Trzy godziny trwało spotkanie konsultacyjne w Bardzie dotyczące budowy drogi S8 na odcinku Kłodzko-Wrocław (Magnice). Wzięło w nim udział około stu osób.
Spotkanie otworzył burmistrz Krzysztof Żegański i oddał głos przedstawicielom biura projektowego Halcrow Group Sp. z o. o. Oddział w Polsce (JACOBS), którzy szczegółowo omówili każdy z czterech wariantów dróg dotyczących w głównej mierze gminy Bardo. Tłumaczyli, że odcinek Kłodzko-Wrocław (Magnice) został podzielony na pięć fragmentów decyzyjnych i dla każdego z nich zostanie wybrana jedna koncepcja. Nie ma więc konieczności trzymania się jednej nitki od pierwszego (Kłodzko-Bardo) do ostatniego odcinka decyzyjnego (Jordanów Śląski-Kobierzyce). Projektanci omawiając poszczególne możliwe przebiegi wariantu drogi S8 przez gminę Bardo wskazywali, w których miejscach miałyby znajdować się mosty i tunele. To jednak niekoniecznie najbardziej interesowało mieszkańców Barda, okolic i nie tylko.
Cztery propozycje od projektantów. Żadna nie do zaakceptowania zdaniem mieszkańców
Wszystkie cztery rekomendacje poprowadzenia trasy S8 przez teren gminy Bardo spotkały się z niezadowoleniem większości przybyłych. Zgromadzeni negowali każdą z możliwości. Przeważały głównie opinie, że budowa poszczególnych wariantów spowoduje albo zniszczenie krajobrazu, środowiska przyrodniczego i kulturowego, albo, że budowa drogi S8 w poszczególnych wariantach „zrujnuje” spokojne życie na wsiach.
Wariant A1 miałby prowadzić w okolicach Obrywu Skalnego i byłby najbardziej zbliżony do aktualnego przebiegu drogi krajowej nr 8, wariant A2 miałby w dużym stopniu omijać gminę Bardo i prowadzić z Kłodzka przez Podzamek, ale w kluczowym momencie przebiegałby w niedalekim sąsiedztwie Przyłęku, Dzbanowa, Lasówki i Janowca, podobnie zresztą jak wariant A4. Wariant A3 podobnie jak nr 1 niszczyłby krajobraz, z tym że po przeciwnej stronie miasta (Miejsce Hrabiowskie, Ekoosada i okolice).
Z wypowiedzi mieszkańców wynikało, że są oni za oddaleniem korytarza drogi ekspresowej jak najdalej od własnych domów, powodując przy tym jednocześnie jak najmniejsze szkody dla środowiska przyrodniczego i krajobrazu Barda. Zaproponowane warianty A1 i A3 były od początku negowane ze względu na znaczące zmiany środowiskowe oraz krajobrazowe. Geolog Rafał Sikora z Państwowego Instytutu Geologicznego wskazywał projektantom i inwestorom, aby zwrócili uwagę, że warianty zaproponowane przez firmę projektową będą przebiegały przez osuwiska, co może spowodować utrudnienia i komplikacje podczas tworzenia arterii. Wskazywał, że przy wyborze najodpowiedniejszego wariantu należy wziąć pod uwagę podłoże geologiczne i choć zaznaczał, że przy obecnej technologii budowa drogi w miejscach osuwisk nie jest niemożliwa, to raczej można było odnieść wrażenie, że nie jest zwolennikiem ich wyboru, z czym zgadzała się większość obecnych w sali.
Spokój ważniejszy niż wygoda
Część osób podkreślało, że kupiło swoje domy na wsiach, aby odpocząć od hałasu, a teraz w ich niedalekiej okolicy pojawił się pomysł budowy drogi ekspresowej, który zakłóci im spokojne życie. Można było odnieść wrażenie, że mieszkańcy spokój stawiają ponad wygodę i są w stanie przejechać nawet kilkanaście kilometrów więcej by wjechać na drogę ekspresową, byle tylko ta nie znalazła się w sąsiedztwie ich nieruchomości. Wyrażali oni głównie swój sprzeciw jeśli chodzi o proponowane warianty A1, A2 i A4.
