Express-Miejski.pl

Oddział PTTK w Ząbkowicach Śl. zakończył sezon turystyczny

Oddział PTTK  zakończył sezon turystyczny

Oddział PTTK zakończył sezon turystyczny fot.: Bartosz Grygorcewicz

Zobacz wszystkie zdjęcia w galerii

W dniach 24-25.11.2012 r. Oddział PTTK w Ząbkowicach Śl. zakończył sezon turystyczny 2012 r., tym razem na Śląsku Cieszyńskim.

Zanim dojechaliśmy do Cieszyna, gdzie urzadziliśmy nasze zakończenie, zwiedzaliśmy po drodze wiele ciekawych miejsc i obiektów. Na początek zwiedzalismy dawną pruską Twierdzę Koźle, a właściwie to co po niej pozostało. Następnie udaliśmy się do Rud koło Raciborza, gdzie zwiedzaliśmy jedyne na Górnym Śląsku, dawne opactwo cystersów.

Kolejną miejscowością na naszym szlaku był Racibórz, gdzie zwiedzalismy pięknie zrewaloryzowany zamek Piastów raciborskich.  Co ciekawe, zamek zrewaloryzowany za pieniądze unijne z udziałem środków finansowych powiatu raciborskiego!! Powiat raciborski zrealizował projekt za 5 mln EURO przy wkładzie własnym ok. 2 mln złotych!! Efekt jest niezwykły, powstała z kompletnych ruin nowa, wielka atrakcja turystyczna, ściągająca dzisiaj tysiące turystów!!

W godzinach nocnych dojechalismy do Cieszyna, gdzie podsumowaliśmy sezon, a także zorganizowaliśmy tradycyjny "seans podróżników", czyli prezentacje naszych podrózy w 2012 r.

Drugi dzień rozpoczęliśmy od zwiedzania pięknego, zabytkowego Cieszyna, miasta z niezwykłym klimatem, gdzie historię dotyka się na każdym kroku...

Ale największą osobliwością drugiego dnia było zwiedzanie tzw. Zaolzia, a w szczególności Karviny i znajdującego się tam "krzywego kościoła"!

Kościół p.w. św. Piotra z Alkantary znajduje się w górniczej części Karviny, niegdyś najbardziej uprzemysłowionego miasta Śląska Cieszyńskiego. Kościół stał niegdyś na wzgórzu, otoczony zabudowaniami leżącej w tym miejscu wsi. Na skutek eksploatacji pokładów węglowych pod miejscowością, kościół zapadł się o 37,5 m i odchylił się o 6,8 % od pionu!!! (pokazuje to powyższe zdjęcie).  Wszystkie stojące wokół zabudowania uległy zniszczeniu i zniknęły z krajobrazu, oprócz kościoła!! Najciekawsze jest to, że kościół jest stale użytkowany! Jest to niewątpliwie osobliwość na skalę europejską, podobnie jak nasza Krzywa Wieża.

Reasumując, impreza była bardzo udana i pokazała niezwykłe bogactwo kulturowe terenu Śląska Cieszyńskiego, który posiada m.in. najstarszą budowlę w Polsce - romańską kaplicę św. Mikołaja, znajdującą się na zamku cieszyńskim. W następnym roku postanowiliśmy dalej "penetrować Śląsk" i tym razem pojedziemy na Śląsk Górny, gdzie bogactwo zabytków i historii jest równie duże.