Express-Miejski.pl

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu w kamienieckim gimnazjum

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu w kamienieckim gimnazjum

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu w kamienieckim gimnazjum fot.: GP Kamieniec Ząbkowicki

Zobacz wszystkie zdjęcia w galerii

3 kwietnia w gimnazjum im. Adama Mickiewicza w Kamieńcu Ząbkowickim obchodzono Światowy Dzień Świadomości Autyzmu z udziałem uczniów, nauczycieli, rodziców oraz gości.

Inicjatorką przedsięwzięcia była Wioletty Szkrabko, swój wkład wniosła również mama dzieci autystycznych Zuzanna Stefaniuk, która nie szczędziła starań i środków, by zrealizować szczytny cel, jakim jest podnoszenie świadomości społecznej na temat dziecięcego autyzmu.

- Warto podejmować działania, by zwrócić uwagę na niedopuszczalną dyskryminację, nadużycia i izolację, jakich doświadczają ludzie dotknięci autyzmem i ich najbliżsi. Autyzm trwa całe życie, dlatego istnieje potrzeba systemu wsparcia dla osób z autyzmem na każdym etapie życia. - mówiła dyrektor gimnazjum Urszula Marszałek.

W przygotowaniach obchodów święta czynny udział wzięli: pedagog szkolny, wychowawcy klas pierwszych, nauczyciele wspomagający, pracownicy obsługi oraz założycielki Edukacyjnego Zakątka w Kamieńcu Ząbkowickim.

W szkole panowała symbolika autyzmu: niebieska dekoracja, wystawa zdjęć, niebieski kolor strojów całej społeczności uczniowskiej i żarówki widniejące na własnoręcznie upieczonych przez dzieci pierniczkach. Dzieci autystyczne wykonały także na zajęciach techniką origami niebieskie koszyczki - prezenty dla zaproszonych gości. Ich rodzice przygotowali poczęstunek, upiekli ciasta oraz tort, także z wizerunkiem żarówki.

Wszyscy zgromadzeni mogli zobaczyć projekcję filmu Rogera Rossa Williamsa pt. „Życie animowane”, nagrodzonego na festiwalu w Sundance. Była to optymistyczna i wzruszająca opowieść o autystycznym chłopcu Owenie, o jego  niezwykłej podroży i walce, by móc odnaleźć swoje miejsce w społeczeństwie.

Według uczennic klasy Ia niemałym powodzeniem cieszyły się warsztaty w gabinecie języka angielskiego - Na każdym z czterech stanowisk można było poznać codzienność osoby cierpiącej na autyzm. Na pierwszym z nich uczniowie mogli doświadczyć natężenia dźwięków dnia codziennego w taki sposób, jak odbierają je osoby z autyzmem. Dla wielu uczniów dźwięki były nie do zniesienia. Na drugim stanowisku uczniowie mogli sprawdzić, jak widzi osoba chora na autyzm. Zadaniem chętnych było założenie specjalnie przygotowanych okularów i pokolorowanie małych elementów kolorowanki oraz przeczytanie fragmentów tekstu. Trzecie stanowisko demonstrowało sprawność manualną. Zadaniem było założenie grubych roboczych rękawic i podjęcie próby nawlekania koralików na sznurówkę. Zadanie okazało się trudne i wiele osób zrezygnowała już po nanizaniu kilku koralików. Ostatnie stanowisko związane było ze zmysłem dotyku, dotykano przyjemnych, a następnie drażniących materiałów i w ten sposób przedstawiono, jak chorzy czują.

Podczas obchodów w kamienieckim gimnajum można było zapoznać się z jednym z najpoważniejszych cywilizacyjnych problemów zdrowotnych, bądź poszerzyć swą wiedzę, porozmawiać z rodzicami dzieci autystycznych.

mwinnik / Express-miejski

0

Dodaj komentarz

Dodając komentarz akceptujesz regulamin forum

KOMENTARZE powiadamiaj mnie o nowych komentarzach

REKLAMA