Express-Miejski.pl

Wyniki egzaminów gimnazjalnych. Na tle województwa wypadliśmy słabo

Wyniki egzaminów gimnazjalnych są już znane. Czas na podsumowania i analizy. Nie wszystkie szkoły podsumowały wyniki.

O komentarz poprosiliśmy dyrektorów szkół. Tylko dyrektor Mariusz Szczepanowski z Ziębic nie chciał komentować wyników w jego szkole. Tłumaczył się zakończeniem roku szkolnego i obowiązakmi z tym związanymi.

Beata Lis Dyrektor Gimnazjum w Ciepłowodach:

 Do egzaminu gimnazjalnego przystąpili wszyscy nasi uczniowie. Dobrze byli przygotowani, o czym świadczą wyniki jakie osiągnęli. Jestem bardzo zadowolona. Czterech naszych uczniów otrzymało najwyższą notę – 100 punktów. To świadczy o dobrej pracy nauczycieli z uczniami. Jestem usatysfakcjonowana, dumna i szczęśliwa, podobnie jak nauczyciele i uczniowie. W naszej szkole to wielkie święto. Mamy wysoką średnią, a to już drugi taki rok. Pniemy się cały czas w górę i idziemy do przodu.

 Anna Szmiel zastępca dyrektora w Gimnazjum nr 1 w Ząbkowicach Śl.

 Bardzo się cieszymy z takich wyników, są one satysfakcjonujące. Życzymy sobie, by zawsze takie były. Powiat ząbkowicki słabo wypadł, jednak są to złożone sprawy, których nie powinno się komentować. Nie można mówić o lepszych czy gorszych szkołach. To są tylko rankingi.

Danuta Tracz dyrektor Gimnazjum nr 2 w Ząbkowicach Śl.

Nie można patrzeć na wyniki egzaminów poprzez pryzmat surowych wyników. Są różne uwarunkowania, dzieci mają różne problemy, które mają wpływ na wyniki egzaminów. Pełna analiza będzie dopiero w sierpniu i dopiero wtedy będzie można wyrokować. Sytuacja może się odwrócić.

Urszula Marszałek dyrektor Gimnazjum w Kamieńcu Ząbk.

 Wyniki naszych egzaminów są porównywalne do wyników jakie miały szkoły w powiecie. Nie chciałabym jednak przed radą pedagogiczną plenarną zabierać stanowiska w tej sprawie.

Janusz Świstak dyrektor Gimnazjum w Budzowie

Dopiero robimy analizę. W jednych klasach poszło lepiej, w innych gorzej. Wyniki były przewidywalne. Zestawienie dopiero będziemy przygotowywać wraz z gronem pedagogicznym.

Pytania z jakimi musięli zmierzyć się gimnazaliści były zróżnicowane. W części humanistycznej egzaminu najłatwiejsze okazało się być zadanie nr 12. Z nim gimnazjaliści świetnie sobie poradzili.

PODRÓŻNY

Gniewał się wędrujący i przeklinał bogi,
że mu deszcz ustawiczny przeszkadzał do drogi.
Tymczasem z boku czuwał nań rozbójnik chciwy,
Puścił strzale: ale ze przemokły cięciwy,
Padła bez żadnej mocy. Zrazu przestraszony,
Kiedy poznał, ze deszczem został ocalony,
Przestał bogi przeklinać, nie złorzeczył słocie.
Często, co źle z pozoru, dobre jest w istocie.

Ignacy Krasicki, Podróżny, [w:] tegoż, Bajki, Warszawa 1989.

Zadanie 12.

Bohater utworu przestał narzekać na deszcz, gdy

A. zakończył podróż.

B. przestało padać.

C. ocalił dzięki niemu życie.

D. przestraszył się gniewu bogów.

W zadaniu tym sprawdzano, czy uczeń potrafi rozpoznać problematykę bajki Ignacego Krasickiego pt. „Podróżny” i ocenić wydarzenie, które ma wpływ na losy bohatera. Gimnazjaliści doskonale poradzili sobie z wyszukaniem informacji potrzebnej do właściwej interpretacji utworu, właściwie identyfikując wers, w którym znajdowała się poprawna odpowiedz. Umiejętność wyszukiwania informacji jest niezbędna do tego, aby uczeń świadomie i samodzielnie analizował i interpretował dzieła literackie, rozumiał ich treść, jest wiec często ćwiczona na lekcjach poświęconych analizie utworu.

