Express-Miejski.pl

Zamówiła na portalu aukcyjnym telefon za 3 tys. zł. Nie otrzymała pieniędzy ani telefonu

zdjęcie ilustracyjne

zdjęcie ilustracyjne fot.: sxc.hu

25-letnia mieszkanka powiatu ząbkowickiego na jednym z portali aukcyjnych zamówiła telefon. Przelała kwotę 3 tys. zł i nie otrzymała ani telefonu ani pieniędzy.

Kobieta zgłosiła sytuację na policję, a mundurowi będą teraz pracować nad sprawą. Warto dodać, że w tym przypadku kobieta dokonała zakupu przez portal aukcyjny, który posiada Program Ochrony Kupujących, dzięki czemu ma spore szanse na odzyskanie pieniędzy od administratora serwisu.

Coraz więcej Polaków dokonuje zakupów za pośrednictwem stron internetowych. Bo jest szybko i wygodnie, a produkty dostarczone są pod wskazany adres. To ogromna zaleta zakupów w sieci. Ponadto ceny często są niższe niż w sklepach stacjonarnych, wybór ogromny, ale zwykle kierujemy się wygodą i pozorną oszczędnością czasu. Praktycznie nie ruszając się z miejsca możemy dokonać zakupu niezbędnych produktów. 

W sieci także jednak możemy paść ofiarą przestępstwa - nie wirtualnego, ale prawdziwego. Jak się przed tym uchronić?

Oto kilka wskazówek:

- Przede wszystkim pamiętajmy, by zawsze kierować się ograniczonym zaufaniem do sprzedającego.

- Uważajmy na super-okazje. Nie zawsze to, co widoczne jest na zdjęciu musi być takie samo w rzeczywistości lub nabyte przez sprzedawcę w sposób legalny. Jeśli towar oferowany jest w cenie zdecydowanie niższej niż rynkowa to również powinno wzbudzić nasze podejrzenia.

- Korzystajmy z komputerów, do których dostęp ma ograniczona liczba osób. Nigdy nie zachowujmy w pamięci komputera loginów i haseł dostępu.

- Korzystajmy tylko ze znanych i sprawdzonych portali internetowych.

- Przed zakupem w wirtualnym sklepie zasięgnijmy opinii o nim i sprawdźmy jego rzetelność. Można to zrobić u znajomych lub na forach internetowych. Zwracajmy też uwagę, czy sklep podaje swój adres i numer telefonu. Wtedy, w razie jakichkolwiek wątpliwości, możemy tam zadzwonić.

- Dokonujmy zakupów na sprawdzonych portalach, które posiadają Program Ochrony Kupujących i przy zakupie za pośrednictwem portalu można ubiegać się o zwrot kosztów w przypadku niewysłania towaru, bądź wysłania towaru niezgodnego z opisem

- Przy płaceniu kartą kredytową zwracajmy uwagę, czy połączenie internetowe jest bezpieczne i czy przesyłane przez nas dane nie zostaną wykorzystane przez osoby nieuprawnione.

- Gdy kupujemy na aukcji internetowej, przeczytajmy komentarze o sprzedającym. Brak komentarzy pozytywnych lub ich niewielka liczba powinny wzbudzić naszą szczególną czujność.

- Otrzymując ofertę e-mailem nie korzystajmy z linków, na stronę sklepu wejdźmy wpisując adres w oknie przeglądarki, unikniemy w ten sposób stron podszywających się pod legalnie działające sklepy.

- Zamawiając sprzęt zapytajmy, czy sprzedawca dołącza oryginalne oprogramowanie na płytach i instrukcję obsługi.

- Kupując telefon komórkowy zapytajmy o ładowarkę i dowód zakupu, telefony kradzione sprzedawane są bez ładowarki i dokumentacji.

- Jeśli mimo zachowania zasad ostrożności, dostaniemy zamiast zamówionego produktu puste pudełko, natychmiast zadzwońmy na Policję. Wtedy zapisana korespondencja i przesłana przez oszusta paczka będą stanowiły dowód przestępstwa.

Gdy już padłeś ofiarą oszustwa:

- Poinformuj jak najszybciej administratorów ds. bezpieczeństwa danego serwisu.

- Zachowaj wszystkie dokumenty związane z transakcją tj. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową, itp.

- Zgłoś się wraz z powyższymi dokumentami do najbliższej w Twoim miejscu zamieszkania jednostki policji.

Zgłaszając się na policję trzeba będzie podać:

- Datę i numer aukcji, jej przedmiot oraz wylicytowaną cenę.

- Nazwę konta (nick) sprawcy oszustwa oraz jego adres e-mailowy.

- Sposób kontaktu ze sprzedającym: jego e-mail, nr telefonu, adres.

- Sposób dokonania zapłaty: przelew na konto bankowe, płatność za pobraniem.

em24.pl

0

Dodaj komentarz

Dodając komentarz akceptujesz regulamin forum

KOMENTARZE powiadamiaj mnie o nowych komentarzach

REKLAMA