Express-Miejski.pl

„Dolny Śląsk – poza utartym szlakiem”: Samorządowcy mówili o nowej koncepcji na promocję turystyki

„Dolny Śląsk – poza utartym szlakiem”: Samorządowcy mówili o nowej koncepcji na promocję turystyki

„Dolny Śląsk – poza utartym szlakiem”: Samorządowcy mówili o nowej koncepcji na promocję turystyki fot.: em24.pl

Zobacz wszystkie zdjęcia w galerii

Efektywniejsza promocja regionu i zwiększenie ruchu turystycznego - to główny temat spotkania samorządowców i urzędników, jakie 16 grudnia odbyło się w Złotym Stoku.

Jego inicjatorem był złotostocki samorząd, a w Centrum Kulturalno-Edukacyjnym Evangelik w Złotym Stoku pojawili się przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego, samorządowcy oraz urzędnicy z powiatów ząbkowickiego, kłodzkiego, dzierżoniowskiego, a także ziemi wałbrzyskiej, strzelińskiej i świdnickiej.

Główna dyskusja podczas spotkania toczyła się w temacie możliwości i propozycji na zwiększenie ruchu turystycznego w naszym regionie po powodzi.

- Niestety, powódź w głowach turystów spowodowała zmianę nastawienia i masowo odwołują oni rezerwację wypoczynku na naszych terenach. Pomimo prowadzonych akcji reklamowych, promocyjnych, zarówno przez urząd marszałkowski i przedsiębiorców branży turystycznej, widzimy bardzo duży odpływ turystów, co z kolei będzie miało przełożenie na wpływy do naszego budżetu, gdyż wiadomo, że przedsiębiorcy uiszczają podatki - mówił Grażyna Orczyk, burmistrz Złotego Stoku.

W prezentacji przygotowanej przez złotostocki urząd miejski i przedstawionej przez burmistrz Złotego Stoku oraz Aleksandrę Wąsowicz - kierownik Referatu Promocji i Turystyki zgromadzeni goście otrzymali propozycję na stworzenie nowej marki, której celem byłaby przede wszystkim promocja naszego regionu pod kątem turystycznym. Wstępna nazwa projektu to: „Dolny Śląsk – poza utartym szlakiem”, który w założeniu miałby promować mniej znane i mniej oczywiste atrakcje Dolnego Śląska, bez pomijania oczywiście tych, które są znane wśród turystów. W prezentacji autorki zawarły szereg pomysłów, w których zademonstrowały kierunki, w których taki projekt miałby się rozwijać. To m.in. wzajemne rabatowanie polegające na otrzymywaniu zniżek na bilety dla osób, które wcześniej skorzystały z innej atrakcji wchodzącej w skład projektu, wspólne publikacje drukowane i elektroniczne, duża aktywność w mediach społecznościowych, wspólna promocja w mediach, organizacja study tours, bon turystyczny i nawiązanie współpracy z urzędem marszałkowskim. Początkowo samorządy miałyby działać na zasadzie podpisanej współpracy, a docelowo utworzyć stowarzyszenie, które otworzyłoby możliwości do pozyskiwania środków zewnętrznych.

Wcześniej głos zabrał Tomasz Gracz z Departamentu Rozwoju Obszarów Wiejskich, który m.in. przedstawił możliwości związane z pozyskiwaniem środków zewnętrznych w 2025 roku i realizowane programy, a po prezentacji do pomysłu złotostockiego magistratu odniósł się Bartłomiej Kubicz z Departmentu Promocji Urzędu Marszałkowskiego. W swojej wypowiedzi zasugerował, że aby projekt w ogóle mógł rozpocząć funkcjonowanie to konieczne jest wybranie samorządowego lidera projektu, który byłby odpowiedzialny za koordynowanie współpracy pomiędzy samorządami, a także przedsiębiorcami.

Po prezentacji wśród zaproszonych gości miała miejsce dyskusja. Samorządowcy wskazywali swoje uwagi, pomysły, sugestie. Zdania co do realizacji inicjatywy były podzielone - część samorządowców wskazywała, że to duże przedsięwzięcie i liderujący jeden samorząd nie będzie w stanie udźwignąć ciężaru związanego z promocją i funkcjonowaniem tak dużego projektu, tym bardziej, że w regionie istnieją już stowarzyszenia i organizacje, które promują atrakcje turystyczne z naszego terenu. Część z nich wskazywała natomiast, że sam projekt ma ciekawą ideę i koncepcję, deklarując ewentualne partnerstwo na dalszym etapie.

Dyskusji przysłuchiwali się m.in. Adam Jaśnikowski - przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego, a także samorządowcy i osoby związane z turystyką także w powiecie ząbkowickim. Wśród gości byli m.in. Marta Ptasińska - burmistrz Barda wraz z Jarosławem Rudnickim - dyrektorem CKiB w Bardzie, Katarzyna Ruszkowska - wójt gminy Stoszowice, Sylwester Kowal - burmistrz Kamieńca Ząbkowickiego, Małgorzata Wołczyk - zastępca burmistrza Ziębic, Kinga Grabowa - kierownik Wydziału Promocji, Oświaty i Kultury w Starostwie Powiatowym w Ząbkowicach Śląskich oraz Stanisław Moderski - zastępca dyrektora Ząbkowickiego Centrum Kultury i Turystyki.