Więcej problemów sprawiały gimnazjalistom zadania, które wymagały krytycznej analizy tekstu kultury, wyszukania i wykorzystania zawartych w nim informacji oraz wyciagnięcia właściwych wniosków wynikających z analizy całego tekstu. Najtrudniejsze w arkuszu okazało się zadanie 11., które sprawdzało właśnie te umiejętności. 

Zadanie 11.

W tabeli zapisano informacje na temat fragmentu recenzji Tadeusza Boya-Żeleńskiego. Rozstrzygnij, która z nich jest prawdziwa. Zaznacz P we właściwym miejscu.

1. Reżyserska interpretacja Zemsty przeszkadza widzom w skupieniu się na tekście sztuki.

2. Uznanie dla rozwiązań reżysera zostało wyrażone za pomocą określeń „reżyserskie przybudówki” czy „zewnętrzne igraszki”.

3. Zachowanie Wacława-aktora podczas rozmowy z Rejentem jest zgodne z obyczajowością epoki.

W powyższym zadaniu sprawdzano, czy uczeń potrafi przeanalizować treść recenzji przedstawienia teatralnego i poprawnie odczytać intencje autora. Zadanie wymagało zarówno ogólnej refleksji nad wymowa całego tekstu, zrozumienia szczegółowych określeń użytych w znaczeniu przenośnym (zawarte w 2. zdaniu zamieszczonym wśród odpowiedzi w tabeli „reżyserskie przybudówki”, „zewnętrzne igraszki”), jak również odczytania informacji podanej bezpośrednio. 

eMKa/Express-Miejski.pl

33

Dodaj komentarz

Dodając komentarz akceptujesz regulamin forum

KOMENTARZE powiadamiaj mnie o nowych komentarzach

  • Wyniki egzaminów gimnazjalnych. Na tle województwa wypadliśmy słabo

    2012-06-29 08:35:11

    eMKa/Express-Miejski.pl

    Wyniki egzaminów gimnazjalnych są już znane. Czas na podsumowania i analizy. Nie wszystkie szkoły podsumowały wyniki.

  • 2012-06-29 11:31:49

    gość: ~ale wiocha

    a cóż to, p.dyr. Śladowską nie stać na jakikolwiek komentarz uzyskanych wyników przez uczniów z "jej" gimnazjum ???
    Kiepsko z j. polskiego, tragicznie z matematyki, nieźle historia, WOS i j.angielski.
    Znowu suuuuukces, p.burmistrzu ???

  • 2012-06-29 11:34:06

    gość: ~pola

    A Śladowska to z którego gim. jest?

  • 2012-06-29 11:32:19

    gość: ~misiek

    I co, wychodzi na to, że gimnazjum na wsi jest lepsze niż to miastowe. Brawo!!! Tak trzymać!

  • 2012-06-29 12:01:08

    gość: ~olgierd

    A dlaczego w zestawieniu nie ma wyników ziębickiego gimnazjum? Aż taki wstyd, czy co?

  • 2012-06-29 12:15:08

    gość: ~monika

    Pewnie dlatego: "Tylko dyrektor Mariusz Szczepanowski z Ziębic nie chciał komentować wyników w jego szkole. Tłumaczył się zakończeniem roku szkolnego i obowiązakmi z tym związanymi." a zatem mozesz miec racje :D

  • 2012-06-29 12:24:44

    gość: ~ja

    może słabe wyniki nauki mają jakiś związek z tym ,że codziennie kilkunasu uczniów w każdej ze szkół jest zjaranych trawą na lekcji a nauczyciel nawet nie wie jakie są objawy tego i nie umie rozpoznać . jak ja chodziłem do szkoły kilka lat temu to co jakiś czas wpadał do klasy piesek policyjny i przebiegł się między ławkami. dlaczego teraz tego się nie robi....

