Od 16 marca lekarz pierwszego kontaktu nie może narzucić wizyty w formie teleporady poza kilkoma sytuacjami.
- Lekarz odmawia przyjęcia Cię bezpośrednio w placówce? Zadzwoń na numer Telefonicznej Informacji Pacjenta 800 190 590 i zgłoś tę oraz inne nieprawidłowości - czytamy na stronie Narodowego Funduszu Zdrowia.
Teleporady zostają utrzymane w sytuacji gdy istnieje podejrzenie zakażenia wirusem SARS-CoV-2 u pacjenta, gdy pacjent potrzebuje recepty na leki niezbędne do kontynuacji leczenia, a lekarz ma jego dokumentację medyczną oraz w przypadku zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne, gdy jest to kontynuacja poprzedniego. Za pomocą teleporady można też uzyskać zaświadczenia o stanie zdrowia. Można z niej też skorzystać, gdy dziecko, które nie ma 6 lat korzysta z porady kontrolnej, którą lekarz ustalił podczas bezpośredniej wizyty i która nie polega na fizycznym badaniu.
Przez teleporadę u lekarza można uzyskać zalecenia, e-zwolnienie, czy e-receptę. W trakcie rozmowy można również otrzymać sugestię bezpośredniej wizyty w przychodni lub kontaktu z pogotowiem ratunkowym, jeśli stan zdrowia będzie tego wymagał.
Na początku marca minister zdrowia Adam Niedzielski informował, że czas przywracać normalne leczenie, gdzie teleporada jest jedną z metod kontaktu z lekarzem, ale nie dominującą. Wskazywał też, że zdalne świadczenia bywają niekiedy nadużywane.
Nowelizacja rozporządzenia ministra zdrowia z 5 marca 2021 r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej opublikowano w Dzienniku Ustaw 8 marca.
em24.pl / NFZ
REKLAMA
REKLAMA