Uważaj na połączenia telefoniczne, w których oszuści podszywają się pod pracownika banku lub inną osobę godną zaufania. Policjanci apelują o wzmożoną ostrożność.
Komenda Główna Policji, Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości oraz FinCERT.pl – Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP ostrzegają przed oszustami dzwoniącymi z numerów podszywających się pod pracownika banku lub inną osobę godną zaufania (np. pracownika Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego, pracownika Zespołu Bezpieczeństwa Banków w Związku Banków Polskich, czy policjanta). Podczas fałszywego połączenia na Twoim telefonie może wyświetlić się numer telefonu lub nazwa zaufanej instytucji.
Spoofingoofing to fałszywe połączenia telefoniczne przestępców podszywających się pod banki lub inne instytucje zaufania publicznego takie jak np. Związek Banków Polskich czy Urząd Komisji Nadzoru Finansowego. Podczas fałszywego połączenia przestępca będzie wpływał na twoje emocje w celu wprowadzenia cię w stan poczucia zagrożenia, zaniepokojenia, zmartwienia lub zaciekawienia. Oszust będzie rozmawiał z tobą zazwyczaj w języku ukraińskim, rosyjskim, rzadziej polskim.
Ich celem jest pozyskanie poufnych informacji (loginu i hasła do bankowości internetowej, kodów BLIK, danych dotyczących karty płatniczej) lub nakłonienie Ciebie do wykonania określonych czynności (np. zainstalowania aplikacji dającej przestępcom zdalny dostęp do Twojego komputera lub telefonu).
Poniżej przykłady rozmów:
Przykłady rozmów, w których osuści podszywają się pod banki lub instytucji zaufania publicznego:
Przestępcy kradną Twoje pieniądze m.in. poprzez wyprowadzanie oszczędności z rachunku bankowego, wykonanie transakcji kartowych czy pozyskanie pożyczki/kredytu z wykorzystaniem Twoich danych osobowych.
Jak się chronić by nie stracić pieniędzy?
Należy stosować się do kilku ważnych zasad:
em24.pl
REKLAMA
REKLAMA