Express-Miejski.pl

Makarena w wykonaniu robota, czyli uczniowie ogólniaka w zajęciach z programowania na politechnice

Uczniowie ogólniaka w projekcie edukacyjnym dotyczącym programowania

Uczniowie ogólniaka w projekcie edukacyjnym dotyczącym programowania fot.: III LO w Ząbkowicach Śląskich

Zobacz wszystkie zdjęcia w galerii

24 i 29 listopada oraz 1 grudnia grupa uczniów z klas pierwszych i drugich ząbkowickiego „ogólniaka” uczestniczyła w zajęciach na Politechnice Wrocławskiej. 

Zajęcia zorganizowano w ramach Dolnośląskich Małych Grantów. Nauczycielki matematyki z Liceum Ogólnokształcącego w Ząbkowicach Śląskich w składzie: Ewa Żuk, Jolanta Maziarz i Mariola Hajduk, napisały projekt pt. „Jak to się dzieje, że robot robi to, co chcemy – wprowadzenie do sterowania mechanizmem robota”. To dzięki ich wytrwałości i zaangażowaniu, szkoła jako nieliczna spośród wielu organizacji na Dolnym Śląsku, otrzymała kwotę około 5 tys. zł na realizację pilotażowego programu Dolnośląskie Małe Granty. Uczestnictwo w tym przedsięwzięciu obejmowało zajęcia z algorytmiki przeprowadzone w ząbkowickim liceum przez inicjatorki projektu oraz bezpłatny udział w wykładach i warsztatach na Politechnice Wrocławskiej.

Wykłady i zajęcia praktyczne dla uczniów „ogólniaka” prowadził dr inż. Krzysztof Chrapek, pracownik naukowo-dydaktyczny Politechniki Wrocławskiej. - Wszyscy z zainteresowaniem słuchali studium na temat podstawowej budowy robota, jego funkcji czy doboru napędów w zależności od geometrii i rodzaju robota. Jednym z naszych zadań było wymyślenie użytecznej według nas maszyny i opracowanie schematu jej działania. Tematyka projektów była różnorodna – począwszy od robota pielęgnującego paznokcie, myjącego okna, malującego trampki, a skończywszy na robocie zbierającym na tacę. Bujna wyobraźnia uczniów świadczy o ich kreatywności i chęci rozwoju, a także o dążeniu do ułatwienia sobie życia – mówią nauczycielki zaangażowane w projekt.

Wizyta zakończyła się współpracą z prawdziwymi robotami przemysłowymi. Należało ustalić program w taki sposób, aby robot wykonał polecone zadanie. Dzięki wcześniej zdobytym informacjom na temat programowania praca przebiegała bez komplikacji, a jej efekty wskazywały na umiejętność zastosowania w praktyce teoretycznych wiadomości z wykładu. - To był pierwszy raz, kiedy my „ścisłe umysły” z ogólniaka w Ząbkowicach Śląskich mieliśmy okazję skonfrontować się od podstaw z mechanizmem robota przemysłowego. Spotkanie przerosło oczekiwania większości uczniów, a to przede wszystkim dzięki charyzmatycznemu i pozytywnie nastawionemu wykładowcy – dr. inż. Krzysztofowi Chrapkowi, który sprawił, że robotyka stała się punktem zainteresowania. Prowadzący zachęcił nas do kontynuowania edukacji na Politechnice Wrocławskiej, przybliżając informacje o uczelni, jej wydziałach i budynkach, liczbie pracowników oraz studentów, a także dając cenne rady, czym się kierować w wyborze studiów – mówią uczniowie.

8 grudnia miłośnicy programowania biorący udział w projekcie, zaprosili kolegów na seminarium. Zorganizowali je uczniowie, którzy poza tym, że uczestniczyli w wykładach, są również członkami szkolnego koła „Sinus”. Przedstawili wszystkie możliwości urządzeń, z którymi współpracują, a przy okazji rozwijają swoje umiejętności w dziedzinie programowania i algorytmiki.

Pokaz rozpoczęła prezentacja, z krótko opisanymi celami całego projektu i jego kosztami. - Nie zabrakło również zdjęć oraz filmiku, który pokazywał, jak nasi „ścisłowcy” radzili sobie podczas zajęć. Następnie, dzięki zdobytej na Politechnice Wrocławskiej wiedzy oraz pracy pozalekcyjnej pod okiem nauczyciela Marka Pendla, przedstawili rówieśnikom to, co udało im się skonstruować i zaprogramować, czyli robota potrafiącego poruszać się, rozpoznawać kolory, omijać przeszkody, a nawet tańczyć makarenę. Omówili również programy, którymi warto się posługiwać przy programowaniu maszyn oraz krótko pokazali, w jaki sposób można to samodzielnie zrobić. Oprócz wysłuchania i obejrzenia przygotowanej przez młodych robotyków prezentacji, chętni z innych klas mogli sami popracować z robotami i pobawić się nimi – dodają koordynatorki projektu.

mwinnik / em24.pl na podst. inf. UMiG Ząbkowice Śląskie

0

Dodaj komentarz

Dodając komentarz akceptujesz regulamin forum

KOMENTARZE powiadamiaj mnie o nowych komentarzach

REKLAMA