Budynek po byłym gimnazjum w Przyłęku. Dziś uczęszczają do niego uczniowie z klas VI - VIII oraz funkcjonuje w nim przedszkole fot.: UM Bardo
Dwa oddziały przedszkolne funkcjonujące w Przyłęku nie zostaną zlikwidowane. Będą funkcjonowały tak jak dotychczas - deklaruje Marta Ptasińska, nowa burmistrz Barda.
To zupełnie inna koncepcja niż ta, którą prezentował były już burmistrz. W ubiegłym roku Krzysztof Żegański zapowiadał, że oddziały przedszkolne funkcjonujące w Przyłęku zostaną przeniesione do Barda, a w ich miejsce w Przyłęku powstanie żłobek gminny. Jak mówił, kilku rodziców wypełniło już nawet wstępną deklarację zapisu swoich najmłodszych pociech do placówki.
- Pomimo zabezpieczonego finansowania, przynajmniej na razie nie mamy fizycznej możliwości realizacji tego zadania (żłobka, przyp.red.). Gmina wciąż jest na etapie związanym z tworzeniem dokumentacji i uzyskiwaniem niezbędnych pozwoleń. Niestety, nie zostały dopilnowane wszelkie procedury i formalności jeśli chodzi o sprawy budowlane. Po zapoznaniu się z dokumentami i po rozmowie z pracownikami podjęłam decyzję, że na rok szkolny 2024/2025 dwa oddziały przedszkolne funkcjonujące w Przyłęku zostają w swojej dotychczasowej lokalizacji, a jeśli chodzi o utworzenie żłobka, to ta inwestycja musi zostać odłozona w czasie - tłumaczy burmistrz. Na jak długo? Kiedy i gdzie miałby powstać żłobek? - Analizujemy różne koncepcje i lokalizacje - odpowiada burmistrz.
Gmina Bardo już w pierwszej połowie 2023 roku przeznaczyła 20 tys. zł na dokumentację dotyczącą adaptacji pomieszczeń w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Przyłęku na żłobek. Samorząd otrzymał też dotację ze środków rządowych na utworzenie obiektu. Początkowo mówiło się, że żłobek miałby zostać otwarty jeszcze w 2023 roku, ale tę datę szybko zweryfikowano. Powodem miały być naciski rodziców, głównie z pobliskich miejscowości, których dzieci uczęszczały do przedszkola w Przyłęku, a także czasochłonne procedury związane z adaptacją pomieszczeń i oddaniem ich do użytku. Nowa data, jaka została w ubiegłym roku przekazana opinii publicznej przez byłego włodarza to trzeci kwartał 2024 roku. Dziś już wiadomo, że ten plan nie dojdzie do skutku.
em24.pl
Nowa burmistrz zmienia plan poprzednika w zakresie „reformy ” edukacji. Żłobek jeszcze nie teraz
2024-05-20 11:05:31
gość: ~Rodzic
Jako rodzice jesteśmy bardzo zadowoleni z tej decyzji. Można się przyczepić o godziny pracy przedszkola tzn 7-15. Jako rodzice pracujący jest to dla nas problem ponieważ o 7 musimy być już w pracy i o 15 dopiero wyjść z niej
2024-05-20 11:10:41
gość: ~Mama
@~Rodzic
No nie wszyscy są z tego zadowoleni. Każdy patrzy tylko pod siebie. Żłobek był obiecany orzz gminę, niezależnie od tego kto nią rządzi. Nowa pani burmistrz podczas spotkań wyborczych również zapewniała, że żłobek będzie. To ja się pytam, dlaczego nas pani tak okłamała?!
2024-05-20 12:39:42
gość: ~Rodzice
@~Mama
Ma pani trochę racji ale żłobek jest na 12 osób bodajże a przedszkole dwie grupy to już ponad 20 . Więc większa część rodziców ma lżej jeżeli jest przedszkole. Po za tym wydaje mi się że przez parę kadencji poprzedniego burmistrza był czas na rozwiązanie tego problemu wcześniej a nie dopiero teraz
2024-05-20 12:45:56
gość: ~Babcia
@~Mama
Tak, był obiecany już parę lat temu. Jeśli bywasz w przedszkolu to wiesz, że żadne prace remontowo-adpatacyjne się nie zaczęły i z tego co słyszałam nie ma pozwolenia na budowę. Poza tym lokalizacja żłobka w Przyłęku to średni pomysł, zdecydowanie lepiej zrobić to w Bardzie, tylko pytanie gdzie?