Mieszkańcy podczas wypowiedzi kierowali się emocjami. Dało się zauważyć, że mają świadomość, iż aktualnie trwające spotkania konsultacyjne w sprawie opracowania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego to najistotniejszy moment, aby zablokować budowę drogi S8 w swoim sąsiedztwie. Przybyli w dużej mierze jasno wyrażali swój sprzeciw przeciwko wszystkim wariantom zaproponowanym przez projektantów. Pojawiły się nawet głosy, że są oni „oderwani od rzeczywistości” i nie mają pojęcia jak realizacją swoich planów mogą zniszczyć życie mieszkańców wsi. Jeden z gości zarzucił projektantom brak rzetelnego przygotowania, brak konkretów, brak szacunkowych danych, kosztów i strat środowiskowych, a także koncepcji na rozwiązanie problemu z budową drogi na obszarze Natura 2000. Były też pytania o koszty całej inwestycji i na czyich barkach spoczywa ich pokrycie. Na to pytanie zarówno przedstawiciele GDDKiA przysłuchujący się dyskusji jak i projektanci nie byli w stanie konkretnie odpowiedzieć.
Przedstawiciele firmy projektowej Halcrow Group Sp. z o. o. zapewniali przybyłych, że zdają sobie sprawę, że należały szukać rozwiązań, które będą minimalizowały ingerencję w środowisko i siedliska oraz w jak najmniejszym stopniu dotykały społeczeństwa, ale też takich, które będą korzystne biorąc pod uwagę aspekt ekonomiczny i funkcjonalny. Wskazywali, że droga prowadząca w kierunku Wrocławia, ale biegnąca korytarzami „okrężnymi” stanie się po prostu rzadziej wykorzystywana i nie będzie spełniała swojej roli, a taki miał być zamiar i tego też oczekiwali mieszkańcy podczas blokowania krajowej ósemki przed kilkoma laty.
Zaproponowali piąty wariant
Z sali pojawiły się też dwa głosy, aby mieszkańcy odrzucili na bok swoje uprzedzenia, a wypracowali wspólne stanowisko, najmniej inwazyjne, ale jednocześnie takie, które spowoduje, że trasa ekspresowa powstanie, bo jest ona niezbędna dla podniesienia komfortu życia i wygody ludzi. „Złotego środka” znaleźć co prawda się nie udało, choć można rzec, że grupa osób wypracowała stanowisko, aby nie tworzyć węzła drogi ekspresowej na wysokości aktualnego zjazdu z krajowej ósemki do Przyłęku i Potworowa. Propozycja zwolenników tej opcji jest taka, by przeprowadzić korytarz drogi ekspresowej bliżej granicy gminy Bardo z gminą Kamieniec Ząbkowicki, nawet kosztem znacznie dłuższego dojazdu do drogi ekspresowej (czarna kreska na poniższym zdjęciu poglądowym nazwana dla ułatwienia wariantem „A5”.). Wtedy najbliższy wjazd na S8 znajdowałby się w Boguszynie (powiat kłodzki).
Konkretnych ustaleń i nici porozumienia po trzygodzinnej wymianie zdań nie było. Mówienie, że wypracowano jedno wspólne konkretne stanowisko też będzie nadużyciem, choć na pewno mieszkańcy dali projektantom jakąś alternatywę, z którą byliby skłonni się zgodzić. Czy realną? Jedno jest pewne. Po spotkaniu można odnieść wrażenie, że projektanci łatwego życia z mieszkańcami gminy Bardo mieć nie będą. Ich determinacja do tego, by drogę S8 poprowadzić przez tereny jak najbardziej oddalone od ich domów z jednocześnie jak najmniejszym niszczeniem walorów przyrodniczych i krajobrazowych jest spora.
Wszelkie uwagi, opinie, ankiety od mieszkańców gminy Bardo w sprawie tego wariantu są zbierane do 20 czerwca. Można je doręczać pocztą czy osobiście na adres: GDDKiA Oddział Wrocław, ul. Powstańców Śląskich 186, 53-139 Wrocław, poprzez ePUAP lub pocztą elektroniczną na adres sekretariat.wroclaw@gddkia.gov.pl
W powiecie ząbkowickim, po spotkaniach w Ciepłowodach, Ząbkowicach Śląskich i Bardzie planuje się jeszcze konsultacje w Złotym Stoku. Ich termin to 11 czerwca, godz. 17. Wcześniej, od godz. 11 będzie trwał dyżur konsultanta.
