Powiat ząbkowicki jest ósmy w kraju pod względem zadłużenia. W powiecie największe długi ma gmina Ciepłowody. Jej procent zadłużenia względem dochodów wynosi 56,4 proc.
Ranking zadłużonych samorządów na koniec 2013 roku (zadłużenie do rocznego dochodu w proc.) opublikował dwutygodnik „Wspólnota”. W zestawieniu znajduje się lista województw, miast wojewódzkich, powiatów, miast powiatowych, gmin miejskich oraz gmin wiejskich i ich procent zadłużenia.
Dolny Śląsk zajmuje dziesiątą pozycję w stawce szesnastu województw z niespełna 34 proc. zadłużeniem. Na szczycie listy znalazło się województwo mazowieckie (73,3 proc). Wśród miast wojewódzkich Wrocław jest piąty (58.3 proc.), przewodzi Toruń (86,3 proc).
Powiat ząbkowicki składający się z siedmiu gmin plasuje się na ósmej pozycji w rankingu wśród ponad 300 powiatów. Zadłużenie powiatu ząbkowickiego do rocznego dochodu wynosi dokładnie 57.7 proc. Powiat zanotował „awans” w tej klasyfikacji z 25 lokaty, jaką zajmował w identycznym zestawieniu przed rokiem.
Minimalnie wzrosło zadłużenie w gminie Bardo, które obecnie znajduje się na poziomie 45.9 proc. Na koniec poprzedniego roku wynosiło 45.3 proc. Wśród gmin miejskich gmina zarządzana przez Krzysztofa Żeganskiego zajmuje 130 miejsce w stawce prawie 600 gmin.
Zadłużenie w wysokości 56.4 proc. dało gminie Ciepłowody pierwsze miejsce w powiecie ząbkowickim i 68 w Polsce wśród gmin wiejskich. Dla porównania na koniec 2012 roku gmina, którą steruje Jan Bajtek zajmowała 1027 miejsce z zaledwie 20.4 proc. zadłużeniem i była jedną z najmniej zadłużonych w powiecie.
Niezadłużona jest gmina Kamieniec Ząbkowicki, która w klasyfikacji gmin wiejskich zajmuje ostatnie, 1525 miejsce ex-aequo z wieloma innymi gminami. Podobnie rzecz miała się na koniec 2012 roku. W klasyfikacji pozyskanych środków Kamieniec Ząbkowicki także plasuje się jednak daleko. Czyżby wójt asekuracyjne zarządzanie gminą stawiał sobie na pierwszym miejscu?
Na podobnym poziomie do roku ubiegłego utrzymuje się procent zadłużenia w gminie Stoszowice. W poprzednim podsumowaniu wynosił on prawie 45 proc., na koniec 2013 roku - 41.6 proc. W klasyfikacji gmin wiejskich gmina prowadzona przez Marka Janikowskiego zajmuje 307 miejsce.
Znacznie wzrósł poziom zadłuzenia gminy Ząbkowice Śląskie w porównaniu z rokiem 2012. W ostatnim zestawieniu wynosi ono 38.1 proc, przed rokiem było to niewiele ponad 28.5 proc. W zestawieniu miast powiatowych dawny Frankenstein zajmuje 117 pozycję wśród 267 miast powiatowych.
W 2013 roku nieco zaoszczędziła gmina Ziębice, przez co poziom zadłużenia w gminie spadł z 59.1 proc. do 49.6 proc. 35 miejsce zajmowane w rankingu gmin miejskich to już historia. Teraz gmina, w której rządzi Antoni Herbowski plasuje się na 95 miejscu i nie jest już najbardziej zadłużona w powiecie ząbkowickim.
Z 37.6 proc. na 29.9 proc. spadło w ciągu 2013 roku zadłużenie w gminie Złoty Stok. W rankingu dało to „spadek” z 249 pozycji na 329. To najmniejszy poziom zadłużenia złotostockiej gminy od 2009 roku.
Express-Miejski.pl
Ciepłowody najbardziej zadłużone, Kamieniec Ząbkowicki „na zero”
2014-09-24 14:06:14
Express-Miejski.pl
Powiat ząbkowicki jest ósmy w kraju pod względem zadłużenia. W powiecie największe długi ma gmina Ciepłowody. Jej procent zadłużenia względem dochodów wynosi 56,4 proc.
2014-09-24 15:28:33
gość: ~hola
JAk to? PRzecież KAmieniec jest przecież mega zadłużony, a wójta za kradzieże ciągają po sądach? Czyżby w komentarzach była nieprawda? :D
2014-09-24 15:59:12
gość: ~benek
Obecne zadłużenie Kamieńca wynosi ponad 2 miliony złotych!