2024-05-20 13:07:58
gość: ~Mama
@~Babcia
To chyba nie ma znaczenia czy w Bardzie czy Przyłęku. Ważne, żeby żłobek powstał. I przykre jest czytać, że jeśli jest 12 dzieci to już mniej ważne. A ile liczy grupą przedszkolaków w Przyłęku, jeśli można zapytać?
2024-05-20 13:45:54
gość: ~Babcia
@~Mama
Dla mnie ma znaczenie, bo mieszkam w Bardzie i mogę odebrać dziecko ze żłobka w godzinach pracy córki i zięcia. No chyba, że żłobek będzie czynny do 18-19, a w to nie wierzę
2024-05-20 13:55:28
gość: ~Mama
@~Babcia
Już się pogubiłam,to pani chodzi o przedszkole czy żłobek? Raz pani pisze o tym że nie potrzebny jest żłobek, a teraz ze woli pani żłobek w Bardzie. A zaraz się okaże, że pani ten temat nie dotyczy! No chyba, że to sama pani burmistrz stoi za komentarzami. Ale to słabe!
2024-05-20 14:17:33
gość: ~Babcia
@~Mama
Wskaż mi proszę, gdzie napisałam, że żłobek jest niepotrzebny? Jest potrzebny, jak najbardziej. Uważam, że powinien powstać w Bardzie, ale nie mam pomysłu na jego lokalizację. Proszę czytać ze zrozumieniem. Pozdrawiam Mamę i życzę sobie kulturalnej dyskusji.
2024-05-20 15:22:48
gość: ~Mama
@~Babcia
Dokładnie, kulturalnie poproszę o per pani. Nie przeszłyśmy na ty. Pozdrawiam
2024-05-20 21:56:24
gość: ~Babcia
@~Mama
Bardzo przepraszam Panią i proszę o odpowiedź na zadane przeze mnie pytanie
2024-05-20 17:02:27
gość: ~mamamama
@~Mama
Każda z grup w przyszłym roku szkolnym 15 dzieci. Więc myślę, że zdecydowanie więcej niż 8 dzieci zapisanych do żłobka. Burmistrz na którymś ze spotkań wspomniał że do żłobka jest zapisanych 8 dzieci więc trochę słabo
2024-05-21 19:38:33
gość: ~Mieszkaniec
@~Mama
Ale tu nikt nikogo nie okłamywał bo żłobek powstanie. Tylko trzeba przeczytać artykuł ze zrozumieniem. Jest napisane że gmina jeszcze nie ma wszystkich odpowiednich dokumentów. A to nie jest też takie proste żeby wszystko zdobyć. Na pozwolenia też się niestety czeka. Zawsze po drodze wychodzą problemy. To jest tak samo jak z budową domu są pozwolenia wszystko ładnie pięknie a w międzyczasie wychodzi ze tego nie ma tamtego nie ma. Myślę że Pani Burmistrz dotrzyma słowa i żłobek będzie. Tylko zastanawiam się dlaczego teraz wszyscy mają pretensje do obecnej Pani Burmistrz gdzie to jej poprzednik nie dopilnował wszystkiego. Pozdrawiam
2024-05-20 11:21:46
gość: ~wracaj
Ha Ha Ha....I tu zaczynają się schody dla obecnej pani burmistrz.Krzysztof był taki że je pokonywał.
2024-05-21 15:38:06
gość: ~ Albert De Salvo
@~wracaj
Śmiesznie w uj
2024-05-20 12:24:52
gość: ~autor
wczoraj w Bardo jak i w Kamieńcu,odbyły się pierwsze komunie święte,w Bardo było sprawnie i fachowo,natomiast w Kamieńcu,to prawdziwy dramat a to za sprawą miejscowego proboszcza,msza komunijna-2,5 godz.starsi nie wytrzymywali a co dopiero dzieci nie bez racji ten ksiądz nazywany jest księdzem marudą i gadułą,ale to co zgotował wczoraj wszystkim,to chyba rekord polski,od kiedy nastał na naszą parafię,to tylko kasa się liczy,nie wiem czy gdziekolwiek w Polsce jest taki zwyczaj,że przy święceniach pokarmów wielkanocnych zbierana jest taca????a tak jest w Kamieńcu,proboszcz zagaja a wikary gania z tacą,i proboszcz tylko obserwuje jak daleko jest wikary,jak wikary finiszuje z koszykiem,tak też finiszuje proboszcz,i tak to się plecie i wiedzie w Kamieńcu,osądżcie to sami....
