Express-Miejski.pl

CPK: Z Kłodzka do Warszawy w 3.5 godziny? Za kilka lat to będzie możliwe

Linia kolejowa dużej prędkości od granicy z Czechami, przez Wrocław do CPK w Warszawie ma być gotowa w 2027 roku. Oznacza to, że z Kłodzka do stolicy kraju dotrzemy w niewiele ponad 3.5 godziny

Linia kolejowa dużej prędkości od granicy z Czechami, przez Wrocław do CPK w Warszawie ma być gotowa w 2027 roku. Oznacza to, że z Kłodzka do stolicy kraju dotrzemy w niewiele ponad 3.5 godziny fot.: CPK

Do 2027 roku ma powstać linia kolejowa dużych prędkości, która połączy Dolny Śląsk z Centralnym Portem Komunikacyjnym w Warszawie.

W tej sprawie 5 marca w trybie zdalnym odbyło się spotkanie Zespołu Parlamentarnego ds. Infrastruktury Transportowej na Dolnym Śląsku. Posiedzenie było poświęcone inwestycjom kolejowym prowadzonym w naszym regionie przez spółkę Centralny Port Komunikacyjny.  

W wydarzeniu wzięli udział przewodniczący Zespołu Parlamentarnego poseł
Paweł Hreniak, parlamentarzyści, prezes zarządu CPK Mikołaj Wild wraz ze współpracownikami, dyrektor naczelny Oddziału Regionalnego PKP PLK Jerzy Dul, dyrektor oddziału GDDKIA we Wrocławiu Lidia Markowska, dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu Jan Pyś oraz samorządowcy.

W ramach kolejnego już spotkania Zespołu Parlamentarnego zaprezentowany został poziom zaawansowania prac przygotowawczych dla budowy linii kolejowej dużych prędkości, która połączy Dolny Śląsk z nowo budowanym Centralnym Portem Komunikacyjnym w Warszawie. Spotkanie było również okazją do dyskusji i przedstawienia uwag, wniosków i opinii do projektu.

Inwestycje kolejowe CPK to łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 roku. Dla ponad 500 km z nich prace przygotowawcze już trwają. Pierwsze roboty budowlane mają rozpocząć się za trzy lata. Na Program Kolejowy CPK składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych i 1789 km nowych linii kolejowych, których inwestorem jest Centralny Port Komunikacyjny.

- Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego to ogromna szansa rozwojowa
również dla Dolnego Śląska. Dzięki nowym połączeniom kolei dużych
prędkości maksymalnie skrócimy dojazd do Warszawy. Dziś z Wrocławia są
to 4 godziny, po zakończeniu inwestycji czas ten skrócimy do niecałych
dwóch godzin. Co istotne, linia kolejowa dużych prędkości do Wrocławia i dalej - do granicy z Czechami, będzie jedną z pierwszych realizowanych w ramach CPK; według planów cały odcinek powstanie już w 2027 roku -
powiedział poseł Paweł Hreniak, przewodniczący Zespołu Parlamentarnego ds. Infrastruktury Transportowej.

W województwie dolnośląskim cała inwestycja to budowa łącznie 119 km nowych linii kolejowych i modernizacja 126 km linii istniejących. W zasięgu linii kolejowych znajdzie się 2,33 mln mieszkańców województwa.

Na inwestycje kolejowe na terenie województwa dolnośląskiego składają się: 

1. W ramach relacji Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław – Wałbrzych – Lubawka (granica państwa PL-CZ w kierunku Pragi):

  • Budowa linii kolejowej nr 86 na odc. Kępno – Czernica Wrocławska (CPK),
  • Budowa linii kolejowej nr 86 na odc. Czernica Wrocławska – Wrocław Główny (CPK),
  • Przebudowa linii kolejowej nr 274 na odc. Wrocław – Żarów (PKP PLK),
  • Budowa linii kolejowych nr 267 i 268 na odc. Żarów – Świdnica – Wałbrzych – granica państwa (CPK).

W ramach relacji Sieradz – Kalisz – Ostrów Wlkp. – Leszno – Głogów – Zielona Góra:

  • Przebudowa, rozbudowa i elektryfikacja linii kolejowej nr 14 na odc. Nowe Skalmierzyce – Ostrów Wlkp. – Krotoszyn – Leszno – Głogów (PKP PLK),
  • Kontynuacja przebudowy linii kolejowej nr 273 na odc. Głogów – Zielona Góra (PKP PLK).