ms. / em24.pl
Chcą S8, ale nie odpowiada im żaden wariant. Burzliwe spotkanie mieszkańców z projektantami [foto]
2019-06-06 22:07:20
gość: ~oh waldemar
kto popiera wariant numer 1 zostawia łapkę w górę
2019-06-06 22:10:36
gość: ~DEBILIZM
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHA, 5 WARIANT! JA PIERD*LE
2019-06-06 22:11:09
gość: ~mieszkaniec
wariant a4 najkorzystniejszy, nikomu nie dogodzi ale nie przesadzajmy ze az tak przeszkadza wam zjaz z s8 kolo caroty
2019-06-06 22:16:26
gość: ~kierowca
Najkorzystniejsze i najbardziej normalne rozwiązanie to A1, idzie najbliżej obecnej ósemki. W d*pie mam jakieś walory krajobrazowe, chcę jeździć do cywilizowanego miasta jak człowiek, a nie stać w korkach w Ząbkowicach, Łagiewnikach i Kobierzycach
2019-06-06 22:30:39
gość: ~gość
@~kierowca Co to znaczy do cywilizowanego miasta? Wszędzie i na każdej drodze można spotkać Supermana który z prędkością światła chce pokonać dany dystans tracąc przy tym resztki rozumu i wyobraźni...korki zdarzają się też na autostradach. Problem jest złożony bo akurat takie małe miasta żyją z turystyki dlatego tak walczą o krajobraz i tereny z których czerpią zyski finansowe.
2019-06-06 22:36:51
gość: ~Qwe
@~gość przecież to zadupie, gdyby nie krajowa 8 to by nikt nie wiedział co to bardo
2019-06-06 22:27:11
gość: ~Mieszkaniec Polanicy
Niech się leczą na mózg, ważniejszy jest ogół, niż banda z Barda
2019-06-06 22:37:41
gość: ~Klodzczanin
@~Mieszkaniec Polanicy
Dokladnie tak, popieram.
2019-06-07 09:47:41
gość: ~bardo
@~Mieszkaniec Polanicy
troche Cie ponislo... tych zmian chca glwonie mieszkancy wiosek bo im przeszkadza ze droga bedzie 800m od ich posiadlosci... co drogi to madrzejszy od projektantow....
2019-06-06 22:37:16
gość: ~Prosto ze spotkania
Mam wrażenie, że byliśmy na różnych spotkaniach, w dodatku przekłamujecie i szczujecie na siebie ludzi!
Co do propozycji wariantu który nie byłby inwazyjny, takowy był i opowiadał o nim mieszkaniec bodajże Laskówki, gdzie przytaczał stare plany, a nowy węzeł proponowany węzeł to raptem kilkaset metrów, do kilometra a rozwiązywałby wszystkie problemy i uniknął sprzeciwów. No proszę państwa, dziennikarstwo na najwyższym poziomie!!!!
2019-06-06 22:57:04
gość: ~Wariant1111
@~Prosto ze spotkania
Węzeł jest możliwy do utworzenia tylko na drodze krajowej albo jakiegoś szybkiego ruchu, wiec chyba nie takie kilkaset metrów proszę Pani ;)
2019-06-06 23:12:09
gość: ~Prosto ze spotkania
@~Wariant1111
Jednak pan :) Ciekawe jest to, że można ryć góry, drążyć kilometrowe tunele, a jest problem z węzłem...
Sam pan projektant mówił, że to hednak nie probkem...ups
2019-06-06 23:22:53
gość: ~Wariant1111
@~Prosto ze spotkania
Co nie zmienia faktu, ze najbardziej trafnym wariantem jest nr 1, najkrótszy, najszybszy, najbliżej obecnej DK8. Każdy kto nie ma fobii na punkcie gór i środowiska, a chce godnie korzystać z drogi to będzie popierał wariant nr 1 :) proszę Pana i proszę wybaczyć ;)
2019-06-06 23:34:47
gość: ~Prosto ze spotkania
@~Wariant1111
Nie fobii, nie mylmy pojęć. Wariant 1, to nie tylko góry w rozumieniu kupy kamienia, to także geologiczne sytuacje, o których mówiło kilka osób, obrytych w temacie + kopalnie, o których mało kto wie, a projektantom na tę wiadomość mowę odebrało. Nie będzie łatwo, co z resztą podkreślił jeden z panów od projektów, ze względu na to, że jeszcze sporo do powiedzenia ma instytucja od ochrony środowiska.
2019-06-06 23:39:59
gość: ~mmmmm
byłem na tym spotkaniu ale po godzinie wyszlem bicie piany zero konkretnych informacji każdy patrzy na czubek własnego nosa zabieraja głos ludzie co pojecia nie maja a autem jeżdża raz na miesiac do zabkowic do biedronki . kto to widzial zeby jechac do wroclawia przez jakies podzamki czy janowce nie wiem kto ta drogę projektowal w tym wariancie ale to jakas prowokacja
2019-06-07 06:12:53
gość: ~kierowca
Nowy wariant to okolice Ziębic,mieszkańcy zobaczą jak wygląda nowy asfalt anie tylko dziury dziury i dziury.
