zdjęcie ilustracyjne fot.: sxc.hu
W marcu poprzez portal społecznościowy zawarła umowę na kupno i montaż blaszanego garażu. Wpłaciła pieniądze i najprawdopodobniej padła ofiarą oszustwa.
Transakcja miała miejsce 3 marca, jednak kobieta dopiero początkiem listopada powiadomiła policję o zdarzeniu. – 24-latka z powiatu ząbkowickiego zawarła przez portal społecznościowy umowę z firmą na dostarczenie i montaż blaszanego garażu. Wpłaciła na podane konto ponad 8 tys. zł, jednak nie otrzymała ani garażu ani też zwrotu pieniędzy za niewykonaną usługę - informuje Ilona Golec, oficer prasowy ząbkowickiej policji.
To kolejne internetowe oszustwo, którego ofiarą padają mieszkańcy powiatu ząbkowickiego. Pomimo wielu apeli i porad, nadal zbyt często ufamy internetowym sprzedawcom, nie weryfikując ich wiarygodności. Policjanci po raz kolejny przypominają podstawowe zasady jakimi powinniśmy kierować się dokonując zakupów przez internet:
- Przede wszystkim pamiętajmy, by zawsze kierować się ograniczonym zaufaniem do sprzedającego.
- Uważajmy na super-okazje. Nie zawsze to, co widoczne jest na zdjęciu musi być takie samo w rzeczywistości lub nabyte przez sprzedawcę w sposób legalny. Jeśli towar oferowany jest w cenie zdecydowanie niższej niż rynkowa to również powinno wzbudzić nasze podejrzenia.
- Korzystajmy z komputerów, do których dostęp ma ograniczona liczba osób. Nigdy nie zachowujmy w pamięci komputera loginów i haseł dostępu.
- Korzystajmy tylko ze znanych i sprawdzonych portali internetowych.
- Przed zakupem w wirtualnym sklepie zasięgnijmy opinii o nim i sprawdźmy jego rzetelność. Można to zrobić u znajomych lub na forach internetowych. Zwracajmy też uwagę, czy sklep podaje swój adres i numer telefonu. Wtedy, w razie jakichkolwiek wątpliwości, możemy tam zadzwonić.
- Przy płaceniu kartą kredytową zwracajmy uwagę, czy połączenie internetowe jest bezpieczne i czy przesyłane przez nas dane nie zostaną wykorzystane przez osoby nieuprawnione.
- Gdy kupujemy na aukcji internetowej, przeczytajmy komentarze o sprzedającym. Brak komentarzy pozytywnych lub ich niewielka liczba powinny wzbudzić naszą szczególną czujność.
- Otrzymując ofertę e-mailem nie korzystajmy z linków, na stronę sklepu wejdźmy wpisując adres w oknie przeglądarki, unikniemy w ten sposób stron podszywających się pod legalnie działające sklepy.
- Zamawiając sprzęt zapytajmy, czy sprzedawca dołącza oryginalne oprogramowanie na płytach i instrukcję obsługi.
- Kupując telefon komórkowy zapytajmy o ładowarkę i dowód zakupu, telefony kradzione sprzedawane są bez ładowarki i dokumentacji.
- Jeśli mimo zachowania zasad ostrożności, dostaniemy zamiast zamówionego produktu puste pudełko, natychmiast zadzwońmy na Policję. Wtedy zapisana korespondencja i przesłana przez oszusta paczka będą stanowiły dowód przestępstwa.
Gdy już padłeś ofiarą oszustwa:
- Poinformuj jak najszybciej administratorów ds. bezpieczeństwa danego serwisu.
- Zachowaj wszystkie dokumenty związane z transakcją tj. dowód przelewu na konto bankowe, korespondencję mailową, itp.
- Zgłoś się wraz z powyższymi dokumentami do najbliższej w Twoim miejscu zamieszkania jednostki policji.
Zgłaszając się na policję trzeba będzie podać:
- Datę i numer aukcji, jej przedmiot oraz wylicytowaną cenę.
- Nazwę konta (nick) sprawcy oszustwa oraz jego adres e-mailowy.
- Sposób kontaktu ze sprzedającym: jego e-mail, nr telefonu, adres.
- Sposób dokonania zapłaty: przelew na konto bankowe, płatność za pobraniem.
ms. / em24.pl