraz głównego księgowego w tych przedsiębiorstwach,
• zastępcą wójta (burmistrza, prezydenta miasta), sekretarza gminy, sekretarza powiatu, skarbnika gminy (głównego księgowego budżetu), skarbnika powiatu (głównego księgowego budżetu powiatu), skarbnika województwa (głównego księgowego budżetu województwa),
• osobami powoływanymi do pełnienia funkcji organów administracji państwowej oraz na inne stanowiska kierownicze w administracji państwowej, w trybie określonym w przepisach szczególnych,
• dyrektorem instytucji kultury.
Instytucje kultury - szczególny rodzaj działalności
Zanim zostanie omówiony tryb zatrudniania dyrektorów w takich organach, należy najpierw wyjaśnić, co rozumie się przez pojęcie „instytucje kultury”. Instytucje kultury to zarówno państwowe, jak i samorządowe instytucje kulturalne, czyli np. dom kultury. Zasady organizacji, a w tym i kierowania takimi placówkami reguluje ustawa z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (dalej: ustawa o działalności kulturalnej).
Jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.
Jakie zasady obowiązują przy powołaniu
Akt powołania stanowi, obok umowy o pracę, wyboru i mianowania, podstawę nawiązania stosunku pracy. Szczególny charakter tego stosunku przejawia się m.in. w tym, iż jest on czynnością prawną jednostronną. Oznacza to, że na mocy takiego powołania dany organ powierza kandydatowi określone stanowisko kierownicze oraz tym samym decyduje o nawiązaniu stosunku pracy.
Pracownika powołuje się na czas nieokreślony. Wyjątek mogą wprowadzić przepisy szczególne, na podstawie których dopuszczalne jest powołanie pracownika na czas określony. W takiej sytuacji stosunek pracy z pracownikiem nawiązany zostanie jedynie na okres objęty tym powołaniem (art. 68 k.p.).
Dyrektora instytucji kultury powołuje właściwa jednostka samorządu terytorialnego na czas określony lub nieokreślony po zasięgnięciu opinii właściwych związków zawodowych działających w tej instytucji kultury oraz stowarzyszeń zawodowych i twórczych (art. 15 ustawy o działalności kulturalnej). Odwołanie następuje w tym samym trybie.
Wyjątek stanowią przepisy k.p. dotyczące:
• trybu postępowania przy rozwiązaniu umów o pracę oraz
• rozpatrywania sporów ze stosunku pracy w zakresie orzekania o bezskuteczności wypowiedzenia i przywróceniu pracownika do pracy.
Wymagane kwalifikacje od przyszłego dyrektora
Według ogólnych zasad wynikających z ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych pracownikiem samorządowym może być osoba:
• która jest obywatelem polskim,
• która posiada kwalifikacje zawodowe wymagane do wykonywania pracy na określonym stanowisku,
• która ukończyła 18 rok życia i ma pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzysta z pełni praw publicznych,
• której stan zdrowia pozwala na zatrudnienie jej na określonym stanowisku.
Pracownikiem samorządowym zatrudnionym na stanowisku urzędniczym może być osoba, która spełnia wspomniane wymagania oraz dodatkowo:
• nie była prawomocnie skazana za przestępstwo umyślne,
• cieszy się nieposzlakowaną opinią.
Natomiast pracownikiem samorządowym zatrudnionym na kierowniczym stanowisku urzędniczym może być osoba, która spełnia wszystkie wspomniane wymagania oraz dodatkowo:
1) ma łącznie co najmniej dwuletni staż pracy:
• na stanowiskach urzędniczych w jednostkach lub
• w służbie cywilnej, lub
• w służbie zagranicznej, z wyjątkiem stanowisk obsługi albo
• w innych urzędach państwowych, z wyjątkiem stanowisk pomocniczych i obsługi lub
• na kierowniczych stanowiskach państwowych,
2) ma wyższe wykształcenie.
PRZYKŁAD
Pracownik zatrudniony jest u danego pracodawcy na podstawie umowy o pracę na czas określony, przysługuje mu trzymiesięczny okres wypowiedzenia. Jednocześnie pracownik ten decyzją właściwego organu jednostki samorządowej powołany został na stanowisko dyrektora gminnego ośrodka kultury. Co z dotychczasową pracą tego pracownika?
