Express-Miejski.pl

Badają zbiory muzykaliów znalezione w Kamieńcu Ząbkowickim. Wywiad z Magdaleną i Thomasem Cornelius

Zbory muzykaliów w kościele znalazł proboszcz Kamieńca Ząbkowickiego fot.: mat.pras.

Kilka dni temu informowaliśmy o znalezisku proboszcza Wojciecha Jarosława Dąbrowskiego na kościelnym chórze.

Dzięki jego zaangażowaniu oraz mieszczącej się po sąsiedzku filii Archiwum Państwowego prawidłowo zabezpieczono zbiory odnalezionych muzykaliów i rozpoczęto poszukiwania muzyków, którzy pomogliby ocenić jego wagę. Ostatecznie zajęli się tym Magdalena i Thomas Cornelius – małżeństwo muzyków jednocześnie zaangażowanych w rozwój kultury Dolnego Śląska.

Rozbudowany artykuł opisujący okoliczności znaleziska oraz tło historyczne [KLIK]

Publikujemy krótki wywiad z muzykami przygotowany przez Dolnośląską Organizację Turystyczną.

Czym zajmujecie się na co dzień?

Oboje z mężem jesteśmy muzykami, zajmujemy się wieloma projektami muzycznymi zarówno w Polsce jak i w Niemczech. Często też koncertujemy w innych krajach. Oprócz koncertów Thomas jest autorem muzyki do ponad 30 filmów, a ja angażuję się w rozwój Dolnośląskiego Festiwalu Muzycznego.

Na czym polegała Wasza praca ze znaleziskiem?

Thomas Cornelius zaproszony przez księdza Wojciecha Jarosława Dąbrowskiego odbył kwerendę nad znaleziskiem nutowym, wydobył najbardziej interesujące, unikatowe utwory, nie ma tam partytur są tylko głosy; następnym etapem będzie złożenie głosów w partyturę. Wiele z zachowanych nut to rękopisy praca więc będzie żmudna, są też utwory w których brakuje poszczególnych głosów, wszystko więc w rękach kompozytora Thomasa Corneliusa, który za zadanie będzie miał dopisanie brakujących instrumentów lub głosów wokalnych.

Czy można łączyć odnalezione nuty z Waszą aktywnością w ramach Dolnośląskiego Festiwalu Muzycznego?

Tak, w grudniu 2017 r. w archiwum kamienieckim odbył się koncert w ramach Dolnośląskiego Festiwalu Muzycznego, gdzie zaprezentowane zostały fragmenty odkrytych dzieł m.in. unikatowe dzieło muzyczne Offertorium Domine ne in furore tuo, Es-Dur op. 56 wiedeńskiego kompozytora Ignaza Assmayera (1790 – 1862). Twórczość Ignaza Assmayera jest gruntownie opisana przez muzykologów a jego utwory są skatalogowane. Offertorium Domine ne in furore tuo, Es-Dur op. 56 nie występuje nigdzie, możliwe więc, że utwór ten jest jedynym zachowanym.

Czy znane są już daty najbliższych koncertów w oparciu o znalezisko?

Trwają prace nad partyturami, realnym wydaje się rok 2019 na premierowe pokazanie historycznych dzieł odkrytych w Kamieńcu Ząbkowickim.

Biografia rozmówców:

Magdalena Cornelius (mezzosopran): Jest absolwentką wydziału wokalnego w klasie śpiewu E. Czermak Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. Ukończyła także historię na Wydziale Nauk Historycznych i Pedagogicznych Uniwersytetu Wrocławskiego. Występowała w wielu filharmoniach na licznych festiwalach, koncertach i recitalach wokalnych w kraju i za granicą. Jest laureatką wielu konkursów wokalnych.

Thomas Cornelius (organista, pianista, klawesynista, dyrygent i kompozytor):
Autor muzyki do ponad 30 filmów dla niemieckiej telewizji m.in. Arte, ARD, ZDF. Już podczas studiów był organistą w katedrze w St. Marien w Hamburgu. Następnie pracował przez rok jako muzyczny dyrektor w archikatedrze St. Petri w Hamburgu. Jest laureatem międzynarodowych konkursów organowych, m.in. w Rosji, Luksemburgu i w Niemczech. Studiował także dyrygenturę na Yale University (USA).

Dolnośląska Organizacja Turystyczna

2

Dodaj komentarz

Dodając komentarz akceptujesz regulamin forum

KOMENTARZE powiadamiaj mnie o nowych komentarzach

  • Badają zbiory muzykaliów znalezione w Kamieńcu Ząbkowickim. Wywiad z Magdaleną i Thomasem Cornelius

    2018-08-10 10:08:07

    gość: ~sprostowanie

    Pierwszą część kolekcji o której jest mowa w tekście odnalazła muzykolog Pani Ludmiła Sawicka we wrześniu 2013 r. w zbiorach Kamienieckiej Izby Pamiątek, którą zabezpieczył Pan Stefan Gnaczy. Druga część przechowywana była, kiedy dotarła do niej p. Sawicka w kościele na chórze organowym. O istnieniu tych muzykaliów ksiądz proboszcz dowiedział się od Pani Sawickiej, która od tamtego momentu zajęła się ich opracowywaniem.

  • 2018-08-10 14:39:30

    gość: ~Ludmiła Sawicka

    ostatnio dodany post

    Teza jakoby cytowane w powyższym artykule a zachowane w Kamieńcu Ząbkowickim ofertorium Assmayera jest jedynym zachowanym przekazem tej kompozycji jest wierutną bzdurą. W samej bazie RISM (www.opac.rism.info) można znaleźć 4 egzemplarze tej kompozycji. Mam nadzieję, że nieścisłość ta wynika wyłącznie z braku wiedzy o naukowych bazach danych a nie celowego wprowadzenia w błąd.

    1. Record id: rism654000023
    Author name: Aßmayer, Ignaz
    Title: Domine ne in furore tuo
    Place: Wien [verified]
    Note: State of preservation: Papierränder verbräunt, neuwertig
    Shelfmark: DKA 20
    https://opac.rism.info/search?id=654000023&View=rism


    2. Record id: rism400108007
    Author name: Aßmayer, Ignaz
    Title: Domine ne in furore tuo
    Shelfmark: Mus.Ms.12
    https://opac.rism.info/search?id=400108007&View=rism

    3. Record id: rism600160117
    Author name: Aßmayer, Ignaz
    Title: Domine ne in furore tuo
    Note: Offertorium Nr. 23
    Shelfmark: HK 2101/4
    https://opac.rism.info/search?id=600160117&View=rism

    4. Record id: rism600243321
    Author name: Aßmayer, Ignaz
    Title: Domine ne in furore tuo
    Note: Aufführungsdaten: von 1850 bis 1858
    Shelfmark: HK 2441
    https://opac.rism.info/search?id=600243321&View=rism

REKLAMA


REKLAMA