W latach 2014-2018 trzy gminy z powiatu nie zrealizowały żadnych inwestycji drogowych, kolejowych i związanych z transportem zbiorowym przy wsparciu funduszy unijnych.
Tak wynika z najnowszego rankingu pisma terytorialnego „Wspólnota” przygotowanego przez prof. Pawła Swianiewicza i dr Julitę Łukomską z Zakładu Rozwoju i Polityki Lokalnej na Wydziale Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego.
W najnowszym zestawieniu analizują oni dotacje ze środków europejskich na inwestycje transportowe (drogi, transport zbiorowy, kolej) z jakich korzystały samorządy w Polsce od 2014 do 2018 roku (od momentu rozpoczęcia trwającej cały czas perspektywy budżetowej UE). Uzasadnieniem tego wyboru jest fakt, że ten dział obejmuje największą część funduszy unijnych, jakie pozyskują polskie jednostki samorządu terytorialnego. Mimo to w zestawiniu znalazło się kilkaset gmin, które w latach 2014-2018 na inwestycje transportowe z funduszy unijnych nie pozyskały złotówki. Wśród nich są aż trzy z powiatu ząbkowickiego: To Kamieniec Ząbkowicki, Złoty Stok oraz Ziębice.
Jak wypadły pozostałe samorządy z terenu powiatu ząbkowickiego?
W gronie 267 miast powiatowych (z wyłączeniem miast na prawach powiatu) na 122 miejscu znalazły się Ząbkowice Śląskie, gdzie w latach 2014-2018 na inwestycje transportowe pozyskano 37,09 zł na osobę. Liderem w tej klasyfikacji jest Biłgoraj z kwotą 1863,18 zł „per capita”. Kolejne miejsca zajmują Ciechanów z kwotą 1344,42 zł oraz Legionowo z dotacją na poziomie 1073,62 zł na osobę. Warto zaznaczyć, że po dotacje z grona 267 miast powiatowych sięgnęło 187 z nich. Pozostałe znalazły się w rankingu ex-aequo na 188 pozycji bez pozyskanych środków unijnych na inwestycje związane z drogami, transportem publicznym i kolejowym.
Wśród gmin miejsko-wiejskich 109 miejsce w gronie 597 gmin zajmuje gmina Bardo. W latach 2014-2018 na inwestycje związane z transportem pozyskano tam 220,15 zł „per capita”. Dla porównania gminy Ziębice i Złoty Stok znalazły się ex-aequo na 403 miejscu w gronie blisko dwustu samorządów miejsko-wiejskich, które nie skorzystały z dotacji z funduszy unijnych na transport w latach 2014-2018.
Spośród gmin wiejskich 696 miejsce w gronie 1547 samorządów zajmuje gmina Stoszowice z kwotą dotacji unijnych na inwestycje transportowe w wysokości 40.88 zł. Niewiele niżej, bo na 716 miejscu uplasowała się gmina Ciepłowody z kwotą 35.54 zł „per capita”. Gmina Kamieniec Ząbkowicki podobnie jak kilkaset innych gmin wiejskich, które nie pozyskały dotacji unijnych w zakresie inwestycji transportowych w latach 2014-2018, znalazła się na 920 miejscu.
W czołówce ogólnopolskiego rankingu jest natomiast pobliski Walim (pow. wałbrzyski). Z kwotą 947,97 zł „na głowę” znalazł się on na ósmym miejscu w zestawieniu. W co zainwestowano w podwałbrzyskiej wsi?
W 2019 roku oddano tam do użytku 126 metrową kładkę nad Jeziorem Bystrzyckim, która połączyła brzegi jeziora. Jak przekonują urzędnicy z gminy Walim, jest to najdłuższa w Polsce wisząca kładka o konstrukcji wstęgowej i jedyna wieloprzęsłowa. Żelbetowe prefabrykaty pomostu ułożone zostały na czterech linach nośnych, a kładka osadzona jest dodatkowo na dwóch podporach brzegowych oraz jednej pośredniej. Atrakcją jest też wyposażenie. Luneta pozwala podziwiać piękne krajobrazy, w tym oczywiście samo Jezioro Bystrzyckie oraz zamek Grodno. Ławki posadowione w najszerszych miejscach są multimedialne, mają moduły dźwiękowe i podświetlenie LED. Zamontowano w nich urządzenia umożliwiające odtwarzanie efektów dźwiękowych – odgłosy ptaków i szumu wody, zapowiadane przez lektora. Ciekawe jest także oświetlenie w balustradzie kładki z możliwością zmiany kolorów. Projekt dofinansowany został z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Województwa Dolnośląskiego 2014–2020. Całkowity koszt to ponad 13 mln zł, z czego 7,2 mln zł ze środków unijnych. Do 2018 roku zrealizowano niecałą jedną trzecią wydatków zaplanowanych na budowę kładki, dlatego na miejsce w rankingu wpłynęły także inne inwestycje, głównie drogowe. Walim pozyskał najwięcej środków unijnych w przeliczeniu na mieszkańca spośród wszystkich gmin działających w ZIT Aglomeracji Wałbrzyskiej.
ms. / em24.pl
Trzy gminy z powiatu bez unijnego wsparcia w latach 2014-2018 na inwestycje związane z transportem
2019-10-26 09:58:05
gość: ~Kierowca
Mamy przepiękne autostrady,obwodnice a drogi gminne proste jak stół aż miło sie wozić - nic tylko głaskac te nasze Władze po główkach i dziękować że się tak starają ze swoimi podwładnymi by żyło się lepiej .
2019-10-27 06:54:06
gość: ~xxc
ostatnio dodany post
Ziębice za panowania A. B. pani J.L. później T. B. nie skorzystały z dotacji ponieważ w gminie są cudowne wspaniale drogi bez dziur i kolein. No to po co było korzystać?
REKLAMA
REKLAMA