Express-Miejski.pl

Przedstawiciele lokalnych samorządów podpisali deklarację współpracy przy budowie Cyklostrady [foto]

	Cyklostrada Dolnośląska. Przedstawiciele lokalnych samorządów podpisali deklarację

Cyklostrada Dolnośląska. Przedstawiciele lokalnych samorządów podpisali deklarację fot.: em24.pl

Zobacz wszystkie zdjęcia w galerii

18 listopada w Bardzie burmistrzowie z powiatów dzierżoniowskiego, kłodzkiego oraz ząbkowickiego podpisali deklarację współpracy przy budowie Cyklostrady Dolnośląskiej.

Czym będzie Cyklostrada Dolnośląska?

To system tras rowerowych, które mają poprawić dostępność transportową regionu, zintegrują lokalne drogi rowerowe i powiążą je z dolnośląską siecią kolejową. Projekt oparty jest o sieć głównych tras rowerowych obejmujących swoim zasięgiem cały region, łącząc się również z trasami rowerowymi po stronie czeskiej i niemieckiej. Cyklostrada powstaje w oparciu o obiektywne kryteria i zapewnia między innymi dostęp do atrakcji turystycznych, a także połączenie z najważniejszymi ośrodkami regionu. Dzięki przeprowadzonym przez samorząd województwa w ostatnich miesiącach konsultacjom społecznym zgromadzono kilkaset uwag, które wpłynęły na ostateczny kształt projektu. Głównym inicjatorem realizacji projektu Cyklostrady jest Samorząd Województwa Dolnośląskiego. 

W ramach Dolnośląskiej Cyklostrady przez powiaty świdnicki, dzierżoniowski, ząbkowicki i kłodzki będą przebiegały trzy trasy: około 117 kilometrowa Trasa Eurovelo 9, 108 kilometrowa Trasa Złota oraz 70 kilometrowa Trasa Kłodzka.

Wśród przedstawicieli samorządu wojewódzkiego, którzy poprowadzili czwartkowe spotkanie w Bardzie byli: wicemarszałek Grzegorz Macko, Tymoteusz Myrda - członek zarządu Województwa Dolnośląskiego oraz Piotr Nowicki - Oficer Rowerowy Województwa Dolnośląskiego. Na wstępie przybyłych gości przywitał burmistrz Barda Krzysztof Żegański, który nie ukrywał, że cieszy go fakt, iż to Bardo, które w ostatnich latach mocno inwestuje w turystykę rowerową, wybrane zostało jako miejsce, gdzie podpisana zostanie deklaracja współpracy zarządu województwa i lokalnych samorzadów przy realizacji dużego projektu rowerowego. Wśród samorządowców z powiatu ząbkowickiego obecni byli też: Grażyna Orczyk - burmistrz Złotego Stoku, Marcin Czerniec - burmistrz Kamieńca Ząbkowickiego, Mariusz Szpilarewicz - burmistrz Ziębic oraz Dariusz Małozięć - zastępca burmistrza Ząbkowic Śląskich.

Spotkanie rozpoczęło się od krótkiego filmu i prezentacji przygotowanej przez Urząd Miasta i Gminy w Bardzie dotyczącej turystyki rowerowej na terenie gminy. Burmistrz Krzysztof Żegański przedstawił też plany samorządu na kolejne lata względem turystyki rowerowej i Sadu Czereśniowego, który powstaje w pobliżu istniejących już ścieżek typu singletrack.

W dalszej części głos zabrał Piotr Nowicki, który pokrótce przedstawił założenia Cyklostrady oraz harmonogram działań na kolejne lata. Rozpoczęli realizacji pierwszych etapów przedsięwzięcia zaplanowano na lata 2022-2023. Wcześniej konieczne będzie uregulowanie statusu prawnego gruntów, na których mają powstać odcinki Cyklostrady, wykonanie dokumentacji projektowej oraz przygotowanie i oogłoszenie programu finansowania przedsięwzięcia przez województwo.