2024-05-20 22:09:46
gość: ~zadziwiony
Może i Pani Marta na projektach się zna ,ale na zarządzaniu gminą niestety nie.A ludziska myślą tylko o sobie.Zachowują się dzisiaj jak rozkapryszone panny na wydaniu.Na podstawie obecności dzieci w przedszkolu w gruncie rzeczy mała grupka uczęszcza na zajęcia.Do Barda rzut beretem,a matki zachowują się tak jakby co najmniej do Wrocławia miały jeździć.
2024-05-21 08:28:33
gość: ~Markus
@~zadziwiony
W programie wyborczym pani ptasinskiej było utworzenie żłobka. Dzisiaj pod pozorem braku dokumentacji odsuwa się na czas nieokreślony ten ważny dla mieszkańców temat. A tak miała z nami konsultowac wszelkie sprawy.
Porażka goni porażkę.
2024-05-22 19:24:11
gość: ~Joanna
@~Markus
Ale za to zawsze można wyjrzeć z urzędu przez okno i zobaczyć jakie Bardo jest piękne, normalnie ręce opadają,to dopiero początek kadencji strach co będzie dalej, póki co obietnice wyborcze rozwiewają się jak poranna mgła...
2024-05-21 09:01:11
gość: ~Mamaa
@~zadziwiony
Tak to wygląda niestety z perspektywy osób o dość mocno zawężonym polu widzenia.
2024-05-21 11:13:04
gość: ~Amama
@~zadziwiony
Bardzo podobnie zachowują się mamy z Barda jak ich bombelki mają przyjechać do Przyłęku
2024-05-21 13:52:08
gość: ~Rodzic
@~Amama
O tak to prawda. Rodzice z Barda mają wieczny problem w tym żeby ich dziecko przyjechało do Przyłęku jeżeli przedszkole ma być zamknięte. A taka sama droga. Więc co przedszkole w Przyłęku jest zamknięte i taka jest prawda
2024-05-21 09:46:37
gość: ~psycholog
Żłobek w Przyłęku do było dobre rozwiązanie. Tu najważniejsze powinno być dobro dzieci, a nie wygoda rodziców. Dzieci w żłobku w Przyłęku miałyby spokój i brak bezpośredniego kontaktu z innymi, starszymi dziećmi - niezależne wejście, niezależny oddzielony od pozostałej części kompleksu plac zabaw oraz spokojna okolica. W takich warunkach dzieci rozwijają się dużo lepiej. Nieco starsze dzieci, czyli przedszkolaki mogłyby się powoli przyzwyczajać to przebywania wśród starszych, tym samym powoli asymilować się w nowym środowisku. Z tego co wiem to i Przedszkole w Bardzie ma mieć niezależne wejście. Skoro były pieniądze i zabezpieczone środki i można by wystartować szybciej nie widzę sensu kolejnych zmian skoro już od lat czeka się na gminny żłobek.
2024-05-21 13:49:28
gość: ~Rodzic
@~psycholog
A jak w innych miejscowościach jest tak że dzieci żłobkowe nie mają przynależnego placu zabaw do budynku i jakoś wychowawczynie dają sobie radę z pójściem dzieci na plac zabaw który np przynależy do jakiegoś osiedla i nikt z tym nie ma problemów. Najlepiej dzieci z Przyłęku wziąść i wysłać w kosmos bo im się przedszkole nie należy. Żłobek owszem jest potrzebny ale wydaje mi się że powinien powstać tam gdzie są dzieci żłobkowe. W Przyłeku czy okolicznych wiskach znajdzie się może z dowje takich dzieci a w Bardo już jest ich więcej. To więc żłobek powinien powstać w Bardo. Przedszkole w Przyłęku jest małe, kameralne. Dzieci się tam naprawdę bardzo dobrze czują. Panie traktują dzieci bardzo dobrze i nie mogę złego słowa na ten temat powiedzieć. Jeżeli chodzi o odnajdywanie się w większym społeczeństwie to mają jeszcze na to czas. Nie każdy dziecko rozwija się w towarzyskie starszych dzieci lepiej. Niektóre się oddalają gdzie wiążą się z tym później problemy które mają bardzo duży wpływ na rozwój dziecka. Pani jako psycholog bo tak się podpisała powinna też o tym wiedzieć.
