zdjęcie ilustracyjne fot.: freepik
11 tys. zł stracił 50-latek z powiatu ząbkowickiego, który podał dane swojej karty płatniczej wraz z zabezpieczeniami. To kolejna ofiara oszustów w ostatnim czasie.
Mężczyzna zgłosił się na komendę w Ząbkowicach Śląskich 12 czerwca. - Z relacji pokrzywdzonego wynika, że oszust podstępem uzyskał informacje dotyczące karty płatniczej mieszkańca powiatu ząbkowickiego wraz z kodem zabezpieczającym. W wyniku działania przestępcy 50-latek stracił 11 tysięcy złotych - informuje Katarzyna Mazurek, oficer prasowy ząbkowickiej policji.
W związku z tym zgłoszeniem poniżej kilka porad:
Jak uniknąć oszustwa?
- Zwróć uwagę jakie transakcje bankowe autoryzujesz.
- Nie podawaj danych kart płatniczych ani danych do konta bankowego nieznanym osobom lub instytucjom.
- Nie wolno reagować na e-mail’e od banku z prośbą o zalogowanie się na stronę banku przez link podany w tekście wiadomości. Strona, taka może być kopią strony banku, a klient jest proszony o podanie numeru konta, numeru identyfikacyjnego i haseł, a nawet kodów PIN do kart. Jest to typowy phishing – czyli wyłudzanie danych dotyczących kont rachunków bankowych w celu przejęcia ich zawartości.
- Na komputerze, który jest używany do transakcji internetowych, nie powinno się instalować żadnych, programów z nieznanego źródła.
- W trakcie logowania się do sklepu internetowego czy banku nigdy nie wolno korzystać z linków, zawsze należy wpisać adres ręcznie
- Nie należy dokonywać płatności i logować się do serwisów z podaniem swojego hasła w punktach bezpłatnego publicznego dostępu do Internetu ( hot-spotach).
- Miej ograniczone zaufanie do potencjalnych kontrahentów. Rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal. Unikaj bezpośrednich transakcji.
- Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem, poprzez komunikatory.
- Zwróć uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujesz dane karty. Fałszywe strony często zawierają błędy, nie są napisane poprawną polszczyzną.
Gdy doszło do oszustwa:
- Należy poinformować jak najszybciej administratorów do spraw bezpieczeństwa danego serwisu.
- Powinno zawsze się zachowywać wszystkie dokumenty związane z transakcją na przykład dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową oraz całą korespondencję ze sprzedawcą.
- Należy zachować zapisy rozmów poprzez komunikatory internetowe, sms’y.
- Należy zgłosić się wraz z powyższymi dokumentami do najbliższej jednostki Policji.
em24.pl