23 września w Ziębicach odbyła się Powiatowa Uroczystość Kombatancka. To cykliczna uroczystość organizowana od ponad dwudziestu lat.
Obchody święta rozpoczęły się uroczystą mszą świętą odprawioną w Bazylice Mniejszej pw. św. Jerzego w Ziębicach. Nabożeństwo koncelebrowali ks. Bogusław Wojnarowski, wikariusz parafii pw. św. Jerzego w Ziębicach, ks. mjr dr Krzysztof Deja, dyrektor Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego w Henrykowie oraz ks. Rafał Hoczek TChr, proboszcz parafii pw. św. św. Piotra i Pawła w Ziębicach. Po zakończonej eucharystii ulicami Ziębic odbył się uroczysty przemarsz na rynek przy akompaniamencie Miejskiej Orkięstry Dętej z Ząbkowic Śląskich. Uroczysty korowód utworzyła m.in. kompania wojskowa z 22. Karpackiego Batalionu Piechoty Górskiej, poczty sztandarowe szkół i organizacji kombatanckich, z asystą klas mundurowych. Zgromadzeni wysłuchali tam koncertu orkiestry miejskiej z Ząbkowic Śląskich, a następnie udali się na Plac Wolności, gdzie znajdują się tablice poświęcone trzem ofiarom zbrodni katyńskiej, których rodziny osiedliły się i mieszkają w Ziębicach: majora Jana Cichowskiego, majora Wiktora Tadeusza Bajera oraz kapitana Edwarda Ralskiego. Tam władze gminy i powiatu złożyły symboliczny hołd.
Nastepnie uczestnicy uroczystości udałli się pod Pomnik Orła Piastowskiego. Tam nastąpiło wciągnięcie flagi państwowej na maszt, a głos zabrali burmistrz Ziębic Mariusz Szpilarewicz oraz starosta Roman Fester, którzy wygłosili okolicznościowe przemówienia.
- Wrzesień to szczególny miesiąc w historii naszego kraju, naznaczony historycznymi datami i bohaterskim zrywem narodu w czasie II wojny światowej. Wszystko zaczęło się 1 września 1939 roku. Dokładnie 83 lata temu. Dzień, który miał być jak każdy inny. Zwyczajny piątek. Ale to piątek, który zmienił bieg historii. Dzień, w którym życie naszych rodaków uległo dramatycznej zmianie. Napaść na Westerplatte, bój polskich żołnierzy i cierpienie cywilów, terror, zniszczenia miast, miasteczek i wsi, ucieczki ludności… Śmierć, strach, rozłąka z najbliższymi… To co jeszcze rok temu wydawało nam się tak odległe, dziś staje się po części udziałem naszych bezpośrednich sąsiadów. Dlaczego tu jesteśmy, dziś, pod piastowskim orłem, który z dumą i spokojem góruje nad naszym miastem? Bo ważne jest, żeby pamiętać. I trzeba pamiętać, żeby wiedzieć. Od przeszło 20 lat spotykamy się w Ziębicach, jak zawsze we wrześniu, mimo że odchodzą od nas kolejni kombatanci spotykamy się, aby pamięć nie zginęła - powiedział burmistrz Ziębic Mariusz Szpilarewicz, witając następnie przedstawicieli organizacji kombatanckich, wojska, instytucji publicznych oraz młodzieży.