2024-05-21 14:44:40
gość: ~Malkontent
@~Rodzic
Z pewnością najbardziej zadowolone są panie opiekunki w Przyłęku. Robita jak marzenie, grupa 12 dzieci. Tak można pracować i bronić tego jak lwice salonowe
2024-05-21 18:01:10
gość: ~Mamaa
@~Malkontent
W Bardzie w grupach wiele więcej nie ma, a nikt się tego nie czepia. Może problem leży w ilości dzieci z Barda. Może o tym trzeba zacząć pisać.
2024-05-21 19:18:11
gość: ~psycholog
@~Rodzic
Drogi rodzicu, dzieci w żłobku charakteryzują się tym, że niektóre w ogóle nie chodzą lub ledwo co. Jak wyobraża sobie Pan/Pani spacery opiekunek do oddalonych placów zabaw lub przebywania tych maluchów na Bardzkim placu zabaw tuż obok dużych, hałasujących dzieci?
2024-05-21 19:44:22
gość: ~Rodzic
@~psycholog
Jakoś w Ząbkowicach sobie Panie z tym dobrze radzą jak dziecko nie jest chodzące. Nie mają problemu żeby dane dziecko wsadzić do wózka. Wiem jak jest bo sama oddawałam nie chodzące dziecko i nie było z tym problemu jak wychodziły na plac zabaw na osiedle. Córka wsadzana do wózka i szli normalnie. Ale jak widać niektórzy wypowiadają się nie znając tematyki żłobków. Pozdrawiam
2024-05-21 19:52:30
gość: ~Psycholog
@~Rodzic
Oczywiście ma Pan/Pani rację że się da. Opiekunki to zazwyczaj osoby inteligentne więc znajdą rozwiązanie, ale władza jest po to, żeby problemy redukować, a nie tworzyć nowe. Dodatkowe wózki, dodatkowa kadra, bo tego wymagają spacery to kolejne koszty dla i tak zadłużonej już gminy. Powtórzę jeszcze raz. Skoro środki zostały pozyskane i plan długo wyczekiwanych żłobków już był to nie widzę sensu blokowania realizacji..
2024-05-21 20:08:54
gość: ~Rodzic
@~Psycholog
Ale realizacja nie jest zablokowana bo Pani Ptasińska nie chce żłobka tylko dlatego że nie ma wszystkich potrzebnych dokumentacji i pozwolen. Myślę że na pewno się znajdzie rozwiązanie tego problemu i żłobek powstanie. Dajmy czas na pozyskanie wszystkich pozwoleń i dokumentów. To nie trwa dzień czy dwa tylko czasami miesiącami.
2024-05-21 11:55:28
gość: ~pr
Mam wrażenie, że Pani Marta dużo więcej czasu poświęca Social Mediom, Tiktokom i własnemu wizerunkowi. Pani burmistrz kampania się skończyła, do roboty!
2024-05-21 12:55:37
gość: ~Markus
@~pr
Polecam ostatni wywiad w tv Sudecka udostępniony przez panią burmistrz. Monolog o niczym. Żadnych konkretów. A my oczekujemy od Tego włodarza informacji co planuje zrobić dla Gminy w najbliższych miesiącach oraz co będzie zrealizowane z obiecanek wyborczych w pierwszej kolejności. Z góry dziękuję za odpowiedź.
2024-05-21 17:08:53
gość: ~Ja
@~Markus
A czego wy oczekujecie ??? Przecież to było do przewidzenia… minął niecały miesiąc od zaprzysiężenia a więcej negatywnych komentarzy niż pozytywnych.
2024-05-21 12:21:16
gość: ~matka
no to macie zmiany na lepsze. Zatęsknicie szybciej niż Wam się wydaje.
2024-05-21 14:29:04
gość: ~Persona non grata
Pani Burmistrz idzie przekazem koalicji "13 Grudnia" Obietnice wyborcze wiążą tylko tych, którzy w nie wierzą”, „Dwa razy obiecać to jak raz dotrzymać” . Uśmiechajmy się do Siebie dobrze już było....