2019-06-07 08:05:29
gość: ~Ziebice
@~kierowca
Byłbym nawet skłonny oddać pole za wcale nie duże pieniądze, żeby tylko ta nasza ziębicka dziura mogła się trochę rozwinąć i ściągnąć inwestorów. W Bardzie to widze sami lokalni patrioci, a potem płacz, ze pracy nie ma i jak to im ciężko. Ludzie zrozumcie, ze ta droga to szansa, a mieszkańcy wsi i miast przez które miałaby przebiegać, albo w pobliżu których, maja ogromna szanse na lepsze życie, a jak nie oni to ich kolejne pokolenia. Wyrzucanie drogi na wschód i wydłużanie to durny pomysł, baaaardzo durny.
2019-06-07 08:28:58
gość: ~Z barda
Szczerze? Szkoda gór i widoków i całej tej reszty ale nie popadajmy w paranoje. Przecież nam tu dziury nie wydupia. I nie wsadzajcie wszystkich Bardzian do jednego wora bo są też tacy którzy wiedzą, że będzie to dla mieszkańców duże ułatwienie jeśli chodzi o dojazd do Wro czy granicy. Mnóstwo ludzi pracuje w Czechach, czy właśnie we Wrocławiu. Teraz tracą sporo czasu na dojazdy ale wraz z budową drogi jest szansa na zmianę. Nasze dzieci pewnie już z tego skorzystają. Poza tym to było do przewidzenia że jeśli ma powstać droga, to będzie przebiegać przez Bardo które z gumy nie jest i się nie rozciąganie a więc coś trzeba zniszczyć żeby coś mogło powstać.
2019-06-07 08:34:39
gość: ~fit
@~Z barda
do Czech to Ty tą drogą raczej nie dojedziesz...
2019-06-07 09:02:09
gość: ~zorientowany
@~Z barda
Dokładnie tak, tylko pamiętaj, że do Czech to dalej będziesz gonił dwupasmową ósemką, bo ktoś mądry stwierdził, że ekspresówkę należy zrobić tylko do Kłodzka, a nie do granicy...
2019-06-07 08:42:13
gość: ~pilot
Trzeba w Bardzie wybudować lotnisko(jak w Radomiu) i będzie po problemie.
2019-06-07 09:24:47
gość: ~Jaworek
Czyli mam rozumieć, że mieszkańcy Barda już zdecydowali za mieszkańców Braszowic / Ząbkowic / Jaworka itd? Dlaczego proponujecie wariant, który będzie łączył Wasz odcinek drogi z naszym wschodnim? My nie chcemy w Jaworku oraz w pobliżu hałasu, kurzu i MOP!
2019-06-07 09:33:29
gość: ~bardzianin
@~Jaworek
każdy odcinek decyzyjny jest osobno rozpatrywany. Więc bardzianie ząbkowiczanom nic nie wybierają.
2019-06-07 09:49:39
gość: ~Jaworek
@~bardzianin
No jak, przecież chcecie żeby S8 włączało się do naszego wschodniego wariantu, żeby nie mieć węzła na wysokości Potworowa i Przyłęku? Chyba, że droga nagle ze wschodniej strony naszej gminy nagle przejdzie na zachodnią, ale to przecież nierealne...
2019-06-07 13:07:53
gość: ~oli
@~Jaworek
Nikt za Was nie decyduje który wariant będzie wybrany dla miasta Ząbkowic Śl. bo dwa łączą się ok. 1000 metrów przed skrzyżowaniem do Przyłęku i tu zdaniem wielu powinien być węzeł i kierunek S8 na południe do drogi 46.
2019-06-07 09:41:20
gość: ~Kika
Bez przesady, kto podróżował po Europie to wie, jakie w cywilizowanych krajak są autostrady i drogi. Włochy, Austria, Francja...tunele w górach, eskakady nad dolinami rzek. Oprocz tego zjazdy do najmniejszych wiosek. Wszyscy są zadowoleni z takich rozwiązań, a przyroda wcale tak nie ucierpiała. Niektóre widoki w Alpach zapierają dech w piersiach. Jeżeli chodzi o ekologię, to chyba mniej środowisko ucierpi jak przejechanie 70km do Wrocławia zajmie 40 minut, a nie 1,5 godziny.