2014-09-24 16:27:29
gość: ~hola
To nawet niezakłamany express kłamie??? :D
2014-09-24 16:41:54
gość: ~zibi
To zmierzmy to inną miarą Kamieniec pozyskał z unijnych środków 154,06 zł. na jednego mieszkańca a Ciepłowody 1363,98 zł , jest to znacząca różnica .
2014-09-24 16:45:48
gość: ~Długi
Czytajcie ze zrozumieniem ... "Ranking zadłużonych samorządów na koniec 2013 roku " - teraz mamy 2014! Ale nie o tym. Kamieniec na zero ale ale- zero poważnych inwestycji, prawie zero pozyskanych środków z UE (5 miejsce od końca w rankingu gmin wiejskich całego kraju). Okresy programowe 2003-2007 i 2007-2013 w Kamieńcu na zero! No i nie ma zadłużenia :-)
2014-09-24 17:51:00
gość: ~kik
Pozyskuje się duże pieniądze z unij europejskiej dofinansowuje się je środkami własnymi maksymalnie około 30% , mogą być z kredytu ,realizuje to co jest niezbędne dla mieszkańców , kredyt się spłaca a majątek w który zainwestowało się minimalną część swoich środków będzie służy mieszkańcom na długie lata .
2014-09-24 18:47:08
gość: ~gucio
Niech ktoś wreszcie przeliczy kwotę zadłużenia na jednego mieszkańca gminy i to będzie wyznacznik realnego zadłużenia.
2014-09-24 18:56:45
gość: ~ort
No to jak zadłużenie obecnw 2 miliony to chyba dobrze tak? Bo juz nie rozumiem pisza ze nie ma długu to komentuja ze to niedobrze. Ale ktos pisze ze jest dlug to chyba jednak dobrze tak?
Umnie w gospodarstwie jak nie ma dlugu to jest dobrze. Uwas rozumiem jak macie dlug to wtedy jest dobrze?
2014-09-24 21:18:01
gość: ~rep
Jak pan nie rozumie , to podam przykład , chcą panu dać dotacje w wysokości 900 tysięcy złoty ,tylko musi pan posiadać swoich środków 100 tysięcy , to co pan robi jak nie ,posiada pan własnych , logiczne że trzeba się zadłużyć na 100 tysięcy , bo głupio by było pozbyć się darowizny w wysokości 900 tysięcy złoty .
2014-09-24 21:42:53
gość: ~koko
Po pierwsze nie ma dotacji z wkładem własnym 10%, po drugie to czemu nie pisze się w artykule że im większe zadłużenie w danej gminie to lepiej się tam żyje myśle że mieszkańcy ziębic byli by z tego zadowoleni że tak się unich dobrze dzieje i wszystlo się rozwija.
2014-09-24 23:03:45
gość: ~autor
Może być 40 % wkładu własnego ,to i tak 60 dostaniemy za darmo. Dotacje są na poziomie od 70% do 95% . Każda kwota dana jest mile widziana.Nawet wójt się chwali w biuletynie cytuje ,szereg inwestycji większych i mniejszych jest dofinansowana z pozyskiwanych środków zewnętrznych . A ja uważam że inwestycje nie muszą większe i mniejsze , tylko mogą być duże przy prawidłowym pozyskiwaniu środków.
2014-09-24 23:04:21
gość: ~autor
Może być 40 % wkładu własnego ,to i tak 60 dostaniemy za darmo. Dotacje są na poziomie od 70% do 95% . Każda kwota dana jest mile widziana.Nawet wójt się chwali w biuletynie cytuje ,szereg inwestycji większych i mniejszych jest dofinansowana z pozyskiwanych środków zewnętrznych . A ja uważam że inwestycje nie muszą większe i mniejsze , tylko mogą być duże przy prawidłowym pozyskiwaniu środków.
2014-09-24 23:51:04
gość: ~nnnn
Ni sztuką jest nabrać kredytów a potem zęby w ścianę KAMIENIEC GÓRĄ ;) mam nadzieję że wójt zostanie :)
2014-09-25 08:10:05
gość: ~autor
Kamieniec jest "na zero" - to oznacza też że nie ma nadwyżki w budżecie, którą można np. włożyć w remont pałacu.
Na remont pałacu potrzeba kilkadziesiąt milionów złotych - czy jak gmina włoży te pieniądze, to też będzie "na zero".
Z czego gmina pokryje tak olbrzymie koszty. Chyba nie z biletów wstępu na pałac, bo musiałaby ich sprzedać minimum 100 tys rocznie!
Kamieniec to niestety nie Malbork - na markę pracuje się długie lata (i długie lata inwestuje).
A z czego gmina zrobi kanalizację i wodociągi?. Są w gminie wioski, gdzie ludzie szybko umierają z powodu skażonej wody.
