Ze stwierdzeniem, że krajowa ósemka jest niebezpieczna zgadzają się niemalże wszyscy. Jak rozwiązać problem?
Zdania są podzielone. Jedni uważają, że na chwilę obecną wystarczy przebudowa trasy, aby jak najszybciej zwiększyć bezpieczeństwo, inni chcą tylko i wyłącznie nowej drogi ekspresowej, choćby trzeba było czekać na nią przez długi czas.
Konsultacje społeczne w sprawie włączenia do rządowych planów budowy drogi ekspresowej S8 trwają od grudnia i w piątek dobiegną końca. Jeden z głównych inicjatorów akcji – Marcin Kożuchowski oraz samorządowcy apelują do mieszkańców, aby jeszcze przez ostatnie dni wysyłali wnioski. Wydaje się, że mogę one być jedyną szansą na zmianę rządowych założeń. Obecnie w planach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad dotyczących krajowej ósemki są tylko niewielkie zmiany na całej trasie, takie jak budowa pobocza między Kłodzkiem a Kudową-Zdrój czy montaż kolejnych sygnalizacji świetlnych.
Posłanka Platformy Obywatelskiej Monika Wielichowska uważa, że obecnie priorytetem powinna być przebudowa istniejącej drogi aniżeli za wszelką cenę starania o budowę nowej trasy. Posłanka argumentowała swoje zdanie tym, że czas potrzebny na utworzenie nowej drogi to około 15-20 lat. Jej zdaniem tyle zajęłaby budowa całej inwestycji. - Najważniejsza dla nas powinna być jak najszybsza poprawa bezpieczeństwa. Przebudowa istniejącej drogi nie wyklucza budowy S8, jednak ta druga inwestycja jest o wiele bardziej odległa w czasie – mówi posłanka. Wtóruje jej Michał Piszko – burmistrz Kłodzka. - Budowa drogi ekspresowej to potężna inwestycja, a naszym celem powinno być jak najszybsze poprawienie bezpieczeństwa. Jeżeli istnieje możliwość przebudowy krajowej ósemki i nastąpi ona szybciej to popieram ten pomysł – wyjaśnia szef kłodzkiego magistratu. Podobnie uważa burmistrz Marcin Orzeszek, który choć chce wpisania budowy nowej drogi do programów rządowych to twierdzi, że: - Jeśli budowa nowej arterii miałaby być przez polski rząd odłożona na dłuższy czas, to konieczne jest przynajmniej przebudowanie istniejącej trasy, aby zwiększyć jej przepustowość i poprawić bezpieczeństwo.
W ciągu ostanich dziesięciu lat na trasie Kudowa-Zdrój – Wrocław zginęło ponad 300 osób, a odcinek ten jest uważany za jeden z najniebezpieczniejszych na mapie kraju.
26. stycznia w Cieszycach odbyła się konferencja, na której dyskutowano o dalszych działaniach. Poprawy bezpieczeństwa chcieli wszyscy zebrani jednak większość z obecnych tam samorządowców negowała pomysł przebudowy krajowej ósemki. Domagają się oni tylko i wyłącznie utworzenia nowej trasy ekspresowej. - Nie zgadzamy się na przebudowę ani modernizację obecnej drogi krajowej nr 8 gdyż nie jest to żadne rozwiązanie. To jak przebiega modernizacja widać doskonale choćby w Jordanowie, gdzie od roku trwa remont skrzyżowania i powstają w tym miejscu kilometrowe korki. Oczywistym jest, że zgadzając się na remont dotychczasowej drogi upada temat budowy nowej trasy szybkiego ruchu – komentował obecny na konferencji Paweł Gancarz, wójt Stoszowic. Zbliżoną opinię w tym temacie ma posłanka Halina-Szymiec – Raczyńska. - Jeżeli w Warszawie nie złożą podpisu pod budowę drogi S8 to po prostu zamordują ten odcinek Dolnego Śląska w białych rękawiczkach – mówiła przedstawicielka PSL.
Krzysztof Żegański – burmistrz Barda nie opowiedział się po żadnej ze stron. Uważa, że konsekwentnie należy dążyć do jakiegokolwiek rozwiązania, aby poprawić bezpieczeństwo i przekonać rząd do tego, że zmiany na odcinku drogi z Wrocławia do Kudowy-Zdrój są nieuniknione. - Jeżeli uda się wprowadzić którekolwiek rozwiązanie to w przyszłości na pewno będzie podróżowało się i żyło bezpiecznej, przez co osiągniemy cel – tłumaczy włodarz Barda. W tamtejszej gminie zebrano ponad 250 wniosków dotyczących budowy drogi ekspresowej. Mieszkańcy zaangażowali się w pomoc i przez kilka tygodni dostarczali wypełnione dokumenty, które zostały przesłane do Warszawy.