2019-06-07 10:06:12
gość: ~Chmurka
Może w chmurach wybudować ?
2019-06-07 10:17:51
gość: ~Sprawdzone
Dobra, już skończcie się podniecać. Te konsultacje to pic na wode, bo musza się odbyć. Wariant A4 będzie szedł od Kłodzka do Barda, a potem w Ząbkowicach będzie wariant wschodni, może delikatnie odsunięty od obecnego projektu na wschód i tyle. Pozdrawiam.
2019-06-07 10:42:52
gość: ~Xyz
Tym wszystkim? Którzy mają w D... naturę i walory krajobrazowe polecam sprawdzić, co to jest Antecendencja i gdzie na świecie występuje... niestety polak cebulak to oleje, woli sypnąć monetą i obejrzeć zjawisko w Himalajach, bo nasze to nieważne, nasze można betonem zalać, bo przecież "se pojadem na wycieczkie zagramnice i potem śwahrowi zdjemcie na ajfonie pokasze"... Cebula skończona! A Austryjacy? Oni trochę inaczej budują i projektują niż w kraju kwitnącego buraka...
2019-06-07 11:05:28
gość: ~aaa
@~Xyz Sam jesteś kwitnący burak i cebula.
2019-06-07 11:17:26
gość: ~Xyz
@~aaa
Nie ma argumentów, zaczyna się "sam jesteś"... W googlu sprawdził o czym pisze? Nie, bo ma to w d...
I to by było na tyle.
2019-06-07 10:58:30
gość: ~Xyz
Spoko, natura sobie poradzi...
Możecie ją rozwalać, najpierw wyginą pszczoły, a w ciągu 3-5lat my skończymy nasz żywot na ziemi, zdychając z głodu.
Ale jak se poz...y autkiem, ło jak se dojedziemy wszędzie w pół godziny. Pomyślcie co chcecie zostawić przyszłym pokoleniom. Właśnie przez takich debili, świat powoli dąży ku smutnemu końcu. Czym będziecie oddychać, jak wytniecie już wszystkie drzewa? Wam to obojętne, ale wasze wnuki będą oddychać spalinami i chorować jeszcze bardziej niż wy teraz. Spójrzcie na pokolenie dzisiejszych 80latków i na choroby dzieci, one w tym świecie chemii nie dożyją czterdziestki! I to nie są bajki, to są poparte badaniami FAKTY!
2019-06-07 11:22:07
gość: ~Orangutan
@~Xyz
Jak tak bardzo chcesz obcować z naturą i oddychać świeżym powietrzem i w ogóle to wyprowadź się do dżungli :)
2019-06-07 11:28:22
gość: ~Xyz
@~Orangutan
I tak co chwilę się będę przeprowadzał, bo ktoś sobie znów drogę albo wycinkę zaplanuje? Pomyśl nim coś napiszesz. Właśnie o tym mowa, ludzie nie poto nie wyjechali do miasta, nie poto wprowadzili się do lasu, żeby im fundować gnój. Jak tak bardzo chcesz autoatrad i wielkiego miasta, przeprowadź się tam. To nie natura nam przeszkadza, to my ją niszczymy. Jyż wystarczająco zniszczyliśmy.
2019-06-07 12:03:31
gość: ~Orangutan
@~Xyz
Aha, czyli mamy być regionem zacofanym, bo jakiemuś Xyz zachciało się życia w spokojnej okolicy? Całe społeczeństwo z regionu ma cierpieć, bo kilka osób wyprowadziło się z Wrocławia na wioski i ich widzimisię przekłada się ponad rozwój miast, tworzenie miejsc pracy itd.? Irracjonalne. Większość ludzi chce drogi ekspresowej, a na spotkania w każdym mieście przychodzą tylko Ci, którym bardzo przeszkadza droga w bezpośrednim sąsiedztwie, choć nawet nie wiedzą, że jej obecność przy aktualnej technologii i możliwościach będzie praktycznie nieodczuwalna. Jakoś teraz ludzie mieszkają w Bardzie po 50-100 metrów od DK8 i nikt nie płacze, że auta jeżdżą itd. Nie dajmy się zwariować!