W sytuacji gdy pracownik zostaje powołany na określone stanowisko w drodze konkursu, a pozostaje jednocześnie w stosunku pracy z innym pracodawcą, u którego obowiązuje go trzymiesięczny okres wypowiedzenia umowy o pracę, może rozwiązać dotychczasowy stosunek pracy za jednomiesięcznym wypowiedzeniem. W takim przypadku rozwiązanie stosunku pracy w tym trybie będzie pociągało za sobą takie same skutki prawne, jakie związane są z rozwiązaniem umowy o pracę przez pracodawcę za wypowiedzeniem. A zatem, pracownik, o którym mowa, może rozwiązać stosunek pracy z dotychczasowym pracodawcą z zachowaniem jedynie jednomiesięcznego okresu wypowiedzenia umowy o pracę (art. 683 k.p.).
Powołujemy dyrektora ośrodka kultury
Kandydata na stanowisko dyrektora instytucji kultury wybiera się w drodze konkursu (art. 16 ustawy o działalności kulturalnej).
Oczywiście od tej zasady istnieje wyjątek. Dotyczy on sytuacji, w której minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego wyraża zgodę na powołanie dyrektora instytucji kultury bez wcześniejszego konkursu. Kandydat taki musi jednak zostać wskazany przez właściwą jednostkę samorządową.
W pozostałych przypadkach przeprowadza się konkurs. Dodatkowo, w załączniku do rozporządzenia z 19 października 2004 r. w sprawie ustalenia listy samorządowych jednostek instytucji kultury, w których wyłonienie kandydata na stanowisko dyrektora następuje w drodze konkursu, wskazane są konkretne instytucje, dla których konkurs dyrektorski jest wymagany.
Najpierw jednostka samorządowa, do której należy instytucja kultury, musi powołać komisję konkursową złożoną z:
• 3 przedstawicieli jednostki samorządowej,
• 2 przedstawicieli ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego,
• 2 przedstawicieli zakładowych organizacji związkowych reprezentatywnych, działających w tej instytucji kultury (w razie braku takich organizacji powołani zostają dwaj przedstawiciele załogi tej instytucji),
• 2 przedstawicieli stowarzyszeń zawodowych lub twórczych właściwych ze względu na zakres działania tej instytucji kultury.
Szczegółowe zasady przeprowadzania konkursów na stanowisko m.in. kierownika ośrodka kultury wynikają z przepisów rozporządzenia z 30 czerwca 2004 r. w sprawie organizacji i trybu przeprowadzania konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora instytucji kultury (dalej: rozporządzenie o przeprowadzeniu konkursu).
ETAP I - ogłoszenie konkursu
Właściwa jednostka samorządowa ogłasza konkurs na stanowisko dyrektora ośrodka kultury. Postanowienie o ogłoszeniu konkursu określa w szczególności:
• formalne kryteria wyboru kandydatów na stanowisko dyrektora,
• termin rozpoczęcia i przewidywany termin zakończenia postępowania konkursowego (§ 2 rozporządzenia o przeprowadzeniu konkursu).
Dokładniej samo ogłoszenie powinno określać:
• nazwę i adres instytucji kultury,
• wymagane kwalifikacje kandydatów i sposób ich udokumentowania,
• termin i miejsce złożenia wniosku o przystąpienie do konkursu, a także termin złożenia wymaganych dokumentów, nie krótszy niż 30 dni od daty opublikowania ogłoszenia,
• przewidywany termin rozpatrzenia wniosków,
• informację o sposobie zapoznania się kandydata z warunkami organizacyjno-finansowymi działalności instytucji kultury.
Ogłoszenie o przeprowadzanym konkursie powinno zostać zamieszczone w dziennikach ogólnokrajowych lub regionalnych, w zależności od tego, jakiemu organowi instytucja kultury podlega.
PRZYKŁAD:
Czy decyzja komisji jest dla wybranego organu wiążąca? Co w przypadku, gdy komisja przeprowadzająca konkurs musi wyłonić co najmniej jednego kandydata na stanowisko dyrektora?