Kolejne spotkanie w tym temacie planowane jest w styczniu.

em24.pl

9

Dodaj komentarz

Dodając komentarz akceptujesz regulamin forum

KOMENTARZE powiadamiaj mnie o nowych komentarzach

  • „Dolny Śląsk – poza utartym szlakiem”: Samorządowcy mówili o nowej koncepcji na promocję turystyki

    2024-12-16 16:31:42

    gość: ~Turysta

    Może trzeba obniżyć ceny biletów bo już przesadzają z tymi biletami, może to im da trochę do myślenia jak turyści przestaną przyjeżdżać

  • 2024-12-16 20:05:51

    gość: ~Zbyszek

    No sami specjaliści od turystyki i promocji się zebrali. Bicie piany!

  • 2024-12-17 08:37:16

    gość: ~powiatowy

    Dopóki o promocji regionu będą decydowali samodzielnie samorządowcy, dopóty nic się nie ruszy. Efekt niskiej liczby turystów to nie wina powodzi, a wieloletnich zaniedbań i braku planowania strategicznego. Gdyby nie prywatne inicjatywy jak np. Kopalnia Złota, pierniki i spływy w Bardzie itd. to region byłby zapomniany. Praca pracowników promocji w gminach ogranicza się do druku ulotek, tandetnych t-shirtów i obecności na targach, których nikt nie odwiedza. To często osoby z brakiem wiedzy nt. współczesnych narzędzi promocji, którzy opierają swoją wiedzę o schematy sprzed 10-15 lat. Dlaczego na taką konferencję zaproszono tylko samorządowców, a nie fachowców i przedsiębiorców? Serio uważacie, że uwagi samorządowców cokolwiek dadzą?

  • 2024-12-17 08:50:53

    gość: ~subiektywnie

    "Dolny Śląsk - poza utartym szlakiem" nic nie mówi, żeby przyjeżdżać do powiatu ząbkowickiego i kotliny kłodzkiej. To ogólnik, który może narobić jeszcze większej szkody bo będzie promował cały dolny śląsk, a nie ziemię zabkowicką i kłodzką. Weźcie zmieńcie fachowców od promocji bo będzie bida.

  • 2024-12-17 09:39:26

    gość: ~Mieszkaniec

    @~subiektywnie
    Dokładnie. Ale poklepią się po plecach, rozjadą do swoich placówek i dalej będą pierdzieć w stołki. Wystarczy przeczytać tę kilka komentarzy i nie trzeba żadnych spotkań samorządowców...

  • 2024-12-17 10:49:51

    gość: ~turystyka

    @~subiektywnie
    tak, hasło ładne i dobre ale nie kierujące w NASZ region. Z drugiej strony wiadomo, że musi być krótkie i chwytliwe. "Poza utartym szlakiem : pogranicze kłodzko-ząbkowickie" za długo. Jakieś inne pomysły?

  • 2024-12-17 09:21:02

    gość: ~Turystka

    Prawda jest taka, że powódź jeśli nie zniszczyła fizycznie atrakcji turystycznej, to nie miała wpływu na frekwencję w tej atrakcji. To był po prostu koniec sezonu, wrzesień. Dzieci do szkoły, dorośli do pracy. Po co to bicie piany?

  • 2024-12-17 11:01:56

    gość: ~pozer

    Proponuję rajdy szlakami parafii.

  • 2024-12-17 17:41:12

    gość: ~Xyz

    ostatnio dodany post

    To jak samorządowcy dbają o rozwój turystyki w powiecie ząbkowickim widać najlepiej po komunikacji publicznej szczególnie w weekendy i wakacje. Ona nie istnieje. Ostatni przykład to pociąg Baltic ekspres który w powiecie nie zatrzymuje się w Ziębicach, największym mieście w powiecie przez które przejeżdża, jako tako skomunikowanym z Ząbkowicami i okolicznymi wsiami ale zatrzymuje się w Kamieńcu, na stacji w szczerym polu bez komunikacji z okolicznymi miejscowościami. Gdzie byli samorządowcy kiedy w innych powiatach tworzono komunikację powiatową, gdy układano rozkład jazdy PKP na rok 2024/25? Zdjęcia sobie robili przy każdej okazji reklamując głównie siebie. Gdzie są parkingi przy atrakcjach turystycznych czy w atrakcyjnych miejscowościach? Samorządowcy niech robią co do nich należy. Jak stworzą sprawną komunikację to podmioty turystyczne sobie poradzą. Bez niej chocby reklamowali się na potęgę nikt tu nie przyjedzie.

REKLAMA