2024-05-21 22:30:46
gość: ~xyz
@~Persona non grata w punkt.KO i cała reszta nie mają pomysłu tylko audyty robią,bzdurne komisje
2024-05-21 17:05:38
gość: ~Hahaha
Przez całą kadencję będziemy tylko słyszeć i czytać jakie nasze Bardo jest piękne, cudowne i malownicze. Chcieliście zmian to macie - żyjcie marzeniami i wiarą w lesze jutro. Gratuluję…. Czekam na rowery dla dzieci za zdanie karty rowerowej ahahaha
2024-05-21 19:06:00
gość: ~Rada Jedi
Kolejny tydzień kolejny "sukces". Jak nie nietuzinkowa kadra kierownicza, bo inaczej to ciężko nazwać. To teraz wyludniamy Bardo dalej.Chociaż idzie w pełni zrozumieć przeciwników żłobka w Przyłęku. Te 5 kilometrów, które rodzice dzieci musieli by pokonać aby dostarczyć swoje pociechy do przedszkola w Bardzie wydaje się być barierą nie do przeskoczeniaXDDDDD, 4 RZEKI PO DRODZE, 2 WĄWOZY, OSUWISKA ITP., No szkoda-octavia ale usmiech mamy bombelka jest najwznieszy. Pani Marto oby tak dalej. Resztę inwestycji też należy wstrzymać, a w ich miejsce najlepiej nasadzić Rdest.
2024-05-21 20:15:30
gość: ~Wiskowy
Boże ludzie czy wy zawsze musicie być tacy mściwi? Czy jest napisane że żłobek nie powstanie ? Nie! Realizacja musi odbiec w czasie bo nie ma wszystkich potrzebnych dokumentów i jak i pozwoleń. Co wiąże się z tym że bez tego wszystkiego nie ma możliwości powstania żłobka. Dlaczego macie pretensje do obecnej Pani Burmistrz to nie ona zaczęła realizjace tylko jej poprzednik który tego nie dopilnował. Poprzednik naobiecywał cudów na kiju ale jakoś nie doprowadził tego do końca. Raz byłam gościem na zebraniu odnośnie powstania żłobka i mam wrażenie że są tu mamy które teraz wyżywają się na obecnym burmistrzu bo tamten im obiecał źe dziecko się dostanie ale nie tędy droga niestety. Zacznijmy też od tego że połowa z Was miała by pretensje dlaczego jej dzicko się dostało a moje nie. Żłobek dla 12 dzieci ? Myślę że rozwiązaniem powinien powstać żłobek z możliwością przyjęcia większej ilości dzieci.
2024-05-21 22:16:07
gość: ~xyz
Krzysiek by sobie szybko poradził Miał doświadczenie i łeb na karku.A jak czytam o zadłużeniu to mdłości mam.Każda gmina zadłużona.
2024-05-22 10:13:22
gość: ~Lulu
@~xyz
Owszem każda gmina ma zadłużenie. Tylko teraz pytanie się nasuwa takie że jak były Burmistrz chciał otworzyć żłobek to dlaczego nie starała się jak najszybciej zdobyć potrzebnej dokumentacji? To on zaczął i nie skończył i nawet jam by był dalej burmistrzem to myślę że na pewno by otwarcie się w tym roku nie odbyło. Niestety ale przepisów nie obejdzie nikt
2024-05-22 18:14:18
gość: ~Malkontent
@~Lulu
Dokumentacja, była w trakcie realizacji. I tu masz rację, że na to potrzeba czasu. Te wszystkie zgody, pozwolenia itp. To można mniej więcej ustalić kiedy bedzie dokumentacja zrobiona. Ale niestety z
wypowiedzi tej burmistrz wynika, że żłobek w ogóle może nie powstać. Obiecywała to w swoim programie wyborczym. Wprowadziła tym mieszkańców w błąd?
Do tego dochodzą problemy kadrowe o których już jest bardzo głośno. Nie wróżę tu nic dobrego.
2024-05-22 20:34:47
gość: ~Lulu
@~Malkontent
Poczekamy zobaczymy. Myślę ze jednak ten żłobek powstanie bo jest potrzebny w naszej gminie. Możliwe jest to że powstanie w innym miejscu bo z twgp co mi wiadomo to starali sie o dofinansowanie na powstania nowego budynku a nie przerobienie przedszkola w Przyłęku na żłobek i to jeszcze za czasów kadencji poprzedniego burmistrza. Bądźmy dobrej myśli a nie negatywnego nastawienia
2024-05-22 14:07:48
gość: ~Tata
Ciekawe ile jest dzieci do przedszkola w przyleku,jakie są koszty utrzymania jednego dziecka w przyleku, a jakie w bardzie.