  • 2012-06-29 12:57:52

    gość: ~do redakcji EM

    Szanowna redakcjo - zauważcie, że w powiecie jest jeszcze gimnazjum w Przyłęku ! Czym tłumaczyć więc fakt, że pisząc - "Tylko dyrektor Mariusz Szczepanowski z Ziębic nie chciał komentować wyników w jego szkole."- jednocześnie nie zamieściliście komentarza p.dyrektor gimnazjum w Przyłęku, Śladowskiej.
    Niedopatrzenie z Waszej strony, czy... komentarz nie nadawał się do publikacji ???

  • 2012-06-29 13:29:07

    gość: ~Spokojny Człowiek

    Prawda jest taka, że w naszych krajowych gimnazjach nie uczy się myślenia. Wyniki tegorocznych matur i egzaminów pokazują jasno - uczenie rozwiązywania testów jest drogą na skróty.
    Dzieci nie potrafią myśleć analitycznie, nie uczy się ich szukania "drugiego dna", ani praktycznego podejścia do zagadnień.
    Na te wyniki składa się min. to, że nadal trzyma się nauczycieli, którzy spokojnie mogliby przejść na emeryturę - nie ma się co oszukiwać metody dydaktyczne opracowane 30 lat temu nie mają szans na przeżycie w dniu dzisiejszym.
    Dziś miarą sukcesu szkoły są interaktywne tablice i wymiany międzynarodowe. A zapomina się o najważniejszym - samodzielności ucznia.
    Oczywiście podstawa programowa dla gimnazjów i LO jest stworzona przez człowieka kompletnie nieznającego realiów polskiej szkoły. Ale nie może to być wymówka dla nauczycieli czy dyrektorów.

    Druga sprawa, że selekcję do LO powinno się już zacząć już od podstawówki. Niektóre dzieci nie maja predyspozycji do nauki w LO i wysyłanie ich tam jest dla nich w późniejszym rozrachunku krzywdzące. Produkowanie "papierowych" magistrów to utopia. Dobry dekarz, murarz czy mechanik zarobi 3 razy więcej niż magister politologii.

    Władzom proponuje przyjrzeć się szkołom w naszym regionie, posłuchać fachowców i podjąć działania. Bo dzieci jest co raz mniej, a te które są - nie mają odpowiedniego nakierowania przez dorosłych.

  • 2012-06-29 13:42:39

    gość: ~gizmo

    A jak te dzieci mogą mieć dobre wyniki jak przez mniej więcej połowę roku szkolnego nie odbywają się normalne lekcje, bo jest przygotowanie do akademii, potem akademia, potem sprzątanie po akademii i tak w kółko, a na 2 tyg przed końcem roku nauczyciele są cali szczęśliwi jak uczniowie nie zaszczycą ich swoja obecnością bo mają czas na wypełnianie papierów, albo jak już uczniowie raczą do szkoły przyjść to nauczyciel wypełnia papierki a dzieci siedzą i popychają durnoty. Szkoła udaje że uczy, nauczyciele udają że pracują, a uczniowie udają że się uczą i taki jest finał, że szkoły w większości kończą analfabeci.

  • 2012-06-30 07:37:58

    gość: ~AT

    Do "gizmo" w swojej analizie jakoś dziwnie przeoczyłęs ile to dni wypada z nauki na przeróżne rekolekcje itp.religijne jasełka,że nie wspomnę o ilosci godzin katechezy, a przecież dowiedziono ,gdzie zaczyna się tylko wiara tam kończy się rozum.

  • 2012-06-30 11:42:55

    gość: ~A.d.z.j K.a.c.y.