[...] Ludzkość musi położyć kres wojnie, bo inaczej wojna położy kres ludzkości - taki cytat chciałem przekazać, który powiedział kiedyś John Kennedy w czasach zimnej wojny. Pewnie dzisiaj każdy myśli komu zadedykować te słowa, jakich użyć argumentów, jakich dowodów, jakich faktów, żeby to, co dzisiaj dzieje się we współczesnym świecie dotarło do osób, które próbują zmieniać rzeczywistość świata, Europy. My, jako Polacy, ten naród, który zapłacił jedną z najwyżśzych cen w czasie II wojny światowej, poświęcając sześć milionów istnień ludzkich, zdaje sobie sprawę z powagi całej sytuacji. Wiemy, czym jest wojna, morderstwo, strach, rozpacz i ucieczka - mówił starosta Roman Fester. - Wolność, tak proste, a zarazem wielowymiarowe słowo. Jesteśmy w stanie o nią walczyć, przekraczać własne granice, a nawet dla niej zginąć. Bez niej nie byłoby nas, nie byłoby Polski. Historia pokazała, jak dramatyczne były losy Polski, kiedy nam ją odebrano a nasze granice zniknęły na 123 lata, jak i fakt, że wolność nie jest dana nam na zawsze. Czasem przychodzi nieoczekiwany impuls podczas którego zdajemy sobie sprawę, że nie ma nic bardziej wartościowego niż wolność [...] - dodawał szef powiatu.
Po przemówieniach por. Agata Szczęch odczytała Apel Pamięci Oręża Polskiego, a następnie kompania honorowa 22. Karpackiego Batalionu Piechoty Górskiej oddała trzy serie salwy honorowej. Na koniec poszczególne delegacje wieńcowe złożyły kwiaty na płytach, pod którymi złożona została ziemia z różnych pól bitewnych II wojny światowej.
Nieopodal miejsca uroczystości swoje stoiska wystawiły: Wojskowe Centrum Rekrutacji i 16. Dolnośląska Brygada Wojsk Obrony Terytorialnej. Młodzież miała okazję do rozmowy z żołnierzami i zapoznania się z warunkami i przyjęciami do służby wojskowej.
em24.pl
„Ludzkość musi położyć kres wojnie”. Powiatowa Uroczystość Kombatancka w Ziębicach
2022-09-23 22:17:41
gość: ~Mirek
Kiedy dziś spojrzałem w tv i najwyższe odznaczenie państwowe otrzymuje Macierewicz człowiek który rozwalił wywiad agentów polskich i ich ujawnił, zerwał kontrakt na dostawę helikopterów 6 lat temu razem z owsetem wybudowanych hali produkcyjnych pod łodzią , o katastrofie smoleńskiej nawet nie wspomnę, nigdy nie wytłumaczył swoich kontaktów z SB , zatrudnienie gówniarzy jako expert Miśiewicz i tp , zwalnianie doświadczonych generałów z armii tego w tak krótkim czasie agent Rosji by nie wykonał ręce opadają
2022-09-23 22:39:25
gość: ~takitam
@~Mirek
Macierewicz (i generalnie PiS) to nie moja bajka, ale ...:
-- rozwalił wywiad agentów polskich ?
Przecież po okrągłym stole nie było ANI JEDNEGO polskiego agenta.
Większość z nich oczywiście była Polakami, ale .... nie byli polskimi agentami, a rosyjskimi.Wszyscy co do jednego po moskiewskich szkołach.
-- Co do Karakali (czyli tych helikopterów) to była najgorsza możliwa opcja dla Polski.
Karakali nie chciała nawet armia francuska, a przecież to Francja produkowała te helikoptery.
Karakale były określane przez zdecydowaną większość fachowców od sprzętu wojskowego (prze wszystkim zagranicznych) za najgorsze helikoptery dla wojska jakie kiedykolwiek wyprodukowano.
-- Co do Smoleńska, to .... HGW kto ma rację.
Odrzucanie a priori zamachu jest po prostu bezsensowne, bo nikt tak naprawdę nie wie co tam zaszło .... no może paroma ruskimi.
Macierewicz też nie zdołał mnie przekonać co do zamachu (za mało niezbitych dowodów), co nie znaczy że zamachu nie było .... mógł być, bo po prostu nie da się tego wykluczyć, aczkolwiek (jak wyżej) nie ma na to niezbitych dowodów.