- Cyklostrada to projekt ruchu turystycznego, którego celem będzie przyciągnięcie na nasz region nowej grupy turystów, która coraz bardziej się wyodrębnia odwiedzając tereny Dolnego Śląska [...]. Coraz częściej ludzie wyjeżdżają na kilka dni spędzać czas na rowerze i zwiedzając dany region. Potwierdzają to rosnące statystyki, jakie otrzymaliśmy z innych województw, gdzie takie projekty zostały już zapoczątkowane i wdrożone - mówił Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa dolnośląskiego. Zaznaczał przy tym, że realizacja projektu Cyklostrady Dolnośląskiej to działanie długofalowe, które może trwać nawet około 10 lat, opierając się na danych z innych regionów kraju, gdzie długodystansowe trasy rowerowe, za które odpowiada samorząd wójewódzki zostały już utworzone. 

Przedstawiciele Województwa Dolnośląskiego nie ukrywają, że liczą na współpracę lokalnych samorządów w realizacji projektu, głównie przy procedurach dokumentacyjnej i projektowej. Gminy miałyby być liderem w tym etapie przedsięwzięcia, gdyż włodarze lepiej znają swój region, mają lepsze wyczucie terenowe oraz lepszą znajomość lokalnych uwarunkowań, a co za tym idzie, są w stanie szybciej przebrnąć przez procedurę dokumentacyjną i projektową. Województwo Dolnośląskie oferuje natomiast pomoc przy negocjacjach i rozmowach czy to z Lasami Państwowymi, Wodami Polskimi czy PKP w temacie przejęcia gruntów.

Tymoteusz Myrda zapowiedział również, że Województwo Dolnośląskie zabezpieczyło już część środków na realizację zadania z funduszy RPO, ale będzie szukało również innych źródeł finansowania projektu, aby udziały gmin w realizacji tego projektu były mniejsze.

- Zdajemy sobie sprawę i doświadczenia innych województw również nam to pokazały, że nie ma możliwości, aby zrealizować np. całej Trasy Złotej, czy całej Trasy Sudeckiej w ramach jednego zadania. W takim przypadku musielibyśmy czekać 7-8 lat, żeby w ogóle przystąpić do realizacji. Poszczególne odcinki w innych regionach kraju były tam realizowane w różnych terminach, pojawiały się takie momenty jak przerwa, luka, biała plama na mapie. Takie sytuacje będą pojawiać się też u nas, dlatego, że różny będzie moment przygotowania dokumentacji na poszczególnych odcinkach. Jest to nieuniknione, ale chciałbym Was uspokoić, że taka sytuacja wcale nie będzie oznaczała, że zaprzepaszczamy ten projekt i z niego rezygnujemy. Zdarzą się sytuacje, że dany odcinek będzie krótki, może mało interesujący, ale wówczas będziemy próbowali angażować też inne gminy, aby powstał w miarę sensowny i atrakcyjny fragment do jazdy [...] - dodawał Myrda, nawiązując do ciągłości projektu, o którą pytali samorządowcy w innych rejonach województwa.

Po wystąpieniu członka zarządu województwa i braku pytań ze strony samorządowców nastąpiło podpisanie deklaracji współpracy Samorządu Województwa Dolnośląskiego i samorządów lokalnych przy tworzeniu Cyklostrady Dolnośląskiej. Podpisy złożyli przedstawiciele kilkunastu gmin, który pojawi się w czwartkowe popołudnie w Bardzie. Po wspólnym zdjęciu odbyła się druga, robocza część, podczas której przedstawiciele lokalnych samorządów rozmawiali z przedstawicielami województwa na temat projektu.