    Jedną z pierwszych decyzji jako rodzic ucznia szkoły średniej,było wyrażenie, na jego prośbę zgody na nieuczestniczenie w lekcji religii.
    "Bóg jest wszędzie" o czym zapominają ci co co do niedawna mienili się "jako powołani" przez niego,ale już stopniują ,wyrażając się że ich "powołanie" to jeden z zawodów.
    Każda wiara to indywidualna sprawa każdego człowieka,o czym społeczności państw szczególnie skandynawskich zdają sobie z tego doskonale sprawę.
    Ps.Minie kolejne 1046 lat i tak w kółko,a Bóg patrzy.

  • 2012-06-29 13:41:37

    gość: ~A.d.z.j K.a.c.y.

    Jak każdy "wierny żołnierz" aby cokolwiek skomentować na łamach "ekspresu" musi być zgoda żeganskiego.
    Zwróć uwagę na zakładki na "stronie chwalmy pana",brak "logo" ekspresu,który do niedawna aż "zielenił" tą stronę.
    Proponuję "zagrać" w totolotka,bo to będzie większe prawdopodobieństwo wygranej niż prawdopodobieństwo przeczytania komentarza "marnot śladowskiej".

  • 2012-06-29 14:11:46

    gość: ~"chwalmy się wzajemnie"

    http://www.bardo.pl/asp/pl_start.asp?typ=13&sub=1&menu=114&artykul=1804&akcja=artykul

  • 2012-06-29 14:50:54

    gość: ~Ulka

    No przecież to normalka, że w każdy dzień nauczyciela wszyscy wchodzą nauczycielom do d. niezależnie od tego czy się należy czy nie. Tobie ktoś urządza akademię i daje laurki i kwiatki z racji tego że przychodzisz do pracy i wykonujesz swoje obowiązki?

  • 2012-06-29 16:36:41

    gość: ~Jerry

    Trzeba koniecznie dać podwyżki nauczycielom żeby zmotywować ich do lepszej pracy i wyniki się poprawią - proste.

  • 2012-06-29 21:10:46

    gość: ~Mari

    Trzeba zacząć dopłacać rodzicom, żeby zaczęli się interesować tym ile ich dzieci poświęcają na naukę :)

  • 2012-06-30 00:01:10

    gość: ~rodzic

    A jak wypadli uczniowie z Gimnazjum z Henrykowa? Która szkoła tak bardzo obniżyła wyniki? Brawo uczniowie i nauczyciele z Ciepłowodów.

  • 2012-06-29 18:55:19

    gość: ~Uczeń

    Ale Pani prostacko myśli!

  • 2012-06-30 11:59:49

    gość: ~A.d.z.j K.a.c.y.

    Czy warto takie uroczystości dublować ze świętem 1 Maja,w końcu święto pracy LUDZI PRACY.
    Och,ach,och ach jeszcze do niedawna tak wzdychałem,a jak się czułem tak jak te dzieciaki niby świadomy ale nie do końca.
    Można ogłupieć nawet w takich sytuacjach.
    Wierzę że podobne chwile żegański i sp.ZOO podczas ostatniej "uroczystości" /ab.............um/podobnie się czuli,co jak zwykle sfrustrowany w sposób satyryczny och,ach och ach och ach och ach opisał w swoim tekście.
    Niby proste trzy litery och,ach ale swoją moc w znaczeniu 'komedii" mają przeogromną.
    Pozdrawiam sfrustrowany.

  • 2012-07-01 13:12:37

    gość: ~Zgodnie z tradycją

    http://www.bardo.pl/asp/pl_start.asp?typ=13&sub=1&menu=114&artykul=2148&akcja=artykul

  • 2012-07-04 16:58:07

    gość: ~czytelnik

    Na bazie wpisu "Nauczyciele stracą pracę" - właśnie podane zostały wyniki egzaminu gimnazjalnego w poszczegółnych szkołach - na stronie OKE Wrocław. Nad czym tu rozdzierać szaty, niech tracą ci, którzy doprowadzili do takich wyników w naszym powiecie. Szanowna Władzo odpowiedzialna za oświatę przyjrzyj się tym szkołom, które rokrocznie mają dobre wyniki i zasięgnij języka, jak pracują nauczyciele w Cieplowodach, Grodziszczu, Złotym Stoku. Czy tam też się litują nad miernotami - nauczycielami?

