Express-Miejski.pl

Oszuści podszywają się pod konsultantów bankowych

zdjęcie ilustracyjne

zdjęcie ilustracyjne fot.: pixabay

Oszust podający się za konsultanta banku drogą telefoniczną może uzyskać dostęp do konta swojej ofiary i zgromadzonych na nim pieniędzy.

16 września do mieszkańca powiatu ząbkowickiego zadzwonił automat podając się za jeden z popularnych banków i informując o podejrzanej transakcji na jego koncie na kwotę 3700 zł. Właściciel konta, jeżeli nie zlecał przelewu miał nacisnąć 1 by przełączyć się do konsultanta. Tak też rozbił i oczekiwał na połączenie. Po chwili usłyszał w słuchawce głos mężczyzny. Konsultant miał wyraźnie wschodni akcent. Przestawił się on z imienia i nazwiska oraz oświadczył, że jest specjalistą ds. bezpieczeństwa banku. Zapytał czy właściciel konta zlecił przelew. Po zaprzeczeniu zapewnił, że przelew nie będzie autoryzowany jednak konto bankowe mogło zostać zhakowane. Pytał o pewne dane i stwierdził, że przekazuje je do działu technicznego. Dział techniczny z przekazanych przez właściciela konta informacji stwierdził, że telefon został zawirusowany oraz jest konieczne pobranie i zainstalowanie aplikacji „TeamViewer Quick Support” na telefon. Mieszkaniec powiatu ząbkowickiego zainstalował aplikację jednak oszust polecił mu jeszcze zamianę karty kodów SMS. Okazało się że nie można tego zrobić od ręki na podany przez oszusta numer telefonu.

Następnego dnia zgłaszający udał się do swojego banku osobiście i poinformował, że próbowano go oszukać gdyż po przemyśleniu całej sprawy tak właśnie uważał. Zablokował karty i możliwość dokonania przelewów internetowych. Okazało się, że na jego koncie nie było żadnych podejrzanych transakcji. 

- W całej tej sytuacji zgłaszający miał dużo szczęścia, jak również szybko zorientował się, że może to być próba oszustwa, dzięki czemu nie stracił pieniędzy - informuje Katarzyna Mazurek, rzecznik prasowa ząbkowickiej policji.

Jak to zwykle działa? Złodzieje korzystają z bramki internetowej (dzięki temu mogą dzwonić z dowolnego wręcz numeru podszywając się pod numery banków) i przedstawiają się jako pracownik banku, w którym mamy konto. Nierzadko uwiarygadniają się, podając informacje, których nie powinni znać. I nie mowa tu tylko o tych podstawowych, jak imię i nazwisko, ale również o danych z karty kredytowej, które wcześniej zostały wykradzione z baz sklepów internetowych. Dzwonią często z informacją dla większości z nas stresującą: „doszło do podejrzanej transakcji”, „został zlecony nieautoryzowany przelew”, „złożono wniosek o pożyczkę gotówkową”... Złodzieje są bardzo wiarygodni, próbują uspokoić rozmówcę, przekonać, że sytuacja jest już pod kontrolą, bo w końcu bank wykrył sprawę i pieniądze uda się odzyskać.

- Apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności! Pracownicy banku nigdy nie żądają od klientów podania loginu, hasła do konta ani tym bardziej kodu autoryzacyjnego SMS, jak i nie polecają instalowania aplikacji, z której mogą wykonywać ruchy na koncie klienta. O wszystkich próbach wyłudzenia pieniędzy należy natychmiast informować Policję, korzystając z numeru alarmowego 112 - informuje Katarzyna Mazurek, rzecznik prasowa ząbkowickiej policji.

em24.pl / KPP Ząbkowice Śląskie

14

Dodaj komentarz

Dodając komentarz akceptujesz regulamin forum

KOMENTARZE powiadamiaj mnie o nowych komentarzach

  • Oszuści podszywają się pod konsultantów bankowych

    2021-09-20 12:56:08

    gość: ~takitam

    Mili Państwo.

    Żeby uniknąć podobnych oszustw, wystarczy wiedzieć naprawdę niewiele, a mianowicie:


    -- Bank NIGDY do Was nie zadzwoni w żadnej sprawie.

    -- Bank NIGDY sam z własnej inicjatywy nie wyśle do Was żadnego maila.
    Wyśle maila TYLKO WTEDY kiedy sami zleciliście w swoim profilu bankowym wysyłanie takich maili np. z powiadomieniami o transakcjach.

    -- Bank NIGDY sam z własnej inicjatywy nie wyśle do Was żadnego SMS-a.
    Wyśle SMS-a TYLKO WTEDY kiedy sami zleciliście w swoim profilu bankowym wysyłanie takich SMS-ów np. z powiadomieniami o transakcjach czy podczas autoryzacji transakcji kodem wysłanym na SMS

    W żadnym innym wypadku bank się z wami nie będzie kontaktował, a już NA PEWNO nie będzie do Was dzwonił.