Inicjatorzy akcji zapowiadają, że jeżeli budowa trasy ekspresowej nie znajdzie się w rządowych planach to po raz kolejny zostaną zorganizowane protesty. Na początku lutego do Ministerstwa Infrastruktury ma zostać dostarczony wstępny kosztorys zarówno inwestycji dotyczącej przebudowy istniejącej drogi jak i budowy nowej trasy. Ostateczne decyzje zostaną podjęte dopiero za kilka miesięcy. Do tej pory kierowcom, mieszkańcom i pomysłodawcom pozostaje tylko uzbroić się w cierpliwość i czekać na decyzje podjęte w stolicy kraju.
Express-Miejski.pl
Samorządowcy i mieszkańcy Dolnego Śląska walczą o poprawę bezpieczeństwa
2015-01-28 12:31:24
Express-Miejski.pl
Ze stwierdzeniem, że krajowa ósemka jest niebezpieczna zgadzają się niemalże wszyscy. Jak rozwiązać problem?
2015-01-28 14:13:43
gość: ~Emigrant z przymusu
Wielichowska jak zawsze stwarza pozory że coś robi, w końcu wybory niedługo to trzeba zadbać o stołek. Jeśli ktoś ma zamiar zagłosować na tą kobietę to niech się dwa razy zastanowi. Ona akurat jest pionkiem w PO, ale tworzy ten patologiczny rząd w którym bezczelność przekracza nawet granice tego co robiło SLD. Ręka rękę myje, idiota Tusk który uczył się kilka lat angielskiego za nasze pieniądze(~100 tys. zł) dalej bełkocze tak jak bełkotał, jest pośmiewiskiem w UE. Gdzie te dwa miliony Polaków którzy mieli wrócić do kraju za rządów PO "bo praca tu będzie się opłacać"? Gdzie te przyjazne państwo, bez patologii o który Tusk gadał w swoich spotach(o milionowych odprawach które go bardzo obużyły)?
2015-01-28 14:18:09
gość: ~mieszkaniec
akurat w tym przypadku Wielichowska, Orzeszek i Piszko mają rację. Zrozumcie, że jak wybudują tę drogę (~20 lat) to zginie jeszcze tam ~500 osób. Lepiej żeby przebudowali i chociaż trochę poprawili bezpieczeństwo, a o drogę ekspresową walczmy i tak!
2015-01-28 15:22:17
gość: ~Emigrant z przymusu
Ja tam nie słucham prawie czterdziestoletniego prawiczka który w ciągu ostatnich miesięcy pokazał jak się robi POlitykę, znaczy się przed wyborami szum wokół basenu, po wyborach basen w lesie. Na jesień 2018 może zacznie lać fundamenty które po wyborach będą czekać do następnych 2022.
2015-01-28 16:25:32
gość: ~bodek
W roku wyborów parlamentarnych tradycyjnie nie może zabraknąć przysłowiowej kiełbasy wyborczej. Problem polega na tym, że nikt nie będzie przebudowywał tej drogi, ponieważ GDDKIA ma obecnie inne priorytety inwestycyjne w tym między innymi obwodnice Kłodzka.
Z drugiej strony w rejonie górskim trasy nie da się poprowadzić innymi odcinkami niż obecnie. Dodając do tego procesy wykupu gruntów, przetargi i inne polskie realia, planowanie powinno się rozpocząć około 2020.
2015-01-28 20:30:10
gość: ~droga 8
Śmieszne jak sie to czyta jest 21 wiek maszyny sprzet taka technologia taki kawalek drogi w 2 lata powinni zrobic .. tylko ? plany kosztowne a cala inwestycja to oooooo zaraz wyjdzie ze kilometr drogi z 1,5 miliona kosztowac bedzie ? w radiu mowią ze obwodnica warszawy pare kilometrów to koszt 180 milionow szok?!!!!!
2015-01-29 09:10:10
gość: ~bez pracy
Szkoda że o miejsca pracy dla mieszkańców nie walczą
2015-01-29 16:12:23
gość: ~RS6
Ja mam gdzieś przebudowę ósemki - wolę przecierpieć i dostać drogę szybkiego ruchu gdzie szybciej i bezpieczniej dotrę zarówno do granicy z Czechami jak i do autostrady A4 więc mydlenie oczu przebudową łącznie z 15 km trasy nic nie zmieni a tylko pogorszy !!!
2015-01-29 20:23:56
gość: ~xyz
ja chciałabym bezpiecznie przejechać krzyżówkę na ósemce w kierunku Dzierżoniowa. Może doczekamy się tam świateł lub ronda, to na pewno będzie ogromna poprawa bezpieczeństwa
2015-02-04 19:57:22
gość: ~z rowu
ostatnio dodany post
Samorządowcy to walczą o poprawę .... ale swojego bytu
Zobaczcie kogo sobie wybraliście.
Jedynie radni w Kamieńcu postawili swojego włodarza do pionu.
REKLAMA
REKLAMA