Budynki komunalne się walą, boiska gminne na wsiach zarastają krzakami, świetlice wiejskie w większości trzeba porządnie wyremontować (a z nowych świetlic nie można korzystać - bo władza zabrania), straże jeżdżą do pożarów 30 letnimi autami.
Czy na pewno Kamieniec jest "na zero" ????
Czy raczej potrzebne ludziom inwestycje są "na zero"?
2014-09-25 08:16:29
gość: ~mmmm
A ja miałem kredyt na budowę domu, bo jakbym nie miał kredytu to bym w życiu domu nie wybudował, a tak kredyt spłaciłem posiadam dom o znacznej wartości i nie stoję pod drzwiami wójta prosząc o przydział mieszkania .
2014-09-25 10:00:03
gość: ~autor
Choć były wójt Fleszar nie był moim idolem to miał charyzmę i odwagę , bo jak inaczej nazwać decyzję o budowie oczyszczalni ścieków i wodociągowanie dwóch wsi Ożar i Doboszowic , żeby takie inwestycje zrealizować musiała gmina zaciągnąć kredyt bo inaczej było by to niemożliwe do zrealizowania . W czasie gdzie stara oczyszczalnia była bombą ekologiczną a mieszkańcy tych wsi nie posiadali wody , było to słuszne żeby tak postąpić .A idąc tokiem myślenia obecnego wójta było by to dzisiaj nie do zrealizowania . Atak kredyt spłacony ,dotacje wykorzystane oczyszczalnia stoi ,wodociągi funkcjonują choć nie do końca , bo obecny włodarz nie potrafi tego zrealizować. Ostatni przykład co może się tworzyć z powodu braku odpowiedniej infrastruktury , ulica parkowa kanalizacja niedrożna ,często tworzą się fontanny z powodu zatkania kanalizacji . Bo jak ma to funkcjonować jeżeli jest brak kanalizacji sanitarnej , a do starej kanalizacji burzowej podłącza się coraz więcej budynków , w zamian to wójt inwestuje koło swojej posesji ..Zauważcie państwo czy radny Krekora zabiega żeby cokolwiek zostało zrealizowane na tym terenie ,czy jego celem było to żeby na dzwonie było umieszczone jego nazwisko i tylko tym potrafi się zadowolić.
2014-09-26 23:20:06
gość: ~bbbb
Nie prawda na Parkowej nic się nie dzieje przestań wymyślać
2014-09-27 14:00:35
gość: ~cccc
Czy masz mnie i pozostałych mieszkańców za głupków , przecież my tam mieszkamy i to wszystko widzimy .
2014-09-28 14:43:40
gość: ~ddd
Ja też mieszkam :) gdzie ta fontanna ?
2014-09-25 21:24:15
gość: ~on
Wójt Cieplowod się postarał przez ostatnią kadencję.To jeszcze jedna kadencja i Pan Bajtek kupi całe Cieplowody.
2014-09-27 16:29:23
gość: ~ciepłowodzianin
Zgadzam się Wójt Bajtek to za swoich kadencji zdążył się już nachapać na kupować pola ciągników kombajnów itd dla ludzi nic nie zrobił do tego była jedyna kawiarnia w Ciepłowodach to ja zamknął i zrobi z lokalu izbę pamiątek dla Kamila Pawłowskiego i starych babek a młodzież niech siedzi na przestanku pewnie a co a później straszne pretensje ze nasza młodzież nie dobra ze demoluje itd ale co ci młodzi ludzie maja ze sobą zrobić gdzie przebywać zal po prostu zal
2014-09-29 08:59:48
gość: ~gosc
Zaczyna sie kampania? Popieram przed mówcę? Co znaczy zadłużenie za 2013 rok? Jesli mamy koniec 2014 i podsumowanie tego roku jesli ktoś chcial wykonać takie podsumowanie za 2013 to mógł to zrobic w styczniu a nie teraz przed wyborami samorzadowymi! A teraz proszę o zestaw inwestucji jakie zostały poczynione i przygotowane dla uściślenia bez tego nie jest to rzetelnej zestawiwnie.... i zmiane NAGLÓWKA bo jest szykanyjacy i sprostowanie.
2014-09-29 09:00:32
gość: ~gosc
ostatnio dodany post
Zaczyna sie kampania? Popieram przed mówcę? Co znaczy zadłużenie za 2013 rok? Jesli mamy koniec 2014 i podsumowanie tego roku jesli ktoś chcial wykonać takie podsumowanie za 2013 to mógł to zrobic w styczniu a nie teraz przed wyborami samorzadowymi! A teraz proszę o zestaw inwestucji jakie zostały poczynione i przygotowane dla uściślenia bez tego nie jest to rzetelnej zestawiwnie.... i zmiane NAGLÓWKA bo jest szykanyjacy i sprostowanie.
REKLAMA
REKLAMA