[AKTUALIZACJA]: Po czwartkowym spotkaniu o dokładnym przebiegu Cyklostrady Dolnośląskiej na terenie gminy Kamieńca Ząbkowickiego poinformował burmistrz Marcin Czerniec:

- W Kamieńcu Ząbkowickim również planujemy zrealizować część Cyklostrady Dolnośląskiej. Idea jawi się w związku z dawną i nieczynną już linią kolejową Kamieniec – Byczeń – Sosnowa do Złotego Stoku. W ramach wspólnego projektu z samorządem województwa oraz gminą Złoty Stok utworzymy ciekawą widokowo ścieżkę rowerową z nową kładką w miejscu zniszczonego przez powódź w 1997 roku mostu na Nysie Kłodzkiej. Już w ubiegłym roku nasza gmina wykupiła od spółki PKP Nieruchomości tereny w górnej części Kamieńca Ząbkowickiego. Zostały już uprzątnięte i odkrzaczone. Tam zamierzamy umiejscowić część infrastruktury dla nowej funkcji dawnego torowiska, jakie zamieni się w trasę rowerową. Punkt startu Cyklostrady Dolnośląskiej w Kamieńcu Ząbkowickim znajdzie się w pobliżu powstającego kompleksu sportowo-rekreacyjnego. Powstanie swego rodzaju węzeł komunikacyjny dla miłośników aktywnego wypoczynku. 

em24.pl

11

Dodaj komentarz

Dodając komentarz akceptujesz regulamin forum

KOMENTARZE powiadamiaj mnie o nowych komentarzach

  • Przedstawiciele lokalnych samorządów podpisali deklarację współpracy przy budowie Cyklostrady [foto]

    2021-11-18 22:40:33

    gość: ~Jajko

    No w Ziębicach to już tylko Cyklostrady brakuje

  • 2021-11-18 23:14:50

    gość: ~Kajko

    @~Jajko
    odezwał się miejscowy idiota

  • 2021-11-19 06:51:46

    gość: ~Autor

    Wszyscy podpisują a pieniądze dostanie Kamieniec propaganda sukcesu musi być widoczna

  • 2021-11-19 08:16:04

    gość: ~Ona

    Sam projekt i idea jest znakomita, ale czas realizacji może spowodować, że za chwilę stanie się moda na coś innego. Kilka lat wstecz była moda na bieganie, która dziś przemija . . .

  • 2021-11-19 08:23:36

    gość: ~Paweł

    @~Ona
    Sama przemijasz! Zorientuj się w temacie lepiej, bo masz braki.

  • 2021-11-19 08:24:44

    gość: ~Ona

    @~Paweł

    No w Ząbkowicach na pewno przemija, parę lat temu idąc wieczorem na spacer w kierunku Jaworka mijałam zawsze biegaczy, dziś sporadycznie

  • 2021-11-19 08:59:23

    gość: ~Magda

    Mariusz coś zmizerniałeś jakiś smutny na tych zdjęciach jesteś zginęła ta pewność siebie i przebojowosc co się dzieje

  • 2021-11-19 09:25:58

    gość: ~mieszkaniec

    wy lepiej zróbcie porządne ścieżki rowerowe a nie jakieś cyklostrady które będą szły jakimiś polnymi drogami.

  • 2021-11-19 10:14:24

    gość: ~takitam

    Ulica Kolejowa w Ziębicach, ale również inne.
    Chodniki pamiętają komunę, a ta baraneria zajmuje się .... jakąś kretyńską cyklostradą, czy innymi halami sportowymi, że o żydowskich tablicach nie wspomnę.

  • 2021-11-19 18:23:37

    gość: ~mieszkaniec

    Co to hotel był zamknięty ?

  • 2021-11-21 00:03:40

    gość: ~112

    ostatnio dodany post

    Rolnicy swoim sprzętem zrobili ponad 3km drogi między dzbanowem a janowcem,podobno gmina załatwiła kamień ale droga była w opłakanym stanie przez kilkanaście lat, chyba wzięli sprawę w swoje ręce , teraz tę trasę rozjeżdżają lasy państwowe, sołtys dzbanowa bez żadnego udziału się pod tym chętnie podpisze

REKLAMA