Express-Miejski.pl

Szerokiej drogi dla rowerzystów. Kilka rad przed pierwszą wycieczką

Rower

Rower fot.: sxc.hu

Miejmy nadzieję, że wiosna zagościła u nas na dobre. Słońce, ciepło, dłuższy dzień – to wszystko sprawia, że więcej czasu spędzamy poza domem. Wyraźnie widać że chętniej przesiadamy się na dwa koła – przede wszystkim rowery. Jest to wspaniałe spędzanie wolnego czasu lub sposób na przemieszczanie się. Ważne żeby było bezpieczne. Policjanci przygotowali informacje dotyczące właściwego wyposażenia roweru.

Rower, którym będziemy się poruszać musi być przede wszystkim sprawny i zaopatrzony w kilka ważnych elementów (obowiązujące zmiany):

1. Migające przednie światło - od 8 października 2012 roku rower może posiadać migające przednie światło pozycyjne. Do tej pory tylko tylne - czerwone światło mgło migać (od 2002 roku).
2. Brak obowiązku posiadania zamontowanego oświetlenia w dzień - od 8 października 2012 roku na rowerze nie musimy mieć zamontowanego oświetlenia, wtedy gdy nie jest ono wymagane - czyli w dzień. Do tej pory pomimo, że rowerzysta musiał używać (mieć włączone) oświetlenie tylko w nocy, w tunelu oraz w czasie niskiej przejrzystości powietrza to fizycznie same lampki musiały być zamontowane na rowerze na stałe (podobnie jak w samochodzie). Teraz możemy lampki posiadać np w kieszeni, lub w plecaku, albo nawet w domu. UWAGA! nie dotyczy to odblasku tylnego o barwie czerwonej, który musi być zamontowany na stałe.
3. Dowolna świateł tylnych i przednich - do tej pory można było mieć jedno światło z przodu oraz z tyłu i jeden odblask z tyłu. Wprowadzając określenie "co najmniej" ustawodawca dopuścił możliwość montażu dowolnej ilości lampek i odblasków. Przepis ten dotyczy roweru (od 8 października 2012 r.) oraz przyczepek rowerowych (od 1 stycznia 2013 r.)
4. Dowolna liczba odblasków na kołach - podobnie jak w powyższym punkcie - od 8 października 2012 roku możemy montować dowolną (co najmniej jedno) ilość świateł odblaskowych na kołach roweru oraz przyczepki rowerowej (od 1 stycznia 2013 r.)
5. Odblaskowy pasek na oponie oraz na kole - popularne szczególnie w rowerach miejskich oraz turystycznych odblaskowe paski na oponach do niedawna były nielegalne. Od 8 października 2012 r. można je stosować tak samo jak odblask w formie pierścienia umieszczony na bocznej powierzchni koła (czyli nie tylko na oponie)
6. Wysokość oświetlenia przedniego i tylnego na rowerze musi być nie niższa niż 25 cm i nie wyższa niż 150 cm. Ten przepis wszedł w życie od 1 stycznia 2013 roku. Do tej pory lampki na rowerze musiały być montowane na wysokości od 35 do 90 cm, co wykluczało ich mocowanie do kierownicy. Obecnie jest to legalne.
7. Kierunkowskazy w rowerze - od 1 stycznia 2013 roku rower oraz przyczepka rowerowa, których konstrukcja uniemożliwia sygnalizowanie zamiaru skrętu ręką muszą być wyposażone w dodatkowe światła: kierunkowskazy. W praktyce dotyczy to zabudowanych rowerów (aerodynamiczna obudowa), riksz oraz przyczepek zasłaniających całkowicie rowerzystę.
8. Hamulec – sprawny co najmniej jeden hamulec.
9. Dzwonek – lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.

W kolejnym artykule zostaną podane informacje dotyczące zasad poruszania się rowerzystów po drogach wraz z obowiązującymi zmianami.

KPP Ząbkowice Śl.

0

Dodaj komentarz

Dodając komentarz akceptujesz regulamin forum

KOMENTARZE powiadamiaj mnie o nowych komentarzach

REKLAMA