2019-06-07 12:17:21
gość: ~Xyz
@~Orangutan
Odsyłam do mich wcześniejszych postów.Jakoś spota ilość ludzi która tu została a znam ich mnóstwo, nie chcą takiego rozwoju. Jak dla mnie można w Bardzie pi.. ć hutę cynku i ołowiu, spalarnie śmieci, wysypisko z odpadami radioaktywnymi itd.itp. będzie rozwój regionu i praca będzie... a potem będzie płacz. Są regiony, gdzie żyje się z turystyki i typowe regiony przemysłowe. Tych przemysłowych jest co raz więcej i o tym mowa. Trzeba patrzeć perspektywicznie...a najbliższa perspektywa jest taka, że jak ruszy budowa, to przez 10 lat do Wroca będzie się jechało 5h, pomijając syf, kurz i totalny rozpierdziel.
2019-06-07 12:24:02
gość: ~Mieszkaniec
A macie wogóle badania ilu turystów wjeżdża do Barda widząc coś z drogi a ilu przyjeżdża stricte w tym celu specjalnie? Chyba nie.
2019-06-07 13:39:33
gość: ~Organutan
@~Xyz
Bardo żyje z turystów? Widzę, że kogoś tu ponosi. Pizzeria, bar mleczny czy restauracja pod gryfem to tak oblegane są przez turystów, szczególnie zimą, że hoho, nie ma gdzie usiąść. Utarła się jakaś durna teoria, że Bardo to miasto turystyczne, a zwiedzania i atrakcji to jest tu maksymalnie na dwa dni. Turystyczne to może być Zakopane, cała Kotlina Kłodzka, ale nie Bardo, bo tu jedyne atrakcje są związane z obiektami i miejscami sakralnymi i w sezonie z pontonami. Jak ktoś przyjedzie tu w celach turystycznych to na dzień, maksymalnie weekend. Jakoś nie widzę tych rzeszy turystów paradujących po Bardzie od poniedziałku do piątku. W Bardzie robi się wszystko pod turystykę, próbuje na siłę z miasta robić turystyczne, ale to miasto jest za małe żeby nazywać je turystycznym. Jak ludzie przyjadą pojeździć na ścieżkach w lesie to raczej mało prawdopodobne, że zatrzymają się w Bardzie mając do wyboru Polanicę i okolicę. To miasto ma być przede wszystkim DLA MIESZKAŃCÓW, więc budowa drogi to szansa na rozwój, na szybszy dojazd do Wrocławia, na znalezienie pracy za godną stawkę, a argumenty o syfie, kurzu i totalnym rozpierdzielu...Heh, Jakoś nie było głośnych protestów jak remont drogi do hotelu trwał dwa lata i się kurzyło, pracował ciężki sprzęt. Jakoś nie ma protestów związanych ze stanem ul. Grunwaldzkiej, która od trzech lat przypomina off-road, a nie jedną z najczęściej uczęszczanych dróg w mieście, choć domy w pobliżu tych ulic nie są 200-300 metrów, a pięć i też się kurzy. Każdy normalny człowiek wie, że nie da się bezinwazyjnie przeprowadzić inwestycji i trzeba przemęczyć się rok, dwa, pięć, żeby potem żyć w lepszym standardzie.
2019-06-07 14:19:44
gość: ~Xyz
@~Organutan
Serio? Jakiś czas temu próbowałem położyć gdzieś w okolicy znajomych, mieli zaplanowane 2tyg. wakacji, chcieli zwiedzić Srebrą Górę, Kłodzko, Złoty Stok, kopalnię w Szklarach ( unikatową z resztą), pałac w Kamieńcu, krzywą wieżę w Ząbkowicach, połazić po górach (naszych Bardzkich z resztą) itd.itp. Jak wypisali mi rozpiskę, to sam nie wiedziałem ile w okolicy do zwiedzania... i co? I jajco, bo wszystko było zarezerwowane lub zajęte. Obdzwoniłem wszystkie znane mi miejsca, agroturystyki, od Lasek, po Janowiec. To jest zaj...ście ciekawy region, a Bardo i przyległości, są świetną bazą wypadową. Problem w tym, że trzeba w to zainwestować, nie marudzić, tylko zakasać rękawy i zap...ć, rozwijać region turystycznie, a nie go zarżnąć. Mam dziesiątki znajomych, którzy wyjechali z Kotliny do Wroca za robotą, ale oni jacyś nienormalni, bo tam zamieszkali... kilka osób jeździ pociągiem, bo sam Wrocław jest tak zatkany, że rachunek ekonomiczny jest prosty. 1h pociąg i chwila tramwajami, sam tak podróżuje, bo mi zwyczajnie więcej kasy w kieszeni zostaje i sporo czasu w zapasie. My mamy chory mental, prawie każdy studenciak popiernicza samochodem na uczelnie, ludzie z jednej ulicy w kłodzku, jadą do tej samej roboty na 8 aut, zamiast na 2. O czym my gadamy?
