Express-Miejski.pl

Hosting współdzielony – wiele możliwości za niewysoką cenę

zdjęcie ilustracyjne

zdjęcie ilustracyjne fot.: pexels.com

Jeśli jesteś posiadaczem własnej strony internetowej lub e-sklepu, wiesz, że poza domeną, niezbędny dla zaistnienia w zasobach sieci jest również hosting.

Warto, żeby była to usługa wysokiej jakości, a jednocześnie w niewielkim stopniu obciążająca twój budżet.

Ile kosztuje hosting? Czym kierować się przy wyborze oferty? Jaka usługa będzie odpowiednia w stosunku do twoich oczekiwań? Na te i inne pytania związane z hostingiem znajdziesz odpowiedzi w poniższym tekście.

Czym jest ?

Domyślny i wystarczający dla większości użytkowników internetu jest najbardziej popularny tani hosting współdzielony. Niewysoka cena usługi nie oznacza tu jednak niskiej jakości, lecz związana jest z określonym rodzajem podejścia dostawcy do udostępniania zasobów klientom.

Dostawca oferuje użytkownikowi stały dostęp do przestrzeni dyskowej o określonej pojemności i parametrach technicznych. Miejsce na serwerach przydziela według własnych preferencji, może np. obsługiwać pocztę na jednym serwerze, a pozostałe zasoby na drugim. W przypadku hostingu współdzielonego ograniczone do minimum są też możliwości zarządcze klienta. Oczywiście z punktu widzenia użytkownika nie ma to większego znaczenia — taka forma hostingu zupełnie wystarcza większości z nas.

Inne rodzaje hostingu – VPS i serwery dedykowane

Droższy od współdzielonego, ale jednocześnie zapewniający możliwość zarządzania zasobami, jest wirtualny serwer prywatny, VPS (ang. Virtual Private Server). Najemca lub właściciel serwera będący jednocześnie dostawcą usługi dzieli fizyczny serwer na wirtualne maszyny, których powierzchnię udostępnia klientom zgodnie z warunkami umowy. Ta forma hostingu polecana jest specyficznym grupom użytkowników (np. deweloperom tworzącym własne oprogramowanie), czy serwisom o dużej liczbie odwiedzających.

Najbardziej zaawansowanym rozwiązaniem są serwery dedykowane. Usługa jest kosztowna, ale w jej ramach klient otrzymuje dostęp do fizycznego serwera, którym zarządza zgodnie ze swoimi preferencjami. Serwery dedykowane wykorzystują m.in. instytucje finansowe, urzędy, uczelnie czy szpitale.

Jak wybrać dobry, a jednocześnie niedrogi hosting współdzielony?

W ramach hostingu współdzielonego znani na rynku dostawcy usług internetowych najczęściej oferują więcej niż jeden dostępny pakiet. Zwykle w pierwszym roku użytkowania za podstawowy hosting przeznaczony dla prostych stron www zapłacisz kilkadziesiąt złotych na rok. Nieco bardziej zaawansowane rozwiązania dla firm i e-sklepów kosztują około 150 zł (na rok, w pierwszym roku użytkowania). Za najdroższe pakiety przeznaczone dla korporacji i deweloperów zapłacisz nawet kilkaset złotych.

Niezależnie od tego, czy wybierzesz hosting najtańszy, czy najdroższy, możesz, a nawet powinieneś oczekiwać od usługodawcy zapewnienia przez niego przede wszystkim dbałości o stan techniczny serwerów, stałego dostępu do usługi zgodnie z określonymi w umowie parametrami, niezawodności połączenia internetowego na gwarantowanym poziomie, a także backupu i ochrony danych przed cyberprzestępczością.

Specyfikacja pakietów – na co zwrócić uwagę?

Wybierając hosting, który ma sprostać twoim potrzebom, przyjrzyj się specyfikacji każdego z pakietów. W szczególności zwróć uwagę na:

  • możliwość dowolnego podziału umownej powierzchni dyskowej;
  • nielimitowany transfer – choć w praktyce niewielkie strony nie wykorzystują więcej niż kilka GB transferu miesięcznie, brak limitów powoduje, ze nie musisz się obawiać o jego przekroczenie jeśli serwis się rozwinie;
  • opcję uruchomienia poczty we własnej domenie;
  • możliwość konfiguracji autorespondera;
  • możliwość tworzenia list mailingowych, przydatna przy ofertowaniu;
  • możliwość rejestracji dużej ilości domen, co pozwala na prowadzenie wielu witryn w ramach jednej usługi;
  •  gwarancję ochrony antyspamowej i antywirusowej.

Dobrze, jeśli dostawca hostingu pozwala na instalację popularnych CMA – Joomli, Word Pressa czy Drupala. Do ważnych parametrów należy także możliwość skorzystania z autoinstalatora, który znacznie skraca czas pracy nad stroną internetową.

mat. sponsorowany

REKLAMA