-- Co do Misiewicza ... ZGADZAM SIĘ ... to była tragedia nie człowiek.
2022-09-23 23:17:28
gość: ~Autor
@~takitam
Idiota
2022-09-23 23:22:05
gość: ~Autor
@~takitam
Te najgorsze karakale są lepsze od naszych z lat 70 rosyjskich helikopterów plus 2500 tyś ludzi straciło pracę owsetem plus kto wybudował halę produkcyjną plus kooperację z firmami polskimi na 3000 tyś osób to tobie pasuje
2022-09-24 00:13:45
gość: ~To ja
@~Autor
Mnie ciekaw że fałszywy Duda jeszcze dwa lata temu mówił o Maciarewiczu że ma ubeckie metody na kogo ten ma papiery że nagłe cicho siedzi bo mi pachnie nienależącym do solidarni Jarosławem którego brat Lech nie trawił
2022-09-24 00:21:07
gość: ~takitam
@~Autor
Kolego (a może koleżanko) ... broni nie kupuje się dlatego, żeby ktoś miał pracę lub żeby istniał jakiś zakład pracy, a dlatego żeby się skutecznie obronić.
Karakale to technologiczna tragedia pod każdym względem.
To fakt, że nasze "polskie" MI18 i inne MI, to również muzeum, ale to nie znaczy że mamy kupować Karakale tylko dlatego że są mniejszym złem niż posowiecki złom, bo .... NADAL NIE PRZESTAJĄ BYĆ do d_py.
Teraz będziemy kupować nowoczesne bojowe helikoptery amerykańskie.
Fakt ... dużo droższe niż francuskie Karakale, ale za to nadające się do walki + tworzące system wraz z innym uzbrojeniem które już posiadamy i mamy zamiar kupić, a to ZNACZNIE, ZNACZNIE ważniejsze niż to czy kilka tysięcy osób będzie miało pracę czy nie.
Po prostu (przypomnę) broń kupuje się DO WALKI, a nie dla offsetów czy w imię utrzymanie jednego czy drugiego zakładu pracy.
Jeśli się da, to oczywiście należy robić wszystko żeby miejsca pracy utrzymać + dobrze byłoby przy tym uzyskać jakiś offset, ale jeśli nie jest to możliwe, to mimo wszystko należy kupować broń sensowną i nowoczesną, a nie jakiś francuski złom którego nie che nawet francuska armia.
2022-09-24 00:17:49
gość: ~Kwinto
@~Mirek
Wasz Tusk likwidowal jednostki wojskowe na wschod od Wisly,bo szkoda bylo na nie pieniedzy,Sikorski chcial Rosji w NATO,to sa fakty!!!Gdy kilkanascie lat temu sp.Lech Kaczynski ostrzegal w Gruzji przed tym co teraz robi Rosja to wysmiewaliscie Go i ponizali.Dzisiaj nagle opozycja udaje antyrosyjskosc,bo tak wypada.Kulestwo w bialy dzien!
2022-09-24 07:45:01
gość: ~kapral
@~Kwinto Likwidowano jednostki na zachodzie Polski, bo taka była potrzeba. Przesunięto na wschód.
2022-09-24 08:10:47
gość: ~jełop
@~kapral
Taka była potrzeba niemiec! Tusk to fur deuchland. Macierewicz to bohater likwidator rosyjskich służb w Polsce twórca KOR. WRÓG PUBLICZNY postkomuny z GW/ONETU/POLITYKI/TVN itp. Czekam kiedy zrobi weryfikację sędziów/ prokuratorów a później media.
2022-09-24 12:33:36
gość: ~kapral
@~jełop Nie masz racji, NATO decydowało - NATO !!!!!!
2022-09-24 18:45:33
gość: ~Kwinto
@~kapral
Klamiesz jak ten niemiecki slugus Tusk!W 2011r. PO zlikwidowala jednostki w Suwalkach,Legionowie,Lublinie,Siedlcach.To jest zachod Polski?