Tak, decyzja komisji jest wiążąca np. dla jednostki samorządowej organizującej konkurs na stanowisko dyrektora. Wyłonienie w ramach przeprowadzonego konkursu zobowiązuje jednostkę do nawiązania z kandydatem stosunku pracy. Oczywiście pod warunkiem że samo postępowanie konkursowe pozbawione jest błędów i braków.
Komisja nie musi kończyć swoich obrad wyborem określonych osób, jeśli stwierdzi nieprzydatność na funkcję dyrektora wszystkich kandydatów. W takiej sytuacji nabór ogłaszany jest ponownie.
ETAP II - prace komisji
Do zadań komisji należy przede wszystkim określenie kryteriów oceny przydatności kandydata oraz przeprowadzenie samego postępowania konkursowego. Następnie komisja sporządza protokół z posiedzenia, żeby w końcu przekazać swoje wyniki wraz z dokumentacją jednostce samorządowej.
ETAP III - zatrudnienie dyrektora
Po ustaleniu przez komisję, czy kandydat spełnia wszystkie warunki określone w ogłoszeniu oraz po przeprowadzonej z nim rozmowie w ramach samego postępowania konkursowego, komisja przedstawia właściwej jednostce swoje stanowisko. Jeżeli decyzja jest pozytywna, kandydat zostaje powołany na stanowisko dyrektora.
Zgodnie z uchwałą Sądu Najwyższego z 11 stycznia 2005 r. powołanie dokonane na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o działalności kulturalnej stanowi podstawę nawiązania stosunku pracy w rozumieniu art. 68 k.p. z dyrektorami instytucji kultury (sygn. akt I PZP 11/04, OSNP 2005/9/123).
Magdalena Kasprzak
Podstawa prawna:
• Ustawa z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 93, poz. 586)
• Ustawa z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (j.t. Dz.U. z 2001 r. nr 13, poz. 123; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. nr 227, poz. 1658)
• Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (j.t. Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1593; ost. zm. Dz.U. z 2006 r. nr 79, poz. 549)
• Rozporządzenie Ministra Kultury z 30 czerwca 2004 r. w sprawie organizacji i trybu przeprowadzania konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora instytucji kultury (Dz.U. nr 154, poz. 1629)
• Rozporządzenie Ministra Kultury z 19 października 2004 r. w sprawie ustalenia listy samorządowych jednostek instytucji kultury, w których wyłonienie kandydata na stanowisko dyrektora następuje w drodze konkursu (Dz.U. nr 242, poz. 2422)
2011-06-30 17:48:25
gość: ~yyy
Podobno henryk saryczew (szybki) ma objąć funkcję dyrektora zok
2011-07-01 13:51:49
gość: ~jola
Orzeszek i Figzałowa na pewno już wiedzą kto wygra konkurs a z tym średnim wykształceniem do prowadzenia ZOKu to widać że konkursik jak wszystkie do tej pory szyty na miarę, tylo Orzeszek i jego nowozatrudnieni będą pisać i opowiadać że każdy ma szansę.
2011-07-03 01:54:07
gość: ~nowicjusz
A może zdarzy się cud też w Ząbkowicach nie tylko cuda się w Bardzie zdarzają
. może pojawi się ktoś nowy który włoży całe serce do tego ZOKU naprawdę i zrobi kawał dobrej roboty jako dyrektor i mimo że ma to średnie wykształcenie . jest stworzony aby prowadzić tą placówką . I wtedy wam wszystkim opadną ręce i w końcu przestaniecie pisać głupoty .
2011-07-04 02:17:47
gość: ~bigot
A propos cudu w Bardzie.Tam dyrektor (wykształcenie średnie) zamienił Dom Kultury w Dom Weselny i jest ok.
2011-07-05 08:38:43
gość: ~Mieszkanka
Nie łudzę się, że będzie uczciwy konkurs na najlepszego.
Wybraniec juz jest i zastepca z gazety też!!!!!
I bedzie FAJNIE.....
2011-07-06 07:45:04
gość: ~:(
Orzeszek pokazał na co go stać. Odwołał Justynę ze stanowiska kiedy ona jest na urlopie macierzyńskim! Też nie liczę na wiarygodny konkurs.