Nasze prawnuki zostawimy z cudnymi "szklanymi domami", zasłaniającymi świat i z brakiem tlenu w powietrzu. Jeżeli to nie jest argument, to sorry.
2019-06-07 15:23:11
gość: ~Orangutan
@~Xyz
Ok, czyli Bardo i okolice niech będą turystyczną perełka, choć z turystyki w tym mieście żyje moze 5 % społeczeństwa, a te 95 % niech się poświęci i dalej pracuje za śmieszne pieniądze u prywaciarzy, albo na dojazd do Wrocławia traci dziennie po 3h. Wszystko dla tych turystów, którzy tu przecież lgną i tak mocno wspierają lokalnych przedsiębiorców, że w Bardzie jest jedna pizzeria, jedna restauracja, jeden bar miejski, zero kawiarni, zero lodziarni, jedna toaleta w mieście z reguły zamknięta i 2 apartamenty dla turystów, w których notabene chyba mieszkają Ukraińcy.
2019-06-07 15:50:07
gość: ~Xyz
@~Orangutan
No to przecież piszę, że trzeba pracować na to, żeby zarabiało 75% Rozwój turystyki to nie pstryk i robota we Wro. Ale jak 50% woli siedziedź na socjalu, to nic nie ruszy. Z tego co wiem powstają dwie nowe kawarnie. Co do perełki, tak jest perełką, ale mój post o antecendencji, dostał tyle minusów, że go nie widać...
Ludzie, mieć ma terenie kilka mega zjawisk na skalę światową (o Szklarach uczą się na całym świecie, u nas mało kto wie, że chryzopraz który tam występuje, występuje tylko w 3 miejscach na ziemi!!!) i nie można ruszyć turystycznie... ludzie, skumajcie w końcu gdzie żyjecie!!! Ale nie nie skumacie, nie jesteście przywiązani do tych ziem, zbyt krótko są "nasze", lokalny patriotyzm to bujda na resorach... to nie to, co Kaszubi, czy Ślązacy, Dolny Śląsk ze swoimi zabytkami został dany... narzekacie na Ukraiñców, ale jakie my tu mamy korzenie???
W gratisie wklejam linka z raportem, do przemyślenia.
https://strajk.eu/bezprecedensowy-raport-onz-juz-za-pozno-na-ratowanie-planetarnej-przyrody-stawka-pozostaje-przezycie-ludzi/?fbclid=IwAR0r6GdTx2Nkc_7fAnaStY_wFkvYoofWGeqKc1ReIgXWfjzDB0DlE55OoYY
2019-06-07 15:42:15
gość: ~vcvvv
ludzie zanim ta droge wybuduja to bedziecie mieli po 60-70 lat albo juz bedziecie poza tym swiatem i bedziecie mieli wszystko gdzies niech wypowiadaja sie mlodzi a mlodzi chca drogi!!!!
2019-06-07 15:56:52
gość: ~Xyz
@~vcvvv
Niestety młodzi, nie mają świadomości ani historycznej, ani przyrodniczej, młodzi mają świadomość roszczeniowo konsumpcyjną i nie ma się z tym co kłócić, bo takie są fakty. Młodzi jak i starzy nie widzą problemów w tym, że Ziemia pada na ryło, a ekologia, to nie tylko sortowanie śmieci. Ciekawe ilu z młodych zna ostatni raport bodaj ONZ o stanie Ziemi i czy wie, że nie my starsi, ale Wy młodzi do d..y pojedziecie nie do świata, jeżeli się nie opanujemy z niszczeniem przyrody!
2019-06-07 16:06:18
gość: ~Bardzianka
@~Xyz
Nie zabieram głosu w temacie drogi bo i tak nie mam prawa jazdy, ale co do segregacji śmieci, to przecież to bujda. Każdą segregować, a i tak wszystkie śmieci trafiają do jednej śmieciarki ;)
2019-06-07 16:15:17
gość: ~Xyz
@~Bardzianka
Tak, to prawda, a potem segregują to z powrotem, tyle że już łatwiej, bo w kolorowych workach. Też uważam to za absurd, natomiast w tej kwestii jest już nieco lepiej niż do niedawna. Też są na ten temat raporty i budują, bo jednak świadomiść się delikatnie poprawia.
