Express-Miejski.pl

„4 Doliny”. O infrastrukturze rowerowej przyjaznej turystyce rodzinnej mówi Bogdan Tuła

Sieć tras rowerowych - 4 Doliny fot.: Bogdan Tuła

W tym artykule chciałbym zaprezentować Czytelnikom działania grupy rowerzystów z ziemi kłodzkiej, które doprowadziły do powstania bardzo ciekawej sieci tras rowerowych.

To bardzo dobry przykład tego, że oddolne inicjatywy mają sens, potrzebne jest tylko zaangażowanie pasjonatów i wsparcie działań przez jednostki samorządowe.

Stowarzyszenie Rowerowe Ziemi Kłodzkiej to bardzo prężnie działająca grupa rowerowych pasjonatów. Dzięki ich projektom oznakowano 1150 kilometrów tras rowerowych na Ziemi Kłodzkiej, ale na tym nie poprzestają. Obecnie bardzo intensywnie są prowadzone działania w ramach inicjatywy stworzenia sieci tras i ścieżek rowerowych pod nazwą „4 Doliny”. Ten projekt zakłada powstanie infrastruktury rowerowej przyjaznej turystyce rodzinnej. Wyznaczone zostały cztery doliny rzeczne w regionie, które stanowić będą osie tworzonych tras.

Dolina Nysy Kłodzkiej. Trasa prowadzić będzie od źródeł rzeki pod Trójmorskim Wierchem w Masywie Śnieżnika przez Międzylesie, Długopole, Bystrzycę Kłodzką, Kłodzko, w kierunku Barda, z możliwością rozbudowy jej w kierunku Kamieńca Ząbkowickiego i dalej w województwie opolskim.

Dolina Bystrzycy Dusznickiej. Rozpoczyna się w okolicach Zieleńca i dalej biegnie przez Duszniki-Zdrój, Polanicę-Zdrój w stronę Kłodzka.

Dolina Białej Lądeckiej. Ta trasa swój początek ma w Górach Bialskich w Bielicach a następnie przebiegać będzie przez Stronie Śląskie, Lądek Zdrój, Ołdrzychowice Kłodzkie, Żelazno, Krosnowice do Kłodzka. Prace na tym odcinku mają zostać ukończone w tym roku.

Dolina Ścinawki. Prowadzić będzie od Kłodzka przez Gorzuchów, Ścinawkę do Tłumaczowa, a po czeskiej stronie doprowadzona zostanie do Broumowa.

Te ambitne plany mają też swoje przełożenie na realne korzyści dla potencjalnych inwestorów z sektora prywatnego, bo rozwój takiego produktu turystycznego i  jego promocja przez samorządy powoduje, że coraz więcej osób, korzystając z udogodnień, całymi rodzinami zaczyna podróżować na rowerach. Potrzebne zatem są miejsca noclegowe i żywieniowe, miejsca parkingowe, punkty serwisowe rowerów.

Taka infrastruktura to nie tylko zachęta dla turystów, to również możliwość dojazdu do pracy na rowerze. Wspomniane trasy zbiegają się w Kłodzku, gdzie zatrudnienie znajduje spora część mieszkańców regionu, co daje możliwość wyboru bardziej przyjaznego środowisku środka transportu.

Zachęcam do śledzenia postępów przy realizacji tego ambitnego projektu, który ze sfery planowania przez grupę zapaleńców przeszedł w fazę realizacji; już w tym roku oddane zostaną pierwsze odcinki tras rowerowych! Ale stowarzyszenie to jest również organizatorem wielu imprez rowerowych, które konsolidują społeczność lokalną i pokazują jak duże zainteresowanie jest taką formą aktywności.    

Bogdan Tuła

0

Dodaj komentarz

Dodając komentarz akceptujesz regulamin forum

KOMENTARZE powiadamiaj mnie o nowych komentarzach

REKLAMA