2011-07-06 13:15:15
gość: ~zażenowany
2) nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo
ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe;
3) cieszy się nieposzlakowaną opinią.
a są skazani na stanowiskach urzędniczych w ząbkowicach i co i.... nic
2011-07-06 19:53:47
gość: ~Megi
pytanie....czy polskie prawo, chroni kobiety w ciąży i na urlopie macierzyńskim ?
2011-07-06 20:24:26
gość: ~Megi
W polskim prawie pracy ochronę macierzyństwa wprowadziła ustawa z 2 VII 1924 dotycząca pracy młodocianych i kobiet. Obecnie macierzyństwo chronią w sposób szczególny przepisy Kodeksu pracy z 1974 (wielokrotnie nowelizowanego, ostatnia nowelizacja z 21 XII 2001 dotycząca urlopów macierzyńskich). Przewidują one wzmożoną ochronę zdrowia kobiety w ciąży, które wyraża się w zakazach: wydłużania czasu pracy powyżej 8 godz. dziennie, pracy w porze nocnej lub w godzinach nadliczbowych oraz w zakazie delegowania poza stałe miejsce pracy. Kobieta w ciąży nie może wykonywać pracy szkodliwej dla zdrowia, wymienionej w wykazie prac wzbronionych, lub przeciwwskazanej na podstawie zaświadczenia lekarskiego. Pracownica karmiąca dziecko piersią ma prawo do przerw w pracy (do 2 półgodzinnych przerw) w celu karmienia. Pracownicy przysługuje prawo do urlopu macierzyńskiego w wymiarze 16 tygodni przy pierwszym porodzie, 18 tygodni przy każdym następnym porodzie i 26 tygodni w przypadku urodzenia więcej niż jednego dziecka przy jednym porodzie. Urlop macierzyński przysługuje także w razie przysposobienia dziecka. Pracownica może korzystać z urlopu wychowawczego w wymiarze do 3 lat, w celu sprawowania opieki nad dzieckiem, nie dłużej jednak niż do ukończenia przez dziecko 4. roku życia. W razie choroby dziecka lub konieczności sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem zdrowym w wieku do lat 8, ma prawo do zwolnienia od pracy, w trakcie którego przysługuje jej zasiłek opiekuńczy. Prawo pracy chroni trwałość zatrudnienia kobiety w ciąży i na urlopie macierzyńskim, przez zakazy wypowiadania i rozwiązywania umowy o pracę oraz obowiązek przedłużania umów terminowych do dnia porodu. Obecnie wiele uprawnień wiążących się z wychowywaniem dziecka przysługuje także mężczyźnie (zwolnienia od pracy, urlopy wychowawcze itp.), stąd w prawie pracy ochrona macierzyństwa staje się częścią instytucji prawnej o szerszym zakresie, chroniącej rodzicielstwo. Potrzeba ochrony macierzyństwa jest jednym z celów pomocy społecznej. Ustawa z 29 XI 1990 O pomocy społecznej daje uprawnienie do macierzyńskiego zasiłku okresowego i macierzyńskiego zasiłku jednorazowego, natomiast ustawa z 7 I 1993 O planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży nakłada na organy administracji rządowej i samorządowej obowiązek zapewnienia kobietom w ciąży szczególnej opieki medycznej, socjalnej i prawnej, w tym także pomocy materialnej i opieki nad kobietami w trudnej sytuacji materialnej. Na podstawie tej ustawy kobiecie o niskich dochodach przysługują świadczenia pieniężne i w naturze w okresie od 8. miesiąca ciąży do 2. miesiąca życia dziecka. Od 1 I 1975 obowiązują przepisy o funduszu alimentacyjnym, z którego wypłaca się świadczenia dla osób niemogących wyegzekwować alimentów na dziecko. Ochrona macierzyństwa wspierana jest także poprzez wypłacanie zasiłków rodzinnych.
2011-07-06 20:34:14
gość: ~Megi
Ochrona przed zwolnieniem z pracy (art. 177 KP)
W okresie ciąży oraz urlopu macierzyńskiego szef nie może wypowiedzieć Ci umowy o pracę ani rozwiązać z Tobą tej umowy, nawet jeśli wypowiedzenie złożył już wcześniej (przed Twoim zajściem w ciążę) bądź z własnej inicjatywy zaproponował Ci rozwiązanie umowy za porozumieniem stron. Zakaz ten odnosi się także do wypowiedzenia (zmiany) warunków pracy (np. miejsca lub czasu pracy) i płacy (np. podstawowej pensji).