  • 2012-07-04 21:40:37

    gość: ~załamany

    No pogratulować wyników gimnazjom w gminie Ziębice. W samych Ziębicach z żadnego przedmiotu wynik nie przekroczył 58,4%, a w Henrykowie niewiele lepiej. http://www.oke.wroc.pl/images/library/File/pdfy/Powiaty_G_122/0224_G_122.pdf

  • 2012-07-04 22:07:37

    gość: ~pocieszyciel

    Ziębice jeszcze nie tak tragicznie, Henryków - dno.

  • 2012-07-08 21:21:28

    gość: ~czytelnik

    To smutne, że wyniki egzaminów gimnazjalnych w naszym powiecie są niewiele wyższe od wyników matur liceów profilowanych.

  • 2012-07-09 16:18:34

    gość: ~Rodzice!

    10% rodziców interesuje się, czy ich dziecko odrobiło zadanie- a nauka- to już historia- wychowuje się je bezstresowo- to są efekty egzaminów!

  • 2012-07-09 20:02:04

    gość: ~rodzic

    W 10% odpowiada na pewno rodzic, ale w 90% nauczyciel uczący. Dlaczego w szkołach wrocławskich niepublicznych wyniki są na poziomie ponad 90%, czy to znaczy, że tam rodzice siedzą z uczniem non stop nad lekcjami.

  • 2012-07-09 21:12:20

    gość: ~Lena

    Haha ale porównanie, do szkół niepublicznych we Wrocławiu, przecież tam chodzą dzieci głównie z bogatszych rodzin, znajomi mają tam dzieci - od małego korepetycje z języków, prywatne lekcje z matematyki, polskiego, fizyki, itp. to są efekty, nie można porównać pracy z takim dzieckiem do pracy z dzieckiem np. z zaniedbanego środowiska – nauczyciel musi włożyć więcej pracy i wysiłku w pracę z takimi uczniami, a efekty i tak są nieporównywalne.

  • 2012-07-09 22:02:11

    gość: ~nauczyciel

    Można mówić o lepszym roczniku-czyli zdolniejsi młodzi ludzie i wtedy jest łatwiej.Jednak nie można mówić ,że nauczyciel nic nie ma do rzeczy w kształtowaniu osobowości i poziomu wiedzy.Obserwując wyniki egzaminów, bo tylko taka wykładnia pozwala zobrazować poziom ucznia należy pszypuszczać ,że pedagodzy i kierownictwo słabo podchodzą do swoich obowiązków.Jedynie zmiana sposobu zarządzania może przynieść efekty.Do takiej zmiany należy dążyć jak najszybciej,bo liczy się dobro dzieci.Nie należy tkwić w miejscu i domniemać ,że będzie lepiej.Potrzebne są zmiany !!!

  • 2012-07-09 22:04:55

    gość: ~nauczyciel

    Wiem-specjalnie- ciekawe ,kto zauważy.

  • 2012-07-09 22:38:17

    serio

    Mam nadzieję że nie pisał tego nauczyciel. A jesli tak to przypuszczam że i jemu potrzebne są korepetycje z ortografii ...

  • 2012-07-09 22:41:06

    gość: ~ czytelnik

    ostatnio dodany post

    W czasach obecnych wszyscy są nauczycielami, politykami, lekarzami. Wszyscy się na wszystkim znają.

  • 2012-07-09 22:04:09

    gość: ~nianiuś

    A po co porównywać z niepublicznymi wystarczy z publicznymi np. w Ciepłowodach i paru innych miejscowościach np. Bielawa. Co tam też tylko dzieci z lepszych rodzin i po korepetycjach?

  • 2012-07-09 22:28:36

    gość: ~czytelnik

    Dzieci wiejskie też korzystają z korepetycji, głównie z języków i matematyki.

REKLAMA