2024-05-22 14:53:36
gość: ~Rodzic
@~Tata
W Przyłęku na ten moment jest 25 albo 26 dzieci. We wrzesniu dochodzi bodajże kolejne 10dzieci do maluchów nie wiem jak do starszej grupy. Koszty utrzymania na pewno się rożnią co nie zmienia faktu że oba przedszkola są potrzebne tak samo jak żłobek. Owszem mogę się mylić z d9kladnoscią dzieci ale z tego cp mi wiadomo od wrzesnia bedzie 8ch dużo więcej
2024-05-22 15:48:52
gość: ~Mamusia
@~Rodzic
W Przyłęku od 1 września będzie w sumie 24 dzieci.
2024-05-22 17:29:21
gość: ~Rodzic
@~Mamusia
W sumie to jeszcze nie wiadomo do konca ile bedzie bo bardzo dużo rodzoców deklaruję się o zapisaniu dziecka w sierpniu. Więc zawsze może być tych dzieci więcej. Ale jak 24 dzieci na to przedszkole to i tak super
2024-05-22 15:51:47
gość: ~Czytelnik
Dzieci trzeba będzie wozić do Ząbkowic. Ja młodym się nie dziwię że nie chcą mieć dzieci. Jak zobaczyłem na Eurowizji do jakiej Europy zmierza Polska to się przestraszyłem
2024-05-22 22:10:09
gość: ~serio
Pracująca u nas od przeszło roku młoda mama UWAGA! UWAGA! ze Stolca zawoziła dziecko do żłobka w Ciepłowodach a stamtąd dopiero do Barda. Teraz ma lepiej bo wozi do przedszkola w Ząbkowicach. I co wy na to?
2024-05-22 22:24:54
gość: ~xyz
Radni i nowa władza zamiast dokumentacją się zająć to wypisują ile burmistrz odprawy zabrał.Ciekawi mnie fakt kto z nich by nie przygarnął takich pieniędzy.A pan L. Ile odprawy dostał.Ciekawe,czy zostawił na rzecz gminy?
2024-05-23 09:35:24
gość: ~Malkontent
@~xyz
A ile zgarnął odchodząc z Zakładu Komunalnego? Też nie pogardził tysiączkami! Zakłamani hipokryci. Radny Herdy,dałeś się wciągnąć w to bagno. Ciekawe kiedy przejrzysz na oczy i zaczniesz pisać obiektywnie?
2024-06-06 08:44:58
gość: ~Oto
@~Malkontent
O tym sza. Ile teraz zarabia skarbnik i zastępca może pan Robert uchyli Rabka tajemnicy.
2024-06-06 18:54:55
gość: ~Taa
@~Oto
Nie zapominajmy o drugim sekretarzu
2024-05-23 14:44:35
gość: ~Wyczystka
Od Pani Marty to spodziewałem się więcej. Człowiek się nie pierwszy raz zawiódł.
2024-05-23 16:25:20
gość: ~Mieszkaniec
@~Wyczystka
A ja nie. Znam ją bardzo dobrze. Omamiła ludzi rozdawnictwem.
2024-05-31 21:47:38
gość: ~xyz
@~Mieszkaniec
A co do żłobka,to przecież za poparcie nie zamkną przedszkola dla wnuczki Lepera.Z tego co się orientuję w czerwcu miała być gotowa dokumentacja
2024-06-07 07:49:05
gość: ~Mieszkanka
@~xyz
Brawo, 60 wolnych miejsc w przedszkolach a żłobka brak. Ważne, żeby panie przedszkolanki się nie pprzepracowały i władza przy organizacji żłobka. Ale co tam, żłobek nie jest potrzebny. Teraz najważniejsza jest akcją " bezdomne zwierzęta" i piwnica w skale. Piękne to nasze Bardo a na Rynku w donicach chwasty zamiast kwiatów. Ale co tam, Pani burmistrz zachwycona widokiem z okna.Chwilo trwaj...
2024-06-07 11:47:05
gość: ~Dora
ostatnio dodany post
@~Mieszkanka
Co chcieliście to macie.
REKLAMA
REKLAMA