Czy są od tego jakieś wyjątki?
Przepisy przewidują pewne wyjątki od tego ogólnego zakazu, tzn. uzależniony jest on od rodzaju umowy o pracę:
a) zakaz ten nie dotyczy umów o pracę zawartych na okres próbny wynoszący 1 miesiąc (oraz krótszych) ani umów na zastępstwo (bez względu na ich długość),
b) umowy zawarte na czas określony, które miały się rozwiązać po upływie 3. miesiąca ciąży, ulegają przedłużeniu do dnia porodu (ale nie do końca urlopu macierzyńskiego); inne umowy na czas określony nie przedłużają się w ten sposób,
c) umowy na czas nieokreślony nie mogą być kobietom w ciąży bądź na urlopie macierzyńskim wypowiedziane ani rozwiązane prawie nigdy - nie dotyczy to jednak zwolnienia dyscyplinarnego z przyczyn zawinionych przez kobietę ciężarną ani ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy.
Utrwalił się również pogląd, iż umowy o pracę nie można rozwiązać także w przypadku, gdy pracownica zaszła w ciążę, kiedy pozostawała już na wypowiedzeniu.
W takim razie czy daną pracę w ogóle można zakończyć?
Omówiony zakaz nie oznacza, że stosunek pracy nie może zostać zakończony, gdyż w każdej chwili z inicjatywą taką może wystąpić sama kobieta, może ona zarówno wypowiedzieć swoją umowę o pracę, jak również zaproponować pracodawcy rozwiązanie umowy za porozumieniem stron.
WAŻNE! W sytuacji, gdy przyszła mama wniosła o rozwiązanie umowy o pracę, ale nie wiedziała, że spodziewa się dziecka, wówczas może cofnąć swoje oświadczenie (uchylić się od jego skutków prawnych) i zażądać od pracodawcy zatrudnienia jej na dotychczasowych warunkach.
Czy reguły te dotyczą wyłącznie matki dziecka?
Omówione zasady odnoszą się także do pracownika-ojca, który skorzystał z możliwości wzięcia części urlopu macierzyńskiego przysługującego matce dziecka.
2011-07-06 22:32:04
gość: ~xxx
wygląda że Orzech pojechał po bandzie.
2011-07-11 23:47:57
gość: ~kris
wow
wrocilem z urlopu i widze ze Zabkowiczanie zaczynaja kumac w jaki wal dali sie wkrecic, moze cos bedzie z tego miasta jeszcze.
2011-07-27 22:51:23
gość: ~kochanka
Magda pilnuj Rafała naprawdę pilnuj bo panienki mu wskakują do łóżka domyśl sie jakie
2011-07-28 19:14:59
gość: ~Cassandra
Oj kochanka-czyżbyś została odtrącona przez Pana Rafała lub może którąś z owych panienek?
Brzydko wyciągać takie rzeczy na forum- złym słowem można komuś bardzo zaszkodzić:-(
2011-07-29 23:07:53
gość: ~???
I co? znamy już nazwisko nowego szefa ZOK?
2011-07-29 23:13:44
gość: ~???
I co? Znamy już nazwisko nowego dyrektora?
2011-07-30 09:00:00
gość: ~poinformowany
Szanowny bumistrz killka dni temu przedłużył termin składania ofert i zmienił termin rozpoczęcia postępowania konkursowego , bo na zwolnieniu lekarskim przebywa jeden z członków komisji, którego obecność jest NIEZBĘDNA przy pracach komisji. I chyba chodzi o szanowną kierownik EKS i jenocześnie p.o. dyrektor ZOK Maria Pater.
2011-07-30 18:46:08
gość: ~;)
znane jest już nazwisko dyrektora, ale konkurs się odbędzie
2011-08-01 08:56:04
gość: ~i znowu jak zawsze
Co ma zmiana terminu składania dokumentów na konkurs z terminem posiedzenia komisji? Jeżeli ktoś z komisji choruje to w urzędzie jest chyba miejsce w którym dokumenty można przechować w bezpiecznie do czasu zebrania się komisji. Wystarczyło przesunąć termin posiedenia komisji. Oj, oj coś tu znowu śmierdzi! Pani Figzał zastępco burmistrza nie wie Pani co?
