Express-Miejski.pl

Myślał, że rozmawia z pracownikiem banku. 49-latek stracił 90 tys. zł

grafika ilustracyjna

grafika ilustracyjna fot.: mp.

Oszust przekonał mieszkańca powiatu ząbkowickiego, że jego oszczędności są zagrożone i jedynie ich przeniesienie na tzw „rachunek techniczny” pomoże mężczyźnie je ocalić.

22 lutego do ząbkowickiej komendy zgłosił się 49-latek, który został oszukany. Dzień wcześniej skontaktował się z nim pracownik banku, w którym miał konto, z informacją, że ktoś na jego dane chce zaciągnąć pożyczki. Jedynym sposobem by uniknąć utraty pieniędzy było ich przeniesienie na tzw. „rachunek techniczny" - informuje Katarzyna Mazurek - oficer prasowy Komendy Powiatowej Policji w Ząbkowicach Śląskich. 

Taką informację uzyskał mieszkaniec powiatu ząbkowickiego kiedy po rozmowie z fałszywym bankowym konsultantem skontaktował się z nim pracownik „działu bezpieczeństwa”. Mężczyzna kazał 49-latkowi wypłacić kilkadziesiąt tysięcy, a następnie przy pomocy kodów BLIK wpłacić je w kilkunastu transakcjach na podane przez oszusta konta. Mieszkaniec powiatu ząbkowickiego poddał się nie tylko technikom manipulacji stosowanym przez sprytnego przestępcę, ale również presji czasu i silnym emocjom.

Zrobił dokładnie to co mu kazano. Nie tylko wypłacił żądane kwoty, ale również podał dane do logowania na swoje konta rzekomym konsultantom i pracownikom banku. W czasie wykonywania wszystkich tych działań pozostawał w stałym telefonicznym kontakcie z „pracownikiem banku”, który mając podgląd na jego konto dokładnie widział ile jest tam środków i jak je wypłacić. Dopiero kiedy kolejny przelew, został wstrzymany przez bank mężczyzna zorientował się, że został oszukany. Mieszkaniec powiatu ząbkowickiego stracił 90 tysięcy złotych.

Pamiętajmy! Scenariusz ataków wykorzystujących spoofing telefoniczny jest zwykle taki sam, a przynajmniej zbliżony. Oszust stara się wystraszyć rozmówcę, by działał pod wpływem emocji, najczęściej informując go o rzekomym włamaniu na konto bankowe i konieczności podjęcia szybkich działań, by zablokować możliwości włamywaczy. Na telefonie zwykle wyświetla się numer infolinii banku, dlatego połączenie nie wzbudza żadnych podejrzeń. Każdą telefoniczną prośbę o przesłanie pieniędzy, podanie danych konta bankowego czy kodu systemu płatności mobilnych powinno się traktować jako próbę oszustwa.

Apelujemy o ostrożność i rozwagę podczas telefonicznych rozmów z nieznajomymi osobami. Pamiętajmy, że oszuści manipulują rozmową tak, by uzyskać jak najwięcej informacji. Dlatego w kontaktach z nieznajomymi kieruj się zawsze zasadą ograniczonego zaufania. Rozłącz się i skontaktuj z konsultantem swojego banku, aby zweryfikować, czy rozmówca faktycznie jest tym, za kogo się podaje. Można też osobiście udać się do oddziału, by rozwiać wszelkie wątpliwości. Przestrzeganie kilku zasad sprawi, że nie utracimy swoich oszczędności.

KPP Ząbkowice Śląskie

6

Dodaj komentarz

Dodając komentarz akceptujesz regulamin forum

KOMENTARZE powiadamiaj mnie o nowych komentarzach

  • Myślał, że rozmawia z pracownikiem banku. 49-latek stracił 90 tys. zł

    2024-02-22 21:18:00

    gość: ~Freddy

    Ale skąd oni wiedzą kto ma większe pieniądze na koncie?

  • 2024-02-22 22:40:29

    gość: ~Gość

    @~Freddy
    Dokładnie to samo przychodzi mi do głowy muszą mieć jakieś przecieki, a w nawiasie w ogóle mi nie szkoda takich ludzi tyle się o tym mowi i dalej popełniają szkolne bledy

  • 2024-02-23 10:55:48

    gość: ~Gosia

    @~Freddy
    No właśnie, teraz należy sobie zadać pytanie kto ma dostęp do takich danych, pomyślcie....

  • 2024-02-23 01:05:07

    gość: ~Haha

    Ale dzban hahaha

  • 2024-02-23 08:06:19

    gość: ~Łatanian

    Chuuj w duupe oszukanemu bo jest debilem

  • 2024-02-24 22:44:04

    gość: ~GoT

    ostatnio dodany post

    To jeszcze można, choć i tak z trudem, zrozumieć w przypadku naprawdę sędziwych osób. Ale mając tyle lat i dać się w taki sposób oszukać...?

REKLAMA