Express-Miejski.pl

Podszywają się pod znajomych i wyłudzają pieniądze. Kolejne oszustwo metodą „na BLIK”

zdjęcie ilustracyjne

zdjęcie ilustracyjne fot.: KPP Ząbkowice Śląskie

26 lipca kolejna mieszkanka powiatu ząbkowickiego padła ofiarą takiego przestępstwa. Kobieta straciła

Kobieta otrzymała za pośrednictwem jednego z popularnych komunikatorów wiadomość od swojej koleżanki. Przynajmniej tak jej się wydawało. Osoba posługująca się przejętym kontem poprosiła o szybką pomoc: miało chodzić o opłacenie zamówienia internetowego. Kobieta, nie podejrzewając niczego, przesłała kod BLIK. Wierzyła, że pomaga bliskiej osobie.

Dopiero po pewnym czasie, gdy udało się jej skontaktować z rzeczywistą właścicielką konta, zorientowała się, że padła ofiarą oszustwa. Co więcej, z tego samego konta wysłano podobne wiadomości do wielu innych osób z grona znajomych i rodziny. Część z nich również mogła być narażona na straty. Na szczęście większość z nich nie dała się osukać.

- To kolejny przypadek potwierdzający, że cyfrowa tożsamość może być złudna, a obrazek i imię wyświetlające się w komunikatorze to nie dowód prawdy - przypomina Katarzyna Mazurek, oficer prasowy ząbkowickiej policji i przypomina mechanizm działania. - Oszustwa „na BLIK” często zaczynają się niewinnie. Cyberprzestępcy włamują się na konta w mediach społecznościowych lub przejmują je poprzez złośliwe oprogramowanie. Następnie podszywają się pod właściciela konta i rozsyłają do jego kontaktów pilne prośby o pomoc finansową, najczęściej opłacenie zakupów, rachunku lub „nagłego wydatku”. W treści wiadomości zazwyczaj pojawiają się zwroty, które mają wzbudzić współczucie i pośpiech, np. „Nie mam teraz dostępu do banku, oddam ci jutro”, „Pilnie potrzebuję pomocy, możesz przelać BLIK-a?” - wyjaśnia policjantka.

Mechanizm ten opiera się nie tylko na sprycie technologicznym, ale przede wszystkim na manipulacji emocjami i społecznym zaufaniu.

Policja przypomina, tożsamość w komunikatorze może być fałszywa. Zanim przekażesz komukolwiek pieniądze, zwłaszcza na prośbę otrzymaną w wiadomości tekstowej:

  • Skontaktuj się z tą osobą bezpośrednio, zadzwoń, usłysz jej głos, porozmawiaj.
  • Nie działaj impulsywnie. Zatrzymaj się. Zadaj sobie pytanie: czy ta prośba jest typowa?
  • Zwróć uwagę na styl wypowiedzi, oszuści często piszą schematycznie, popełniają błędy, używają ogólników.
  • Jeśli coś budzi Twoją wątpliwość, zrezygnuj z transakcji. To lepsze niż strata pieniędzy.

em24.pl / KPP Ząbkowice Śląskie

1

Dodaj komentarz

Dodając komentarz akceptujesz regulamin forum

KOMENTARZE powiadamiaj mnie o nowych komentarzach

  • (this post was banned by administrator)

    2025-07-29 20:32:15

    gość: ~Kasia

    (this post was banned by administrator)

  • 2025-07-30 09:05:56

    gość: ~Wojtek

    ostatnio dodany post

    Tak, emeryci i starsi przesiadują na facebookach, żrą się w komentarzach o po i PiS, wysyłają kretyńskie obrazki miłego dnia smacznej kawusi a potem klikają w linki od blika. Emerytom zakaz korzystania z internetu !

REKLAMA