W ciągu kilkunastu godzin w powiecie ząbkowickim doszło do dwóch oszustw – jedno przy sprzedaży, drugie z użyciem przejętego konta społecznościowego.
23 kwietnia po południu do ząbkowickich policjantów zgłosił się mężczyzna, który padł ofiarą perfidnego oszustwa internetowego. Z pozoru niewinna transakcja miała zakończyć się sprzedażą opon wystawionych na jednym z popularnych portali sprzedażowych. Z potencjalną kupującą kontakt był szybki i konkretny. Kobieta zadeklarowała, że pokryje koszty przesyłki, a wystarczy tylko podać numer telefonu i adres e-mail.
Po kilku minutach na skrzynkę mailową mężczyzny wpłynęła wiadomość łudząco przypominająca korespondencję od firmy kurierskiej. Fałszywy link prowadził do spreparowanej strony, na której użytkownik miał „potwierdzić wysyłkę” poprzez zalogowanie się do swojego banku. To wystarczyło, by przestępcy zdobyli dostęp do jego konta.
Kulminacją oszustwa był telefon od kobiety, podszywającej się pod pracownicę firmy kurierskiej. Skłoniła ofiarę do wygenerowania kilku kodów BLIK. W rezultacie z konta zniknęło blisko 10 tys zł.
Drugi przypadek to typowy przykład na „znajomego z Facebooka”. Późnym wieczorem, około godz. 23 doszło do kolejnego zgłoszenia. Tym razem oszustwo miało miejsce przy wykorzystaniu mediów społecznościowych, gdzie cyberprzestępcy przejęli konto 46-letniej mieszkanki powiatu ząbkowickiego. Z jej profilu rozesłano wiadomości do znajomych i rodziny z prośbą o pilne przelanie pieniędzy.
Część wiadomości dotarła do jej męża i córki, którzy widząc kobietę siedzącą obok od razu zorientowali się, że coś jest nie tak. Niestety, nie każdy miał tyle szczęścia. Jedna z koleżanek, nie weryfikując autentyczności prośby, przelała oszustom ponad 6 000 złotych. Właścicielka konta próbowała się zalogować, jednak bezskutecznie, jej dane logowania zostały przejęte przez cyberprzestępców.
W związku z powyższymi zdarzeniami ząbkowicka policja apeluje do mieszkańców o rozwagę w kontaktach internetowych i przedstawia podstawowe zasady, których stosowanie może uchronić przed poważnymi stratami finansowymi:
Każdy przypadek podejrzanego kontaktu, próby wyłudzenia lub nieautoryzowanego dostępu do konta należy natychmiast zgłaszać Policji. Szybka reakcja może nie tylko ograniczyć straty, ale też pomóc uchronić innych przed podobnym scenariuszem.
em24.pl
REKLAMA
REKLAMA