2019-06-07 16:40:29
gość: ~Xyz
Oddalam się stąd, bo jest sppro fajniejszych rzeczy do roboty, niż walenie głową w mur. Betonu nie przebijesz, a żelbetonu, to już wogóle. Róbta se co chceta, a potem płaczcie i płaćcie najdroższą cenę. Ja popatrzę na to prawdopodobnie już z innego wymiaru, solidnie się uśmieję, a potem coś się tam ze stwórcą obgada, żeby jeszcze dobitniej wam pokazać, jak spierdzieliliście sprawę. Matka ziemia jeszcze pokaże na co ją stać, a umierając nie będzie łaskawa dla nikogo, po prostu pociągnie swoje dzieci za sobą.
2019-06-07 17:51:07
gość: ~DND
@~Xyz
szerokiej drogi, takiej jak S8.
2019-06-07 23:57:44
gość: ~marian
Czekajcie, ale o jakim większym ruchu wy mówicie? Stworzenie nowej ósemki nie zwiększy nagle ruchu. Macie aktualną ósemkę przez swoją miejscowość i nikt nie płacze o wielkim ruchu. Nowa trasa powinna być po prostu najkrótsza. Jak pomyślę, że można dojechać do Wrocławia w 40 minut do pracy, pomyślę, że można ściągnąć tu inwestorów przy takiej drodze, to mi się ryjek cieszy.
Ale nie, niech o trasie decydują ludzie, którzy w ogóle nie jeżdżą autami albo praktycznie w ogóle i jedyne o czym słyszę to HAŁAS, który przypomnę, już teraz macie :)
2019-06-08 00:28:23
gość: ~Rolnik z gminy Bardo
@~marian
Zaraz zaraz, jak o moim polu mogą decydować ludzie, którzy wogóle nie sieją?
Jeżdżą i autami i ciągnikami nawet jeżdą.
2019-06-08 08:53:41
gość: ~Inny
@~marian
Jak słyszę, ze S8 jest potrzebna, ale nie przez Bardo, to śmiać się chce. To tak jakby żona mówiła do męża, chce dziecko, ale bez uprawiania seksu. Paranoja.
2019-06-08 12:25:28
Teleszol
Ja tam się cieszę, że jest szansa na powstanie S8 z Wro do Kłodzka, osobiście byłbym za wariantem A4 z małymi zmianami (tak, szansa!; to jeszcze nic pewnego, że rząd naprawdę podejmie się finansowania tej trasy). Natomiast na spotkaniu wyszło, że jest u nas w gminie dość duży opór wobec tych planów. Hm, skoro tak, to może trzeba wrócić do propozycji rządu PO z 2014 r. i budować ekspresówkę 2+2 do Łagiewnik, a od Łagiewnik budować jako DK 2+1. Czyli wszędzie tam, gdzie się da, np. między Tarnawą i Braszowicami, dodać na przemian po jednym pasie ruchu, a środkiem puścić barierę żeby wyeliminować zderzenia czołowe. W sumie od Łagiewnik ruch maleje, bo odpadają wjeżdżający na DK 8 z Dzierżoniowa. Jak już będzie S3 do Pragi, to TIR-ów może też ubędzie, czyli system 2+1 mógłby się sprawdzić. Droga 2+1 leciałaby tym samym śladem, ingerencja w krajobraz byłaby niewielka i ludzie by się nie denerwowali że im estakadę postawią pod domem bądź że zapadną się w dziurach po dawnych kopalniach, jak zacznie się kopanie pod drogę. Fakt, Bardo byłoby wąskim gardłem; ale człowiek by to jakoś zniósł wiedząc, że za Bardem minie TIR-y i ślimaki. Tak czy siak, ja wiem jedno - DK8 TRZEBA ZMODERNIZOWAĆ! Rząd i GDDKiA, do roboty! Teraz jest już totalny zawał, a ile ludzi ginie, że o rannych nie wspomnę. I nie wynika to tylko z rzekomo złej kultury jazdy Polaków, jak twierdził na spotkaniu eko-kowboj. Nawet gdybyśmy byli kulturalni jak sami Skandynawowie i tak ginęłoby tam mnóstwo ludzi, bo ta droga jest po prostu nieprzystosowana do takiego ruchu tranzytowego, jaki dzisiaj mamy i nie odpowiada możliwościom rozwijania prędkości oraz tonażowi dzisiejszych pojazdów. Ludzie, Syrenki i Jelcze już nie wrócą!
2022-01-13 21:21:20
gość: ~Sopier
ostatnio dodany post
Najwięcej mają do powiedzenia mieszkańcy przez,ktòrych ziemię droga nie będzie przebiegać
REKLAMA
REKLAMA