Express-Miejski.pl

Spalinowóz wraz z historycznymi wagonami przejedzie przez część powiatu ząbkowickiego

Spalinowóz wraz z historycznymi wagonami przejedzie przez część powiatu ząbkowickiego

Spalinowóz wraz z historycznymi wagonami przejedzie przez część powiatu ząbkowickiego fot.: B. Zegarlicka

Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu zaprasza do zwiedzania Dolnego Śląska z kolejowej perspektywy – przez podróż w wagonach historycznych ciągniętych zabytkową lokomotywą.

“Kociołkiem” po linii nr 276 i Magistrali Podsudeckiej

Na początku lipca po ponad 20 latach w bezruchu i łącznie 4 latach skrupulatnych prac remontowych, SP42 – 001 “kociołek” odbył swoją jazdę inauguracyjną ze składem historycznych wagonów po kolejowych szlakach Dolnego Śląska. Nadszedł czas na kolejny przejazd lokomotywy i kolejną atrakcję w ramach turystyki kolejowej. To trzecia jazda w tym roku, gdzie nasz spalinowóz wraz z historycznymi wagonami wyruszy w podróż poza stolicę regionu. 

Przez Wzgórza Strzelińskie w kierunku Przedgórza Sudeckiego

Historyczny skład przejedzie tego dnia odcinkiem linii kolejowej nr 276 Wrocław Główny – Międzylesie. Zbudowano ją w latach 70. XIX wieku. Prace budowlane trwały 5 lat. Poszczególne odcinki linii otwierano z biegiem czasu. Ten kolejowy szlak miał za zadanie połączyć stolicę Dolnego Śląska z Pragą i Wiedniem. Linia kolejowa nr 276 nie jest pozbawiona regionalnych uroków. Przecina Równinę Wrocławską mijając po drodze Żerniki Wrocławskie, Żurawinę, Węgry czy Boreczek. To ostatnie miejsce na kolejowej mapie Dolnego Śląska było szczególne. Do Boreczka prowadziła linia kolejki prywatnej z Oławy – po roku 1945 wcielona w strukturę PKP. Tę liczącą ponad 24 km trasę zlikwidowano w 1973 roku, z czasem rozbierając tor. Pociąg prowadzony SP42 – 001 pojedzie dalej, w kierunku Kamieńca Ząbkowickiego. Po drodze mijając Wzgórza Strzelińskie, co dostarczy podróżnym ciekawych widoków ( ich najwyższy szczyt Gromnik znajduje się blisko Białego Kościoła, jego wysokość wynosi 393 m.n.p.m. ). Na stacji w Strzelinie, która niegdyś była stacją węzłową, podczas 23 minutowego postoju będzie okazja do posłuchania klubowego przewodnika. Kolejnymi przystankami gdzie przewidziano prelekcje i oprowadzania są Henryków ( 23 min. postoju ) oraz Ząbkowice Śląskie ( 45 min. postoju ). 

Po Magistrali Podsudeckiej, czyli szlakiem dawnej kolei

W Kamieńcu Ząbkowickim historyczny skład zmieni kierunek i wjedzie na linię kolejową nr 137, zwaną Magistralą Podsudecką. Prowadzi ona wzdłuż Przedgórza Sudeckiego a w całości przecina aż trzy województwa. Na odcinku od Kamieńca Ząbkowickiego w kierunku Świdnicy zapewnia urokliwe widoki z okien wagonów. Ponadto od pewnego momentu okala ciekawie Masyw Ślężański widoczny na horyzoncie. Widać również pasmo Gór Sowich. Ważnym elementem krajobrazowym na tej trasie są zachowane historyczne dworce, wraz z częścią dawnej infrastruktury kolejowej, dawne zabudowania i drewniane słupy teletechniczne – co jest dziedzictwem, które odchodzi powoli w przeszłość. Podczas przejazdu tą linią na podróżnych czekają kolejne niespodzianki. Jedną z nich jest wspomniane wcześniej oprowadzanie w rejonie stacji Ząbkowice Śląskie. A najdłuższe zwiedzanie z przewodnikiem czeka na uczestników w Świdnicy ( zwiedzanie miasta, czas postoju 1 godzina i 47 min. )

Ponadto w drodze powrotnej do Wrocławia przewidziana jest także prelekcja i oprowadzanie na stacji w Kamieńcu Ząbkowickim ( czas postoju 40 min. ).

Skład pociągu poprowadzi lokomotywa SP42-001

Rozkład jazdy:

KOCIOŁKIEM PO MAGISTRALI PODSUDECKIEJ
11 SIERPNIA 2024
Przyjazd  Odjazd 
Wrocław Główny >>> 09:05
Strzelin 09:42 10:05
Henryków 10:19 10:42
Kamieniec Ząbkowicki 11:08 11:10
Ząbkowice Śląskie 11:23 12:10
Świdnica Miasto 13:13 15:00
Ząbkowice Śląskie 15:51 15:58
Kamieniec Ząbkowicki 16:11 16:51
Strzelin 17:52 18:12
Wrocław Główny 18:51 <<<

Bilety na przejazd Tam/Powrót w cenie:

  • Bilet normalny 130 PLN
  • Bilet ulgowy 90 PLN

em24.pl / KSK

4

Dodaj komentarz

Dodając komentarz akceptujesz regulamin forum

KOMENTARZE powiadamiaj mnie o nowych komentarzach

  • Spalinowóz wraz z historycznymi wagonami przejedzie przez część powiatu ząbkowickiego

    2024-08-06 15:31:35

    gość: ~mieszkaniec

    wszystko fajnie, ale zadam fundamentalne pytanie- co z pociągiem do Wrocławia ? młodzi mogli by dojeżdzać do pracy i na uczelnie , ale widać mało kogo to chyba interesuje. Lepiej zrobić igrzyska

  • 2024-08-07 11:00:30

    gość: ~Paweł z Mickiewicza

    @~mieszkaniec
    Tylko że Igrzysk nie ma w Polsce.A tak przy okazji to ja słyszałem że nie ma torów które prowadzą z Wrocławia do Ząbkowic dlatego nie ma połączenia bezpośredniego a tu proszę jednak się znalazły.

  • 2024-08-07 11:04:29

    gość: ~Beata

    @~Paweł z Mickiewicza
    Są tory i to obu stronach od Kamieńca i Piławy Górnej tylko nikt oto nie zadba żeby jeździły niektórzy się tłumaczą że są busy i to wystarczy.

  • 2024-08-07 11:06:13

    gość: ~Piotr

    ostatnio dodany post

    Problem w tym że nawet gdyby było połączenie to by było tak że 3 pociągi na cały dzień rano popołudniu i wieczorem.To lepiej jak by już nie było

REKLAMA