2022-09-25 07:06:10
gość: ~kapral
@~Kwinto Zlikwidowano jednostki z tego powodu, że powstało wojsko zawodowe. Zlikwidowano pobór masowy. Zlikwidowano jednostki taktyczne, które nie miały racji bytu w dzisiejszej rzeczywistości. Powstało wojsko zawodowe, zrezygnowano z pospolitego ruszenia. Proste. ?
2022-09-24 08:22:18
gość: ~Polak
@~Mirek
Francuskie padło. Zobacz co robił nasz Black Hawk Sikorski z naszych zakładów w Mielcu w Czechach gasząc pożar Lepiej francuskie niż Polkso Amerykańskie? Macierewicz zlikwidował rosyjskie służby w Polsce WSI i rosyjskich generałów szkolonych w moskwie.
HAHAH wyłącz media postkomunistyczne tvn/onet/nesweek itp tam bohaterami są balcerowicz, wałęsa,michnik i inni agenci SB
2022-09-24 09:21:23
gość: ~ja
jak ma nie byc wojna jak polacy-rodacy sie prawie zabijaja o polityke krajowa
2022-09-24 11:07:16
gość: ~Mieszkaniec
Wspaniała uroczystość. Piękna oprawa. Lekcja patriotyzmu. Dziękuje.
2022-09-24 11:16:47
gość: ~Ony
@~Mieszkaniec
Jedyny komentarz na temat...
2022-09-24 12:06:28
gość: ~Obiektywnie
@~Ony
Na temat?.. Przecież tutaj nie ma co komentować.
Banda pajacyków w garniturkach podaje sobie rączki i chodzi z kwiatuszkami.
To tylko marnowanie czasu i pieniędzy, nie wnoszą absolutnie nic, robią tylko teatrzyk
(jak w szkole)
„Ludzkość musi położyć kres wojnie”... jak zwykle, patetycznie i romantycznie.
Co ludzkość musi to każdy wie, 'ale robić to nie ma komu'.
Ile jeszcze musi czasu minąć, zanim zrozumiecie, że te wszystkie żałosne wystąpienia i apele to tylko marnowanie czasu i pieniędzy? Ludzkość nie zacznie nagle się kochać, bo Mariuszek z ekipą tak mówi..
Chcecie uczcić bohaterów? To wybudujcie np strzelnicę (która niestety niedługo może się przydać), jestem pewien, że kombatanci o wiele bardziej z tego by się ucieszyli, niż z tych pierdół. Kwiatuszki i ładne słówka nikomu się nie przydadzą. Albo chociaż po prostu kupcie coś tym weteranom, zamiast pajacować.
2022-09-24 13:02:38
gość: ~Boom
@~Obiektywnie
Ludzkość nie zacznie się kochać nigdy, a na pewno nie w naszym kraju. Na Wiejskiej nie ma ani jednej głowy, której by zależało na dobru społeczeństwa. Oni tam siedzą, żeby za nasze pieniądze dostarczać sobie rozrywki, poszarpać się jak dzieci w przedszkolu, a potem bawić wspólnie na jednych imprezach. Taka polityka.
2022-09-24 12:35:32
gość: ~Kika
@~Mieszkaniec Jakoś nie widać społeczeństwa. Urzędnicy i młodzież szkolna robiąca za tłum. Spontanu brak.
2022-09-24 13:23:38
gość: ~Dudi
@~Kika
Trzeba było wyleźć z domu a nie płakać
2022-09-24 13:49:51
gość: ~Srudi
@~Dudi
Ktoś tu płacze? Chyba tylko ty chłopaczku, że taka frekwencja niska.
Wszyscy się z tego śmieją, nie płaczą.
Gdyby Mariusz z drużyną im nie kazali, to nawet uczniów by tam nie było..