W ramach relacji Warszawa – CPK – Częstochowa – Opole – Nysa – Kłodzko:

- Planujemy na każdym etapie realizacji inwestycji konsultacje społeczne. Chcemy wsłuchiwać się w głos mieszkańców. Co więcej przewidujemy konsultacje dodatkowe poza tymi, które wymagane są przez prawo. Niezwykle ważne jest również to, że po infrastrukturze przygotowywanej dla kolei dużych prędkości, będą mogły poruszać się również pociągi lokalne, które pozwolą na połączenia z mniejszymi miejscowościami – powiedział Grzegorz Bogusławski z Centralnego Portu Komunikacyjnego.

(kliknij, aby powiększyć)

em24.pl

12

Dodaj komentarz

Dodając komentarz akceptujesz regulamin forum

KOMENTARZE powiadamiaj mnie o nowych komentarzach

  • CPK: Z Kłodzka do Warszawy w 3.5 godziny? Za kilka lat to będzie możliwe

    2021-03-05 15:16:10

    gość: ~KZ

    A pociąg ten będzie zatrzymywał się u nas w Kamieńcu ?

  • 2021-03-05 15:19:16

    gość: ~MM

    @~KZ

    Panie, tego to nawet nie wie maszynista, który będzie dziewiczą podróż tą trasą.

  • 2021-03-05 16:05:23

    gość: ~PKP

    @~KZ Czy w Kamieńcu to nikt nie wie ,ale w Bardzie to pewne.

  • 2021-03-08 09:49:16

    gość: ~pio pio

    @~KZ
    Zapomnij że się zatrzyma w Kamieńcu.
    Oto stacje wszystkie na których będzie zatrzymywał się pociąg (Pendolino):

    Kłodzko Główne
    Wrocław Główny
    Warszawa Zachodnia
    Warszawa Centralna
    Warszawa Wschodnia

  • 2021-03-05 15:36:06

    gość: ~Autor

    Tak a ze Stolca w kosmos polecimy

  • 2021-03-05 16:30:11

    gość: ~Miner

    To połączenie będzie Kamienieckiej metropolii ze stolicą ha ha

  • 2021-03-05 19:52:06

    gość: ~Ak

    @~Miner
    Kamieniec były połączenia Warszawą Szczecina Gdynia

  • 2021-03-05 16:36:37

    gość: ~dobre

    na początek żeby punktualnie jeździły KD z Wrocławia do Kłodzka....po zmianie rozkładu może ze 2 razy punktualnie np ten 15;20 z Wroclawia...

  • 2021-03-06 07:24:25

    gość: ~Piotr

    Jaka kolej ? Jakie cpk ? Sześć lat już nas okradają i nikt nie wie nawet gdzie ma być to lotnisko. Wykup ziemi nawet nie ruszył a cena i sposób wykupu jest zaskarżona w sądzie. W tvp tylko jest dobrze. Jedna wielka mafia !!!

  • 2021-03-06 17:07:59

    gość: ~UFO

    To wszystko jest chore , chore. Mając duże pieniądze wymyślają bzdury aby je tylko wydać.Ta ekipa cudaków powinna już dawno odejść i dać pracę ludziom myślącym. Dumą jest krótki czas jazdy, nic poza tym. Jak się jeździ z Wrocławia do Kłodzka to widzimy , z Kamieńca do Jaworzyny także. Cudaki niech przywrócą stan normalności po Niemcach to będzie super i te prędkości , oraz połączenia. Tory stacyjne, rozjazdy, obiekty się sypią a tuż obok prędkości kosmiczne.Dla KOGO ???? . Kto myśli o lokalnej społeczności i ich problemach z dojazdami ?

  • 2021-03-06 20:46:45

    gość: ~Edi

    Kto wymyśla te bzdury? Przez prawie 80 lat, od II wojny światowej nie udało się zwiększyć prędkości na linii Kłodzko-Kamieniec-Ziębice-Strzelin-Wrocław, gdzie dziś po władowaniu w tą linię milionów złotych, modernizacjach i elektryfikacji pociągi jadą w porywach 100 km/h. A teraz ktoś ma uwierzyć, że na linii Kamienie-Nysa-Opole, gdzie pociągi jeżdżą miejscami 30-40 km/h w ciągu kilku lat przekroczą 120 km/h. Co trzeba mieć w głowie zamiast mózgu żeby wymyślać takie farmazony?

  • 2021-03-08 10:49:21

    gość: ~Kubus puchatek

    ostatnio dodany post

    @~Edi
    Czy to prawda z tym przedszkolem????

REKLAMA