Na terenie województwa dolnośląskiego w komórkach ruchu drogowego służbę pełni 767 funkcjonariuszy. Każdego dnia czuwają oni nad bezpieczeństwem osób na drogach regionu.
W 2023 roku odnotowaliśmy 1896 wypadków, w których zginęło 136 osób, a rannych zostało 2228. To o 47 wypadków mniej niż w roku 2019 i o 80 osób mniej, które zginęły w związku z tego typu zdarzeniami na drogach, a także mniej o 65 osób rannych. Jednak każdy wypadek, gdzie ginie człowiek, to o jeden wypadek za dużo i tragedia dla rodziny. W 2022 roku wypadków było wprawdzie o 158 więcej niż w roku ubiegłym, ale skuteczne policyjne działania i wprowadzone zmiany w przepisach, które doprowadziły do zwiększenia wysokość grzywien nakładanych na nieodpowiedzialnych kierowców w postępowaniu mandatowym, przyniosły wyraźną poprawę bezpieczeństwa na drogach miast i powiatów. Efekty, to o 43 ofiary śmiertelne wypadków mniej niż w roku 2021, a także mniej o 29 niż w 2020.
Z prowadzonych przez policjantów analiz stanu bezpieczeństwa wynika, że liczba wypadków w ubiegłym roku, a także ilość osób rannych, nie przekłada się bezpośrednio na wzrost liczby najtragiczniejszych w skutkach zdarzeń. Kierowcy w większym stopniu niż w latach ubiegłych stosują się do obowiązujących przepisów i zasad bezpiecznego poruszania się po drogach, a w szczególności kierując pojazdami, rzadziej przekraczają dopuszczalne prędkości. Ma to bezpośredni wpływ na skutki zaistniałych wypadków, w tym zmniejszenie stopnia doznanych obrażeń przez ich uczestników.
Konsekwentnie i efektywnie prowadzone działania przez dolnośląskich policjantów pozwoliły także na wyeliminowanie z ruchu i zatrzymanie 4770 nietrzeźwych kierujących i jest to o 107 więcej niż w roku 2021, co pokazuje, że nadal należy walczyć z tą sytuacją na polskich drogach. Rekordzista tego niechlubnego zestawienia miał ponad 4 promile alkoholu w organizmie, gdy wpadł w ręce mundurowych, jadąc swoim samochodem w takim właśnie stanie. Funkcjonariusze zatrzymali w 2022 roku także 550 kierowców, którzy zdecydowali się wsiąść za kierownicę pojazdów, będąc pod wpływem środków odurzających.
Mundurowi nie stosowali taryfy ulgowej i nie było pobłażania dla tych kierowców, którzy swoim nieodpowiedzialnym zachowaniem stwarzali realne zagrożenie dla innych uczestników ruchu. Do takich osób zaliczają się m.in. kierujący przekraczający prędkość. W 2022 roku z powodu przekroczenia prędkości o ponad 50 km/h w obszarze zabudowanym zatrzymano 2104 kierujących. To sporo, ale o ponad 1523 mniej niż przed zmianami w taryfikatorze wprowadzonymi na początku ubiegłego roku. Pokazuje to, że kierowcy w trosce o własny portfel, jeżdżą wolniej i tym samym bezpieczniej.
Służby prewencyjne nie ustają w działaniach na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym, sięgając po coraz bardziej skuteczne metody i nowoczesny sprzęt. Kontrole kierowców, to już nie tylko zatrzymania za pomocą trzymanej w ręku tarczy zwanej przez dzieci ,,lizakiem’’ lub sygnałów świetlnych i dźwiękowych. Policjanci wykorzystują w służbie specjalistyczne urządzenia do pomiaru prędkości i emisji spalin, a także bezzałogowe statki powietrzne i przy ich pomocy monitorują ruch na drogach. Niezmiernie ważne są też działania funkcjonariuszy pełniących służbę w ramach grup ,,Speed’’, to oni głównie, w nieoznakowanych radiowozach z wideorejestratorami, dyscyplinują brawurę i brak rozsądku niektórych nieodpowiedzialnych kierujących. Rok 2023 będzie kolejnym, gdzie mundurowi priorytetowo podchodzić będą do kwestii szeroko pojętego bezpieczeństwa w ruchu.
KWP Wrocław
REKLAMA
REKLAMA