Równie dobrze można iść do centrum turystycznego czy do biblioteki, taka sama 'atrakcja'.
Nie no, przepraszam.. przecież turyści walą drzwiami i oknami hahaha..
Nic dziwnego, że ludzie albo opuszczają to miasto, albo siedzą w domach.
2022-09-24 16:43:30
gość: ~kika
@~Dudi Nie czuję potrzeby. Wyłaż z nory i manifestuj. Zaznaczyłam, że urzędasy i młodzież , która poszła z polecenia .
2022-09-24 13:24:36
gość: ~ziębiczanin
@~Mieszkaniec
Bardzo pięknie zorganizowane obchody, wspaniale i dobra lekcja dla młodych
2022-09-24 14:28:06
gość: ~Pułkownik
@~ziębiczanin
Żadna lekcja dla młodych.
Wyciąganie młodych na siłę na takie żenujące i nudne przedstawienie, osiągnie efekt odwrotny od zamierzonego.
2022-09-25 15:03:56
gość: ~takitam
@~Pułkownik
DOKŁADNIE TAK SAMO było (i poniekąd nadal jest) z pędzeniem młodych ludzi czy wręcz dzieci do kościółków.
Pamiętam jak mnie rodzice pędzili do kościoła, bo ... "tak trzeba" .
Sami zostali wychowani przez kler katolicki w poczuciu, że wiara to coś istotnego i bardzo ważnego w ich życiu.
No więc jako dziecko, chciałem czy nie (a nie chciałem) byłem na silę posyłany na msze i inne tego typu pierdoły.
Większość ludzi dorosłych ma spory problem z określeniem ... O CO CHODZI w wierze katolickiej, a to dlatego, że to najzwyczajniej w świecie NIE MA SENSU, a co dopiero dzieci które pędzone do kościołów, siedzą tam na tej mszy słuchając tych teologicznych bzdur.
Przecież te dzieci KOMPLETNIE NIE MAJĄ POJĘCIA o czym się tam pitoli.
Po prostu tylko siedzą i ŚMIERTELNIE SIĘ NUDZĄ wykonując od czasu do czasu polecenie typu ... teraz klęknąć, teraz wykonać jakiś znak, teraz wstać, teraz usiąść, a wszystko po to żeby na koniec usłyszeć upragnione .... idźcie do domu ofiara spełniona.
Oczywiście ta sama większość, po "wytresowaniu" będzie nadal uczestniczyć w tym cyrku.
Hipokryzja pełnym ryjem i ... WSZYSCY doskonale zdaję sobie z tego sprawę, ale ... nadal będą w tym uczestniczyć, bo ... "tak trzeba".
Jak już dorastałem, to zadawałem rodzicom coraz bardziej kłopotliwe dla niech pytania odnośnie tej wiary katolickiej.
Coraz gorzej im wychodziły odpowiedzi, aż w końcu kończyło się na .... jak dorośniesz to zrozumiesz.
Dorosłem i .... nadal nie rozumiem o co chodzi w wierze katolickiej.
Po co cały ten powyższy wywód ?
Otóż jak słusznie zauważył gość: ~Pułkownik
// Wyciąganie młodych na siłę na takie żenujące i nudne przedstawienie, osiągnie efekt odwrotny od zamierzonego.//
DOKŁADNIE taki efekt jest osiągany.
Kler pracował całe pokolenia żeby się udało obrzydzić młodym własną instytucję i ... UDAŁO SIĘ.
Większość młodych ma w d_pie kościół katolicki i w ogóle jakikolwiek kościół.
Dokładnie tak samo jest z tym wszystkimi uroczystościami ku czci.
Większość z tych którzy tam są, to i tak ci którzy w jakiś sposób zostali przymuszeni do uczestnictwa w tym cyrku, chociaż oczywiście znajdą się jednostki które to jara w jakiś sposób.