    -- Również policja i jakiekolwiek inne służby NIGDY do Was nie zadzwonią w sprawie jakiejkolwiek transakcji bankowej.


    =====================
    Jeśli to zapamiętacie, to w 99,9% nie ma możliwości żeby ktoś Was oszukał.
    =====================

  • 2021-09-21 11:04:37

    gość: ~mieszKaniec

    z bankiem walczyłem, żeby zablokować sms-y reklamowe w stylu panie Jacku proponujemy......, po dwóch wizytach w oddziale zakończyłem sprawe pozytywnie.
    Bank wysyła sms-y!!!!

  • 2021-09-21 14:15:15

    gość: ~takitam

    @~mieszKaniec

    ... a to ciekawe ?

    Możliwe, że podczas zakładania konta nie zwróciłeś uwagi na któryś z zapisów, że udzielasz zgody na powiadomienia reklamowe, albo .... zgoda na takie powiadomienia była integralną częścią umowy.

    Przykładowo w banku w którym ja mam konto, nic takiego NIGDY nie miało miejsca (a konto mam już od ponad 2o lat) i co więcej, bank WYRAŹNIE mnie o tym powiadomił, że wszelkie powiadomienia mailowe, czy SMS-owe, możliwe są TYLKO WTEDY kiedy udzielę na to zgody albo sam ustawię w swoim profilu taką opcję.

    Oczywiście oferty reklamowe mojego banku otrzymuję, ale ... są widoczne tylko wtedy kiedy akurat się zaloguję do banku + zechcę je przejrzeć, czyli bank nie narzuca się z ofertami.
    Widać je w specjalnej zakładce i tylko ode mnie zależy czy chcę to oglądać czy nie.

  • 2021-09-20 13:23:21

    gość: ~takitam

    ... aaaa .... jeszcze trochę z innej beczki, aczkolwiek ... ?

    Poniżej obrazek z najnowszej gazetki LIDL-a.

    Proszę się przyjrzeć informacjom zakreślonym na zielono :)

    https://images91.fotosik.pl/538/0a2587463026e05e.png

  • 2021-09-20 14:43:07

    gość: ~abc

    @~takitam
    Popatrz dokładniej to zakumasz że jest tam ok wszystko

  • 2021-09-20 15:10:25

    gość: ~takitam

    @~abc

    Górny napis oznajmia, że 50% bawełny i 50% poliestru.
    Dolny napis, że 100% bawełny.

    Czyli .... jest OK, czy nie ?

  • 2021-09-20 15:21:04

    gość: ~xxxx

    @~takitam
    Tam są dwa różne prześcieradła. Pierwsze firmy Livarno(50 na 50)a drugie satynowe firmy Meradiso (100%). Co nie jest w porządku?

  • 2021-09-20 16:54:53

    gość: ~takitam

    @~xxxx


    Rzeczywiście ..... zwracam honor.
    To mój błąd interpretacyjny.

    Niemniej jednak, jest to tak (moim zdaniem) dziwnie pokazane, że można odnieść wrażenie iż chodzi o dokładnie to samo prześcieradło, bo też z wyglądu jest ... identyczne.

    ... ale fakt jest faktem, czyli .... nieprawidłowo odczytałem informacje, za co przepraszam zainteresowanych.

  • 2021-09-22 00:12:07

    gość: ~Bit

    A g o w n o prawda Santander dzwoni do ludzi. Przestancie pieprzyc tylko lapcie zlodziei

  • 2021-09-22 14:01:35

    gość: ~takitam

    @~Bit

    Nie zrozumieliśmy się.

    Owszem, Santander czy każdy inny bank prowadzi kampanię reklamową czy marketingową, ale ... OGÓLNĄ i zapewne dzwonią po ludziach z ofertami, ale .... nie sądzę żeby dzwonili z ofertami czy reklamami do swoich klientów, czyli tych którzy mają u nich konto.

    No chyba, że jak pisałem wyżej, klienci podczas podpisywania umowy lub na swoim profilu Zgodzili się na to.

  • 2021-09-23 23:50:57

    gość: ~Bit

    @~takitam
    Bank NIGDY do Was nie zadzwoni w żadnej sprawie
    Tutaj sie mylisz, bank dzwoni santander dzwoni jestem klientem tego banku wyrazilem zgode i dzwoni z propozycja ofert i innych rzeczy.
    A wiec piszesz bzdury

  • 2021-09-24 19:15:25

    gość: ~takitam

    @~Bit

    Proponuję ponownie przeczytać moje wpisy w tej sprawie, ale tym razem ze zrozumieniem.

  • 2021-09-27 20:51:19

    gość: ~Bit

    Nie chce mi sie, dyskusja z Tobą to jak gadanie do sciany.

  • 2021-09-27 22:05:50

    gość: ~takitam

    ostatnio dodany post

    @~Bit

    Próżnoś repliki się spodziewał.
    Nie dam ci prztyczka ani klapsa.
    Nie powiem nawet pies cię yebał,
    bo to mezalians byłby dla psa.

REKLAMA