Express-Miejski.pl

Myślała, że rozmawia z policjantem i udostępniła dostęp do konta oszustom. Straciła oszczędności

zdjęcie ilustracyjne

zdjęcie ilustracyjne fot.: mp

Oszuści wciąż aktywni. Seniorka straciła 20 tys. zł po rozmowie z fałszywym policjantem. Funkcjonariusze apelują o czujność.

Do zdarzenia doszło 9 maja. Seniorka odebrała telefon stacjonarny – rozmówca przedstawił się jako „pracownik poczty”, prosząc o potwierdzenie danych osobowych. Kilka minut później zadzwoniła kolejna osoba, tym razem podająca się za policjanta z Komendy Wojewódzkiej Policji. Scenariusz był dobrze przygotowany: fałszywy funkcjonariusz poinformował kobietę, że jej konto bankowe jest zagrożone atakiem hakerskim.

„Musimy zablokować Pani kartę”, „Proszę podać dane logowania”, „Zabezpieczymy ją fizycznie – proszę zostawić ją w kopercie przy ulicy” – takimi słowami oszust wprowadził ofiarę w stan silnego stresu, zmuszając ją do działania pod presją czasu. Niestety, kobieta postąpiła zgodnie z instrukcjami, zostawiając dane i dostęp do środków finansowych.

Dopiero po rozmowie z synem zorientowała się, że została oszukana. Z jej konta zniknęło aż 20 tys. zł.

To nie odosobniony przypadek. Schemat działania oszustów jest niemal zawsze podobny – podszywanie się pod instytucje zaufania publicznego, wywoływanie paniki i stosowanie manipulacji, aby uzyskać dane dostępowe do konta bankowego lub skłonić do przekazania pieniędzy.

Policja ostrzega:

  • nigdy nie podawaj danych do konta bankowego przez telefon,
  • nigdy nie przekazuj PIN-ów, loginów ani haseł,
  • nigdy nie zostawiaj gotówki ani kart płatniczych „dla funkcjonariusza”,
  • nigdy nie wierz, że policja prowadzi tajne akcje wymagające przekazania pieniędzy.

Pamiętaj: prawdziwy policjant:

  • nigdy nie prosi o pieniądze,
  • nigdy nie odbiera kart bankowych,
  • nigdy nie wciąga nikogo w „specjalne operacje”,
  • nigdy nie każe logować się do bankowości elektronicznej w trakcie rozmowy.

W przypadku jakichkolwiek wątpliwości – zakończ rozmowę i samodzielnie skontaktuj się z numerem alarmowym 112. Nigdy nie oddzwaniaj na numer, z którego wcześniej dzwonił podejrzany rozmówca.

Policja apeluje, aby rozmawiać o takich zagrożeniach z bliskimi – szczególnie z osobami starszymi, które najczęściej padają ofiarą tego typu przestępstw. Edukacja i rozmowa to najlepsza forma ochrony.

em24.pl / KPP Ząbkowice Śląskie

6

Dodaj komentarz

Dodając komentarz akceptujesz regulamin forum

KOMENTARZE powiadamiaj mnie o nowych komentarzach

REKLAMA