Natomiast frekwencja na tych spędach robią oczywiście urzędnicy z wszelakich urzędów, bo ... TAK WYPADA i dobrze się tam pokazać, bo ... burmistrz obserwuje, więc ... wicie rozumiecie, jeśli nie zanotuje obecności panie kierowniczki przedszkola czy innego dyrektora szkoły tudzież kierownika czegoś tam państwowego, to może nie spojrzeć łaskawym okiem przy awansach, podwyżkach czy przedłużeniu umowy o pracę.
CZYSTA HIPOKRYZJA
Reasumując:
Zamiast tych patetycznych i w gruncie rzeczy kiczowatych i śmiesznych uroczystości, należy robić absolutnie wszystko, żeby w przyszłości nie obchodzić klęsk a zwycięstwa, czyli zamiast tych cyrków, budować strzelnice, zachęcać młodzież do szkoleń wszelakich dotyczących wojskowych spraw lub chociażby tylko surwiwalu.
Uczyć posługiwania się bronią, tak żeby w razie W większość z nich miało odwagę i wiedzę jak użyć broni jeśli zajdzie taka konieczność.
Być może wtedy, po 15-20 latach od rozpoczęcia takich szkoleń i dalszego ich kontynuowania, będziemy mieli naród gotowy odeprzeć atak ewentualnego agresora, a po zwycięstwie organizować coroczne uroczystości upamiętniające zwycięskie walki, a nie klęski.
2022-09-25 15:57:18
gość: ~Ja
@~takitam
Pełna zgoda i daje sobie rękę obciąć, że 90 proc. tych, którzy tam byli, to raczej nie wiedzieli po co tam są, wiedzieli, że jakieś obchody, jakaś uroczystość, ale najważniejsze, że lekcji nie ma i najczęstszym pytaniem było najpewniej: a kiedy koniec? Bo znając życie, po uroczystości dzieciaki miały już wolne i mogły uderzyć do domu :)
2022-09-24 16:45:50
gość: ~pop
Młodzież dostaje polecenie , spędza się ich do kościoła i na różne imprezy .
2022-09-24 17:38:15
gość: ~Leon
@~pop
Do szkoły idziesz z własnej woli? Odmów nikt ciebie nie zmusi. Tu chodzi o pamięć dla tych którzy walczli abyś teraz mógł stękać jak ci jest źle
2022-09-24 18:42:22
gość: ~pop
@~Leon Mnie jest bardzo dobrze, bo sam zadbałem ,żeby mi było BARDZO DOBRZE.Dzisiejsza władza powiela pomysły PZPR - spęd, spęd i jeszcze raz spęd. Nie widać byłych burmistrzów , urzędników, radnych, gdzie się podział ich patriotyzm. Minął wraz ze skreśleniem z listy płac.
2022-09-24 20:39:09
gość: ~Leon
@~pop
Pamięć o ludziach którzy walczyli to jest jedno a patriotyzm to nosi się w sobie i jest twoim stygmatem niewidocznym dla innych na chwilę obecną. Masz rację to są wszystko pozory bo tak należy. Ja wiem czy ci jest aż tak bardzo dobrze przy tej obecnej globalnej katastrofie ekonomicznej.
2022-09-24 22:36:02
gość: ~Hej
@~pop
Twoja władza to która o ciebie zadbała. Lat temu 3 to byłeś cięć i nie mogłeś dostać kredyt. Tylko z powodu pewności emerytury a nie z kwoty.
2022-09-25 07:09:27
gość: ~pop
@~Hej Widać nie dotarło. Kredyty są mi obce. Wszystko kupowałem i kupuję za gotóweczkę.
2022-09-25 08:48:45
gość: ~Lot
@~pop
Chwilowy twój samozachwyt hej dał tylko jeden przykład
2022-09-26 09:32:33
gość: ~szofer
ostatnio dodany post
@~pop
A dla ciebie bary z piwem.
REKLAMA
REKLAMA