2011-08-01 10:56:31
gość: ~Misza
Może to jakiś skadydat nie zdążył wrócić z urlopu?;]
2011-08-02 22:49:18
gość: ~ala
dużo rzeczy tu śmierdzi, najgorsze jest to, że za 2 lata Ząbkowice będą w tym samym miejscu czyli w d... Laska rozgrywa swoje klocki, kosztem ząbkowickiej kultury. Swoją drogą mam pytanie, kiedy poznamy skład komisji?
2011-08-02 23:16:40
gość: ~katia
Poznamy skład komisji jeśli burmistrz orzeszek sobie tego zażyczy, zresztą jak uczy nas doświadczenie skład komisji to sprawa drugorzędna przy ustawianych konkursach.
2011-08-04 09:46:40
gość: ~drab
po składzie komisji byłoby wiadomo kto, a przynajmniej od kogo
2011-08-04 11:29:14
gość: ~mniej więcej
obradują ponoć w składzie: Maria Pater + 2 urzędników z jej działu EKS, Ewa Figzał, Józefa Grzęda,Stanisław Susz, Zdzisław Burnat.
I wszystko jasne, bo niby jaka ma być rola tych dwóch urzędników ?
2011-08-04 15:27:28
gość: ~hej
Uważam, że za mało osób z wydziału p. Pater, powinno być co najmniej pięć i przydałby się mąż czy zieć czy wój p. burmistrz.
2011-08-06 19:35:57
gość: ~ja
I tak bedzie gość z Niemczy.
2011-08-08 13:51:14
gość: ~tigr
Najbardziej szokuje mnie to, że wybiorą na podstwaie ofert nie widząc ludzi, nie przesłuchując, nie rozmawiając z nimi. Można było zgłosić kota i mógłby wygrać (teroetycznie). Niestety to agrument, za tym, że konkurs jest ustawiony. Bo nawet przyjmując na stanowisko sprzątaczkę warto by było poznać wszystkich kandydatów, no chyba, że przed konkusem było już wiadomo. Ale po co zatem konkurs? Przecież dyr. można zatrudnić bez konkursu. Taka niepotrzebna farsa.
2011-08-18 11:42:21
gość: ~kaszana
spoko, podobno się zreflektowali i będą jakieś przesłuchania, tylko jak się to ma do warunków konkursu , zgodnie z nimi nowy dyrektor już powinien dyrektorować...
2011-08-30 18:31:59
gość: ~Huana
A jak ma być dobrze? Jak konkurs na dyr ZOKu toczy się już prawie drugi miesiąc 16.08 wywieszono listę osób spełniających warunki i nadal cisza. Przecież nie ma tam nawet 10 osób więc rekrutacja powinna trwać 2-3 dni. A tu nadal cisza... może niektórzy w w trybie zaocznyo-przyspieszonym robią licencjat :P
Jest tylu młodych ludzi pełnych pomysłów i doświadczenia...ale po co ich zatrudniać - trzeba podwyższyć średnią wieku. Z tego co sprawdziłem to jeden kandyat na chwile obecna nie ma wyższego wykształcenia - więc na obstawiam na niego. przykre ale prawdziwe - nic się nie zmieniło.
2011-08-30 18:34:50
gość: ~heheeee
spoko, spoko, dyrektor juz wybrany - niedlugo to ogłoszą - objecie obowiazkow juz 1 wrzesnia :)
aha i nie jest to ten kandydat, który nie ma wyższego wykształcenia :)
2011-09-01 17:12:28
gość: ~Huanan
Tik-Tak, Tik-Tak - zegar tyka 1 września a wyników jak nie był tak nie ma :( oj:(
2011-09-02 16:11:02
gość: ~Huanan
ostatnio dodany post
Przywrócili mi wiarę w ludzi :) GRATULUJĘ i życzę powodzenia nowej Pani Dyrektor :)
REKLAMA
REKLAMA